TFSH schreef:
Ja ik bedoelde de sounddesign en mixing gvd. Ik ben ook niet iemand die alles weet over produceren he
Letterlijk dit! Dat maakt o.a. dit:
TFSH schreef:
Enige wat ik vaak bij caine en gearbox platen heb is dat de elementen gewoon niet mooi op elkaar aansluiten waardoor nummers niet als 1 geheel klinken. Sounds klinken vaak ook niet helemaal af. Dat luistert voor mij gewoon niet lekker weg. Ik vind dat gewoon amateuristisch klinken. Kijkend naar producers als atmozfears, PH, Noisecontrollers, Wildstylez, Frequencerz blabla, daar zit het wel gewoon goed in elkaar.
Een mening, en geen feit, want jij "vind" het zo klinken (en dat mag!). Maar doe niet alsof je vanuit een positie van autoriteit spreekt.
Broken Balance schreef:
Immeasurably en Octavius Augustus zijn natuurlijk in een compleet andere tijd en stijl geproduceerd. Dit was een tijd waar de productiekwaliteit over het algemeen nog niet gigantisch hoog was. Dit komt omdat de tracks qua sounds nog niet zo ingewikkeld in elkaar zaten als hedendaags. Maar ingewikkeld betekent niet gelijk beter.
Ik vegelijk Immeasurably in mijn geval met Ruff (2004), niet met Innocent, zelfde type kicks, alleen pitchen ze niet, die track vind ik strak in elkaar zitten, Immeasurably niet. Maar zoals ik al zei, ik heb niet per definitie "gelijk", ik weet alleen dat ik Immeasurably ontiegelijk kut
vind.
Broken Balance schreef:
En zeker Immeasurably wat destijds een experiment was met die sounds en pitchkicks is natuurlijk niet perfect omdat het compleet iets anders was.
En op welke manier is Immeasurably dat wel, en deze track niet? Deze stijl kicks (hevige nadruk op de "tok" en de subbass, maar niet zo zeer de mids van de tail) zijn relatief recent wat dat betref, dus je "kan" dit ook als experiment zien.
Broken Balance schreef:
Weeg dit nummer af tegen bijvoorbeeld MYST - The Ultimate Destination. Dan ligt de productie bij de laatste toch echt een stuk hoger. Of het Rebelion album tegenover het Phuture Noize album. Dan kan je toch een duidelijk kwaliteitsverschil zien.
Los van dat ik die Myst track supervet vind, vergelijk je een track waarvan in de climax de focus ligt op een screech, ten opzichte van een track die meer gebaseerd is op een (harde/smerige) supersaw stijl melodie (die door die smerigheid, wel wat weg heeft van een screech, maar het imo niet is).
Rebelion vs Phuture Noize is ook compleet wat anders, en ja, ik vind Phuture Noize oneindig veel beter/vetter, maar dat wil niet zeggen, dat ik in Rebelion threads, hun/hem? ga vertellen wat hij allemaal wel en niet moet doen. En daarover ook objectief gelijk heb.
Broken Balance schreef:
De beste manier om kwaliteit te bepalen is om 1. wel te weten wat een kwalitatief (productiewijs, soundwijs, originaliteit) goede plaat is en mijn maatstaven zijn vaak Noisecontrollers, B-Front, Ran-D, Angerfist, Vazard, Ophidian en The Outside Agency, liggende aan welke plaat je het mee vergelijkt. Deze mensen maken kwalitatief goede platen, dat hoor je gewoon overal aan. Eigen sound, goed afgewerkte sounds, vernieuwende platen en verschillen in platen (sommigen hebben niet alle natuurlijk). Als je veel platen tegen het licht van hun platen houdt zie je duidelijk verschil.
Maar wat maakt hun "kwaliteit"?
(wederom, for the record, ik vind Ophidian een absolute held, een veel uit je lijst ook gewoon erg, erg goed)Zoals jij zegt:
Eigen sound: deze is vrij makkelijk te defineren, iets wat alleen die persoon, of weinig anderen doen. Caine heeft wat mij betreft een vrij "eigen" sound.
Goed afgewerkte sounds: Deze vind ik dan weer heel moeilijk te defineren, je hebt het over bijvoorbeeld over Sandy Warez - We Are In The Dark (KRTM Remix), ik zie nergens in wat die track slecht afgewerkt maakt, die doe exact wat die moet doen, die hoeft niet clean te zijn, omdat, dat totaal niet de bedoeling is van die track (neem ik even voor het gemakt aan)
Vernieuwende platen en verschillen in platen: Heeft meer met originaliteit te maken dan kwaliteit.
Broken Balance schreef:
Maximumraver schreef:
Nee, want waarom zou je iemand serieus nemen, waarvan je 0 bewijs hebt dat diegene weet waar die het over heeft.
En jij wou zeggen dat de alles verheerlijkende fanboys en de hersenloze YouTube en FB comments wel serieus te nemen zijn. Ik vertrouw eerder iemand die een kritisch oog heeft naar de wereld dan iemand die alles blindelings als geweldig omarmt.
Nee, dat maak jij ervan, je legt me woorden in de mond. Ik heb nergens gezegd dat mensen het daar wel weten, of waar dan ook.
Op productietechnisch niveau, hoef je niemand serieus te nemen die zelf niet produceert, of in de buurt zit van je eigen niveau.
En dat iemand kritisch is, wil niet zeggen dat die persoon het automatisch beter weet.
Harstylboy (was dat zijn naam?), is toch ook kritisch op alles wat blij is? Dit is dan even een overdreven voorbeeld maar goed, kritisch zijn wil op zichzelf niks zeggen.
Broken Balance schreef:
Afmix is hoe je je sounds afmaakt en mastering is hoe je de plaat afmaakt om het even simpel te zeggen. En in het geval van deze plaat is beiden slecht.
Afmix, is de balans tussen de verschillende elementen van je track, zowel in volumes als frequenties.
(Als iemand hier commentaar op heeft, dat dit niet klopt o.i.d. voel je dan vrij om hier wat van te zeggen)Mastering is in de praktijk: je track zo hard mogelijk zetten, met een "perfecte" afmix, hoef je in theorie je track niet eens te masteren, maar dat is een ander verhaal.
Broken Balance schreef:
En in het geval van deze plaat is beiden slecht.
Bullshit, waar zijn jou tracks, om te bewijzen dat je weet waar je het over hebt? Zat je erbij in de studio, toen hij je alle faders en EQ settings liet zien? Wat kan er beter dan?
Als ik nu zeg, vergelijk Blutonium Boy - Drop That Shit met Geck-o - Sweet Sweet Love, en ik zeg je, Drop That Shit zit beter in elkaar
(dat ik dit niet daadwerklijk vind, moet even vrij logisch zijn).
Zou je dan niet zoiets hebben van, dit kan toch niet, leg uit waarom dan?
Ik vind dat je voorbij een bepaald punt, best wel kan spreken van "dit is kut want kwaliteit", maar dan moet het wel echt op dramatisch niveau zitten, iets wat hier niet van toepassing is.
Broken Balance schreef:
Sowieso ligt de kwaliteit van de afmix in veel platen in Hardstyle enorm laag.
Dit slaat echt totaal nergens op
Als je gaat lopen zoeken naar kut tracks, ga je dat in elk genre vinden.
Broken Balance schreef:
Wil je goede voorbeelden van goede mastering met goede afmix, luister dan wat platen van Hidden, Eye-D, Sinister Souls e.d. dat is een goede afmix/mastering.
Ik ben bekend met TOA (etc.) platen, maar ik zie geen reden dat die platen, beter zijn afgemixt dan bijv. track van: Atmozfears, Geck-o, Da Tweekaz, Audiofreq, Code Black (etc.)
De Industrial = betere kwaliteit cirkeltrek, die hier wel vaker geheerst heeft (met name een paar jaar terug), ben ik het totaal niet mee eens.
Broken Balance schreef:
Kern van het verhaal is je moet inderdaad wel wat verstand van zaken hebben echter kan je kwaliteit simpelweg wel meten door ze tegen andere kwalitatief goede platen, waarvan algemeen wordt geaccepteerd dat ze goed zijn, te leggen.
Door wie? Hardtraxx? "Het algemene publiek"?
Want met zoveel reacties, kan ik aannemen dat dit goed in de smaak valt.
Dat er op Hardtraxx zo word gedaan, wil gewoon zeggen dat de algemene smaak (of de vocale minderheid hier) van Hardtraxx, anders is, dan die van de rest van Hardstyle land. (Wat Thera dus al zegt over een verwachtingspatroon)
Broken Balance schreef:
En ik geef daarbij zelf van harte toe dat ik sommige slecht geproduceerde platen beter vindt dan de goed geproduceerde platen, zeker in hardcore. Maar je zal mij nooit horen claimen dat deze platen ook daadwerkelijk goed geproduceerd zijn en kwalitatief hoog. #daag.
Maar als je (een aantal van) die slecht geproduceerde platen beter vind, is kwaliteit uiteindelijk toch arbitrair, want als kwaliteit die tracks in de weg zou zitten, zou je ze niet luisteren. En voor de beleving van een track, maakt het niet uit of iets "objectief kwaliteit" is, alleen de eigen beleving die je bij de track hebt, vanuit jou perspectief. Daarom zeg ik, voor iedereen die loopt te huilen, van de artiest moet meer zo of zo doen/maken/zijn, dat ze daarmee eens moeten ophouden, en lekker zelf muziek gaan maken, in plaats van de tijd en moeite van iemand anders te hijack-en.
Caine, of wie dan ook, hoef zich niet aan te passen aan wat jij vind (niet jij Broken Balance, algemeen dit
) je gaat namelijk toch niet tegen iemand zeggen, "dit is niet mijn smaak, dus doe het maar zo", dat zou belachelijk zijn, maar op een of andere magische manier, mag je wel zeggen "dit is niet kwaliteit, kwaliteit = (insert smaak van die persoon), dus doe het maar zo", alsof dat de "kritiek" ineens wel legitiem maakt.
@BB, het leuke is nu, dat ik hier eigenlijk helemaal niet kwam voor deze discussie
maar eenmaal begonnen moet ik het natuurlijk wel afmaken
Zo vet vind ik deze track trouwens niet eens, ik kwam hier om te zeggen dat o.a. InifnI, kant noch wal raakt met zijn opmerkingen, maar daar ga ik in de volgende reactie wel op verder.