Hekzitter schreef:
Nee, maar even serieus. Ik denk dat artiesten die alleen zichzelf op plekken laten zien waar ze in een echo kamer van positieve comments en liefde zitten, zichzelf ook veel minder ontwikkelen.
Tsja als je een paar haatschreeuwers in je comments hebt terwijl je 5000-10.000 streams per track per dag binnenharkt, waarom zou je dan aandacht geven aan die luidruchtige pubers? Mensen die tevreden zijn hoor je meestal niet zo snel, maar je ziet ze wel terug in de cijfers en voor je neus tijdens een show. Daarbij hanteren artiesten vaak een signature sound waar het publiek om vraagt. Mensen willen bij Warface de typische Warface sound horen, ook al is die al jaren hetzelfde, en het blijft ook gewoon werken, dus innovatie/ontwikkeling is in dat geval ook gewoon niet noodzakeijk. Streaminginkomsten zijn leuk, maar het echte geld waar je je hypotheek en een leuke auto mee betaald komt nog altijd door boekingen. Als je al een gevestigde artiest bent en je financieel afhankelijk bent van je shows ga je niet snel (structureel) de onzekerheid opzoeken. Verder is het ook gewoon lopende band werkt, want je moet blijven opvallen tussen het gigantische aanbod.
Destijds liepen veel Hardtraxxers met de ongemakkelijkheid onder hun arm dat alles onder de noemer Hardstyle waar ze sentiment voor voelden gekaapt werd door invloeden ideeën en commercialisatie (voornamelijk raw) waar ze niet comfortabel mee waren en zich niet mee wilden identificeren. De reacties waren dan ook begrijpelijk vanuit dat perspectief. Ik zelf had dat gevoel ook.
Maar wat ik vooral heb gemerkt is dat die commerciële zienswijze aan de achterkant er al heel vroeg was, maar het heeft pas de laatste ~5 jaar echt mainstream momentum gekregen doordat hardstyle meer het publieke domein heeft betreden. Je keek er in 2019 echt niet meer van op als er een hardstyle plaatje op een A-class mainstage waar ook ter wereld werd gedropt, maar toen ik Wildstylez op DanceTour Breda 2013 eventjes één hardstyle nummer hoorden draaien met Hardwell was dat super bijzonder
.
Ik ben nu overigens wel heel benieuwd hoe het verder verloopt met de hardstyle als we (hopelijk) weer een beetje los kunnen. Je merkt dat er verschillende hardstyle gerelateerde scenes zijn die naast elkaar heen lopen. Niet alleen qua sound, maar ook geografisch, met een paar aan de top die universeel bereik hebben. Daarnaast heb je artiesten die hardstyle met crossovers duidelijk openbreken voor de mainstream. Denk aan een Jebroer en Outsiders. Dat levert toch opnieuw wat ongemakkelijkheid op voor de fans die dit niet als legitieme hardstyle beschouwen. Dit terwijl de markt daarvoor echt enorm groeiende is en die 'legitieme hardstyle' fans nog niet echt het besef hebben dat ze misschien wel in de minderheid raken
(in de NL scene dan hé).