FRArnold schreef:
Heren!
Pasgeleden heb ik een stuk tekst gepost op Hardtraxx en ik kreeg via Twitter door dat jullie dit stuk hebben gelezen. Het is leuk om te zien dat jullie mijn tweet een 'favoriet' gaven, maar ik zou er graag op doorgaan.
Zie:
off-topic/het-enige-wat-ik-nog-hoorde-was-een-saxofoon-t51944.htmlIk ben erg benieuwd wat jullie aansprak in dit stuk, naast het feit dat ik later aan mijn kinderen Solar zal laten horen, haha! Kunnen jullie je vinden in het stuk over de steeds groter wordende muziekstijl Hardstyle en dat de marketing een grotere rol krijgt dan de kwaliteit van muziek...
Voor mijn gevoel zijn de echte liefhebbers opgeslokt door de grote massa, en hoe kijken jullie hier tegenaan als je naar je eigen publiek kijkt. Zie je het als pure liefhebbers of een deel als schaapjes over de dam...Of is dit te zwart/wit?
Beetje complex deze vragen, maar zeker het bedenken waard.
Besides: Heel veel respect voor wat jullie voor elkaar krijgen! Keep up the good work!
Allereerst thanks voor de aardige woorden, much appreciated!
Wat bepaald nou of iemand een echte liefhebber is? Dat is een moeilijk vraagstuk. Een huismoeder van 39 die al onze platen netjes op iTunes koopt en de hele dag onze melodieën neuriet , of die Forumgebruiker die van zichzelf vind dat hij of zij een liefhebber is en alles via zippyshare download? Het is in ieder geval voor ons duidelijk dat je een stijl of scene niet kan "claimen". Is iemand een echte liefhebber en een "kenner" als hij weet wie er in 2003 de eerste remix maakte van een Technoboy plaat? Of ben je misschien wel nét zo'n liefhebber als je sinds Radiance ons volgt en er met net zoveel passie naar luistert?
Wij vinden dat als je onze muziek leuk vind, dat je de ruimte moet krijgen om dat te uitten. Hoe vaak je onze muziek nou daadwerkelijk koopt of hoe vaak je nou daadwerkelijk naar een feest gaat, maakt in deze niet uit.
"Verstand" hebben van een scene is sowieso een zeepbel. Je kan simpelweg geen verstand hebben van zoiets ongrijpbaars. Er zijn teveel factoren waar mensen geen weet van kunnen hebben. Praten over pitchkicks terwijl je niets weet van toonhoogtes of harmonieën, praten over evenementenorganisaties, terwijl je de mensen en beweegredenen erachter niet kent, praten over setjes online waar je live niet bij bent geweest. Dit is allemaal relatief.
We begrijpen veel frustraties ook wel weer, neem bijvoorbeeld het "Year Of Summer effect". Je bent 17 en je luistert naar hardstyle. Je vind dit stoer want niet iedereen luistert ernaar en ZEKER je ouders niet (wat tijdens de puberteit toch zeer belangrijk is). Opeens komt je moeder thuis en neuriet YoS feilloos na, omdat zij dit net na het boodschappen doen in de auto op de radio hoort. Dan vind je dat niet zo tof. Nu is hardstyle niet stoer meer op school, want je ouders luisteren er ook naar. Daar gaat het afzetten tegen de maatschappij.
Het rare is dat dit al sinds het begin van de muziekindustrie gebeurd en niemand heeft het door. Bruce Springsteen was een behoorlijk underground gerespecteerde protestzanger totdat hij met "The River" kwam en elke huisvrouw het mee kon zingen. Elke criticus ging over z'n zuiger, terecht?
Kiss was een behoorlijk stevige rockband, totdat ze "I Was Made For Loving You" maakten, commercieel?
Het mooie van dit verhaal is dat wij zelf dus ook totaal geen verstand van de "hardstyle-scene" hebben. Waar wij wel verstand van hebben is om op elk moment ons idee in de studio om te zetten, in iets wat op dat moment het beste klinkt.
Hoe mooi is het dan, dat ineens een track van ons op de radio zou kunnen komen. Wij maken iets vol passie waar op dat moment heel veel mensen naar kunnen luisteren.
Het marktaandeel van deze eerder genoemde "liefhebbers" is ook overigens behoorlijk overrated. Als we een Defqon zouden moeten vullen met alleen de fanatieke forumgebruikers, hebben we denken wij aan een half voetbalveld genoeg. Dus de in de minderheid verkerende partij schreeuwt het hardst, over de partij die eigenlijk zorgt dat alles wat we doen knaaktechnisch te verantwoorden is.
Conclusie:
1. Laat iedereen lekker zijn ding doen zonder erover te oordelen.
2. Een scene is leuk, maar eindig, laten we er gewoon het beste van maken.
3. Laten we stoppen met onszelf "kenners" te noemen en anderen "slaven van de commercie", de een kan niet zonder de ander.
4. We moeten met zn allen deze muziek zo veel mogelijk delen, want misschien zijn er producers in andere genre's die hele dikke hardstyle kunnen maken.
5. Vind je een track niet leuk, skip dan naar de volgende, in plaats van jezelf te frustreren over eventuele beweegredenen.
Dit is overigens onze mening en geen wet.