Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
1, 2  Volgende
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 feb 2016 00:35 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

De beruchte outro bestaat al sinds de naam Hardstyle aan het genre is gekoppeld. Maar, voornamelijk in de Raw Hardstyle, lijkt het alsof de outro langzaam overbodig wordt. Tijd om de outro eens onder loep te nemen en een discussie te starten.

Een 'normale' hardstyle plaat heeft ongeveer zo'n opbouw: intro - mid-intro - break - climax - mid-outro - outro. Vaak is de mid-outro een (bijna) een op een kopie van de mid-intro en wordt al nauwelijks meer gedraaid op feesten. De outro is vaak niet meer dan enkel claps en wat sounds. Het begint er dus op te lijken dat de (mid-)outro dus alleen nog ten horen wordt gebracht in de Original Mix/Extended Version van een plaat. Terwijl een overgroot deel van Hardstyle luisteraars geen tracks meer koopt/download maar alleen previews en radio edits luistert via o.a. Youtube en Soundcloud.

Dus de DJ's mixen de platen uit voordat de mid-outro begint, luisteraars luisteren thuis versies zonder outro en wie luistert nu voor zijn plezier nou naar die saaie outro met alleen wat claps? Het logische gevolg is dus dat producers hun platen inkorten en een (mid-)outro liever achterwege laten.
Voorbeeld: Atmozfears & Sub Zero Project - This Is Madness. De 'Official HQ Preview' op het youtube kanaal van Dirty Workz Anarchy is maar liefst drie minuten en 35 seconden lang. De full van telt vier minuten en acht seconden. Het verschil tussen de preview en de full is dus slechts een intro van 64 beats. Toch doet deze track het heel goed bij het publiek; intro met redelijk veel sounds en een vocal zodat je om de 16 beats kan teasen, krachtige mid-intro, tweede mid-intro met een melodie en een climax met de melodie uit de tweede mid-intro met een andere kick. Eigenlijk heb je niet meer nodig in een plaat om met het gebruikelijke mixwerk een leuke overgang te maken.

Een ander voorbeeld is het laatste album van Radical Redemption: The One Man Army. Ik heb dit album een aantal keer beluisterd en wat mij erg opviel was dat veel van de tracks op het album afwijken van de standaard opbouw van een Hardstyle track. Af en toe mist er een mid-intro maar vooral zijn mid-outro's vervangen door stukken met kicks en wat sounds. De kleine break tussen de climax en mid-outro lijkt ook overbodig te zijn geworden.

Maar Theon nu heb je zo'n lap tekst getypd met wat constateringen, wat wil je hiermee bereiken? Nou, ik wil graag jullie mening horen en een discussie over de opbouw en (mid-)outro van een track uitlokken. Ik ben namelijk van mening dat (mid-)outro bij het totaal plaatje van track hoort en dat juist dit gedeelte van track zoveel energie kan geven.

Als afsluiting zijn hier twee van mijn favorieten mid-outro's:

@3:00


@3:45
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 feb 2016 00:47 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Ik vind het zelf enorm zonde dat bij veel nieuwe platen die outro extreem ingekort is of dat er amper aandacht aan is besteed. Ik draai zelf het liefste een mid intro op een outro zonder laag, maar bij veel nieuwe platen heeft dit gewoon geen zin meer. Het is ook een beetje een trend van het simpele mixen denk ik zelf. Veel (lees 85%) van de artiesten mixt een plaat na een climax of 2e climax weg, welke op de mid is gestart. Zo haal je in mijn ogen continue het tempo er uit, maar makkelijker is het wel. De outro wordt dus niet persee nutteloos voor elke plaat, hij wordt eerder nutteloos gemaakt door dat artiesten er niets meer mee doen. Echter is er dus nog wel die 15% die er wel iets mee doet.
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 feb 2016 10:42 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Blear schreef:
Het is ook een beetje een trend van het simpele mixen denk ik zelf. Veel (lees 85%) van de artiesten mixt een plaat na een climax of 2e climax weg, welke op de mid is gestart. Zo haal je in mijn ogen continue het tempo er uit, maar makkelijker is het wel. De outro wordt dus niet persee nutteloos voor elke plaat, hij wordt eerder nutteloos gemaakt door dat artiesten er niets meer mee doen.

Precies dit. Dit alles lijkt mij een gevolg van het saaiere of makkelijkere mixwerk van tegenwoordig. Waarom zou je moeite stoppen in een outro als die door 90% van de luisteraars toch nooit gehoord gaat worden?

Overigens, deels gerelateerd, heb ik het idee dat er steeds minder aandacht wordt besteed aan mid-intro's (en mid-outro's die vaak hetzelfde zijn). Voor mijn gevoel was dit vroeger veel meer een echt onderdeel van een track, en is het nu steeds meer opvulling, een verplicht stukje dat ergens aan het eind van het proces nog even snel voor (/na) de climax wordt geplakt. Volgens mij is bij een meerderheid van de mainstream platen de mid-intro bijvoorbeeld harder dan de climax zelf.

Misschien ook wel een leuke toevoeging trouwens; dit zeiden de Bass Modulators in de Q&A:
Citaat:
We merken dat de spanningsboog van mensen op de dansvloer een stuk korter is. Sowieso is de mixintro van 50sec. naar 25sec. gegaan. De midintro's bestonden vroeger al gauw uit 2x 3 parts. Dit doen wij tegenwoordig niet meer, simpelweg omdat we merken dat als we een lange midintro draaien, mensen na 2 parts al stil beginnen te staan. Hetzelfde verhaal voor de breaks en de melodie parts. Als parts sneller opgevolgd worden, blijven mensen wat meer geboeid.
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 feb 2016 11:20 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Ik vind het ook jammer dat dit tegenwoordig bijna niet meer voor komt, er gaat niets boven een super strak gemixte midintro met midoutro :love: :loving:
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 feb 2016 12:15 
 
Hardtraxx Veteran

Heb tegenwoordig het idee dat niet alleen de mid-outro nutteloos aan het worden is, maar dat ook de (mid-)intro (vooral) bij de meer melodieuze platen gewoon compleet overgeslagen wordt. Om eerlijk te zijn snap ik de artiesten ook wel. Als ik alleen al kijk naar een groot deel van mijn vriendengroep, dan is er maar een enkeling die een ingemixte plaat bij de mid kent, terwijl iedereen diezelfde plaat bij de break / climax herkent.. Als ik tijdens een feest rondkijk zie ik dat een groot deel van het publiek hetzelfde heeft.

Daar concludeer ik uit dat wat Bouke al zegt waar is; het is een proces dat even snel voor / na de track geplakt wordt, als opvulling. Dat merk je ook op de dansvloer, waar men vrijwel geen reactie geeft op een mid-intro, omdat dat deze (vind ik) vaak heel standaard klinken en in veel gevallen ook helemaal niet passen bij de climax, waardoor deze ook zowat overbodig wordt.

Persoonlijk vind ik het wel jammer. Als ik alleen al terugkijk op de afgelopen editie van De Tijdmachine, dan merk ik dat ik zelf ook veel vaker ben losgegaan op een mid-intro, en met mij vele anderen. In die tijd waren de mid-intro's nog een echte kenmerkende onderdelen van een track, met in veel gevallen ook een melodie. Ook het gebruik van reverse basses + vocals hoor je amper meer terug. Als je kijkt naar hoeveel drive het vaak mee geeft aan een track (zeker live), dan is dat doodzonde. Naar mijn idee is het tegenwoordig in 90% van de tracks een korte loop van de melodie van de climax, gevolgd door een vocal met een soort anti, waarna screeches de boventoon voeren in de mid.

(mid-)outro's vond ik destijds ook in veel gevallen al erg op de mid lijken, dus die waren wat mij betreft al langere tijd overbodig aan het worden.
Om even snel twee voorbeelden hiervan te noemen: TBY - Vita en Activator & Zatox - Freedom (1e mid + outro)

Dit betekent niet dat ik vind dat er geen outro in een track hoort, ik vind dat (mits goed uitgevoerd) een outro een hoop toe kan voegen aan een track. In sommige gevallen kan dit zelfs vetter zijn dan de climax zelf. Een bekend voorbeeld waarvan ik de mid-outro vetter vind dan de climax en mid-intro is Donkey Rollers - LMPSJNK. Die plaat bewijst voor mij hoe vet het kan zijn om na de climax van de track nog een energieke mid-outro te hebben, waarbij je vooral live nog even de laatste energie eruit kan stampen :D
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 feb 2016 13:42 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Overigens kun je je bij die uitspraak ook weer afvragen wat oorzaak is en wat gevolg. Wordt er minder aandacht besteed aan de intro/outro omdat de mensen toch wel stilstaan, of staan de mensen stil omdat de intro's/outro's steeds saaier en onorigineler worden?
Ik heb bijvoorbeeld niet het idee dat mensen hun aandacht verliezen tijdens de intro's van Magic, Be Amazed of Dark Symphony, om maar een paar populaire nummers te noemen.

Edit: Oke de post die hierboven stond is weg
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 feb 2016 16:26 
 

mid outro is heel handig voor bepaalde mensen die falen in de climax uit te mixen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 feb 2016 16:31 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

stefaneke schreef:
mid outro is heel handig voor bepaalde mensen die falen in de climax uit te mixen.


Dit is dus mijn punt. Hoezo uitmixen in de climax? Imo vrij saai, fader omhoog, laag langzaam bijsturen en fader omlaag.

Ik hap niet hoop ik :lol:
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 feb 2016 17:03 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

SkiggyRapz18 schreef:
er gaat niets boven een super strak gemixte midintro met midoutro :love: :loving:


Dit! Een outro met nog wat subtiele geluidjes uit de track, niet teveel poespas word ik altijd heel blij van als ik zelf thuis mixjes maak.

Maar zo gauw ik voor publiek draai "durf" ik het eigenlijk ook nooit aan om op die manier te mixen. Als het dan net niet helemaal lekker gaat klinkt het meteen enorm chaotisch en kut, en dan valt het meteen bij een grote groep mensen op :P

Maar inderdaad wel jammer dat veel ervaren Dj's die het gewend zijn voor publiek te draaien en het 4 keer per weekend doen, die manier van mixen ook niet meer gebruiken om hun setjes wat op te leuken. Met als gevolg dat de outro inderdaad overbodig dreigt te worden.

Enigen die ik het wel eens heb horen doen op feesten zijn Thera/Solutio & Psyched/ Prefix & Density en (jawel) Act of Rage.
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 feb 2016 18:09 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

The Geminizers ook!

Wat ik wel een positieve verandering vind is dat er de laatste tijd wat tracks verschijnen met 128 beats intro en na 64 beats een kick. Op The One Man Army staan er een aantal. Ook lekker makkelijk voor Radical want dan pakt hij gewoon een plaat met de outro direct achter de climax en mixt daar zo'n soort track op in. Makkelijker 'kickswitchen' kan niet. xd
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 feb 2016 18:35 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Kickswitch ja, maar zijn kicks op dat album klinken bijna allemaal hetzelfde xd

Crypsis doet het trouwens ook nog wel eens en Pepijn van Frequencerz, maar helaas hoor je het veel te weinig tegenwoordig. Ik moet zeggen dat ik pas op mixwerk let sinds ik zelf ook draai. Daarvoor had ik echt niet in de gaten hoe er gedraaid werd. Waarschijnlijk is dit dus ook het geval bij de overgrote meerderheid van het publiek en is dit een van de redenen dat de outro nauwelijks meer gebruikt wordt.
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 feb 2016 19:24 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Ik kan zelf misschien nog wel vrolijker worden van een enorm vette overgang van 2 kutplaten dan van 1 vette plaat met saaie overgang.
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 feb 2016 19:48 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Chroman schreef:
Kickswitch ja, maar zijn kicks op dat album klinken bijna allemaal hetzelfde xd

Haha, origineel. Je kunt het ook niet laten, he? Misschien geen extreme verschillen in de kick, maar dat hebben andere producers, zoals een Delete & Ran-D, ook niet.

Chroman schreef:
Ik moet zeggen dat ik pas op mixwerk let sinds ik zelf ook draai. Daarvoor had ik echt niet in de gaten hoe er gedraaid werd. Waarschijnlijk is dit dus ook het geval bij de overgrote meerderheid van het publiek en is dit een van de redenen dat de outro nauwelijks meer gebruikt wordt.


Hier ben ik het wel mee eens.

Persoonlijk hoor ik ook liever intro's met 128 beats en na 64 beats een kick. Jammer, want het lijkt dat de meeste dj's op 'safe' draaien. Verder vind ik het ook heel simpel dat een mid-outro precies hetzelfde is als de mid-intro. Hoor toch graag een verschil.
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 feb 2016 19:57 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

RadicelArmy schreef:
Chroman schreef:
Kickswitch ja, maar zijn kicks op dat album klinken bijna allemaal hetzelfde xd

Haha, origineel. Je kunt het ook niet laten, he? Misschien geen extreme verschillen in de kick, maar dat hebben andere producers, zoals een Delete & Ran-D, ook niet.


Niet zo happen Arjan xd
Je zet mij nu weg als Anti-Radical, maar ik heb het album ook gewoon thuis op de plank liggen hoor. :thumbup:
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 feb 2016 20:26 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Vond het echt enorm vet dat radical nog van die intro's maakte op The One Man Army, helaas ben ik de platen al een beetje beu gedraaid.
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 feb 2016 20:47 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Mid-outro hoort er juist bij vind ik, ik draai sommige platen JUIST voor de mid-outro en die laat ik dan ook in z'n geheel spelen! Goede voorbeelden (zijn al wat oudere tracks maargoed) zijn You're Next van Jack of Sound, Yellow Minute van Noisecontrollers & bijvoorbeeld Alpha Twins & B-Front - Liberate. Daarnaast klinkt 't heel vaak voor geen meter als je een track al inmixt in de climax of 2e climax. Niet dat ik 't nooit doe, tuurlijk wel, maar dan moet 't wel passen en dan gebruik ik 't liefst een echo effect om 't wat soepeler te laten klinken.

De laatste tijd wordt er sws erg vaak snel gemixt, waar ik geen tegenstander van ben maar ik vind 't persoonlijk als DJ dan vetter om om de mid-outro van de spelende track te laten staan, en hier een mid-intro van de volgende track in te gebruiken. Dit klinkt veel vetter en soepeler en qua tijd zit je bijna 't zelfde als je de track in de climax in zou mixen.

Maarja, conclusie: Mid-outro MOET blijven, jazeker!! En de outro zelf, ja ook, helemaal als de producer er nog wat leuke vocalen in doet om de 8/16/32 beats zodat je die weer kan teasen in de volgende track :)
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 feb 2016 22:20 
 

Blear schreef:
stefaneke schreef:
mid outro is heel handig voor bepaalde mensen die falen in de climax uit te mixen.


Dit is dus mijn punt. Hoezo uitmixen in de climax? Imo vrij saai, fader omhoog, laag langzaam bijsturen en fader omlaag.

Ik hap niet hoop ik :lol:


oh tl;dr verder hoor, reageerde meer op de titel
Ongelezen bericht Geplaatst op 28 feb 2016 21:19 
 
Hardtraxx Addict
Avatar gebruiker

Ik vind het zelf altijd erg leuk om te spelen met het wel / niet laten horen van de outro of juist de mid-intro. Inmixen op de midintro en vervolgens de outro laten horen is voor de variatie soms leuk. Zoals eerder gezegd, is het ook vet om de mid-intro van een nieuwe tracks op de outro te leggen van de track die je net hebt gedraaid. Erg zonde dat de grote artiesten relatief weinig aandacht besteden aan het mixwerk, anders zou er automatisch ook meer variatie in het mixwerk komen en heeft de outro dus nog wel degelijk toegevoegde waarde.
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 feb 2016 15:26 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Met de wat oudere Hardstyle tracks had je meer mogelijkheden om je mix werk te kunnen variëren.
Wat ik jammer vind van de meeste DJ's tegenwoordig is dat het zo voorspelbaar word wanneer er iets gebeurt.
Ongelezen bericht Geplaatst op 01 mrt 2016 10:11 
 
Hardtraxx Beheerder
Avatar gebruiker

Ivey Jones schreef:
Met de wat oudere Hardstyle tracks had je meer mogelijkheden om je mix werk te kunnen variëren.
Wat ik jammer vind van de meeste DJ's tegenwoordig is dat het zo voorspelbaar word wanneer er iets gebeurt.


Inderdaad, je hoort een overgang al aankomen bij de eerste tease, je weet precies hoe die gaat. Helemaal niet meer spannend..
Ik mis de ontzettend dikke midintro's met minimaal 2 blokken en dan nog zo'n bijpassende maar toch originele outro erna :drool:

(ik produceer zelf ook wel, maar heb nooit echt de motivatie om wat af te maken helaas, ik produceer wel meer lange midintro's iig (2/3 blokken))
Ongelezen bericht Geplaatst op 03 mrt 2016 16:37 
 
Hardtraxxer

Mijn favoriete outro:


3:51
Ongelezen bericht Geplaatst op 03 mrt 2016 18:37 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

The Venator schreef:
Ivey Jones schreef:
Met de wat oudere Hardstyle tracks had je meer mogelijkheden om je mix werk te kunnen variëren.
Wat ik jammer vind van de meeste DJ's tegenwoordig is dat het zo voorspelbaar word wanneer er iets gebeurt.


Inderdaad, je hoort een overgang al aankomen bij de eerste tease, je weet precies hoe die gaat. Helemaal niet meer spannend..
Ik mis de ontzettend dikke midintro's met minimaal 2 blokken en dan nog zo'n bijpassende maar toch originele outro erna :drool:

(ik produceer zelf ook wel, maar heb nooit echt de motivatie om wat af te maken helaas, ik produceer wel meer lange midintro's iig (2/3 blokken))

Net zoals in de Techno, lekker 3 minuten kunnen teasen :whistle: Met Hardstyle zou dat ook kunnen, gewoon net zoals vroeger na 32 tellen de bass-line in starten ipv de break. Zo kan je bijv. je volgende track al afspelen en een kick switch doen als de outro begint (moet wel klinken dan)
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 mrt 2016 01:54 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Met het huidige grootste deel van het publiek is het mixwerk ook niet belangrijk meer, denk ik. Gewoon de plaatjes draaien welke het grootste deel van dat publiek wil horen. Lang leve het vak van een op dit moment beroemd zijnde DJ.
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 mrt 2016 02:49 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Ivey Jones schreef:
The Venator schreef:
Ivey Jones schreef:
Met de wat oudere Hardstyle tracks had je meer mogelijkheden om je mix werk te kunnen variëren.
Wat ik jammer vind van de meeste DJ's tegenwoordig is dat het zo voorspelbaar word wanneer er iets gebeurt.


Inderdaad, je hoort een overgang al aankomen bij de eerste tease, je weet precies hoe die gaat. Helemaal niet meer spannend..
Ik mis de ontzettend dikke midintro's met minimaal 2 blokken en dan nog zo'n bijpassende maar toch originele outro erna :drool:

(ik produceer zelf ook wel, maar heb nooit echt de motivatie om wat af te maken helaas, ik produceer wel meer lange midintro's iig (2/3 blokken))

Net zoals in de Techno, lekker 3 minuten kunnen teasen :whistle: Met Hardstyle zou dat ook kunnen, gewoon net zoals vroeger na 32 tellen de bass-line in starten ipv de break. Zo kan je bijv. je volgende track al afspelen en een kick switch doen als de outro begint (moet wel klinken dan)

als een mid intro of outro niet te vol zit met screeches en andere sounds kan dat ook prima, moet je alleen wel goed timen :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 09 mrt 2016 14:09 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Als je je platen goed kent moet dat vast lukken. Vind het vaak jammer dat je een soort van gedwongen word om in de 2e climax uit te mixen. Zo word een set te voorspelbaar vind ik.
1, 2  Volgende
Forumoverzicht » Algemeen » Algemeen