Rickzel schreef:
Heb hier niet mega veel verstand van, maar klopt het niet dat je nooit eigenaar van het nummer bent ondanks dat je het koopt via bijv hardstyle.com? Heeft het label niet alleenrecht om te kiezen via welke kanalen hun producten worden gedistribueerd? En kan het daarom dus claims indienen ondanks dat tracks al gereleased zijn?
(zo had ik het begrepen, er is vast iemand die het beter kan uitleggen)
Precies. Als je een film of een boek koopt, mag je hem ook niet online donderen. Daar heb je aparte toestemming voor nodig en voor muziek wordt die verleend door een soort uitzendlicentie te kopen. Dan mag je muziek uitzenden zoals een radiozender dat doet, of een evenement organiseren waar muziek wordt gedraaid (ander soort licentie). Dat doe je dan niet per nummer. Je mag dan alle muziek uitzenden/draaien in principe, maar de royalties die je betaalt gaan naar de rechthebbenden.
Als je een CD of digitale release uit wil brengen met werk van iemand anders, heb je er weer een aparte licentie voor nodig, namelijk voor de distributierechten. Dat heb je dan ook in principe nodig voor een YouTube upload of een mix upload. In de praktijk krijg je nooit een rechtszaak aan je broek, maar een takedown komt wel vaker voor.