Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
Ongelezen bericht Geplaatst op 26 jan 2015 20:18 
 
Hardtraxx Newbie

Beste Hardtraxxers,

Ik ben van plan om een nieuwe Macbook Pro te kopen en wil hiermee ook een start gaan maken met het produceren van muziek. Verder photoshop ik heel af en toe en wil ik Traktor erop draaien. Ik weet nu alleen niet wat het verstandigst is om te doen in mijn situatie en zou ik daarom graag advies van jullie willen.

Ik twijfel namelijk tussen de twee modellen:

1. Macbook Pro
13-inch: 2,6-GHz Retina-display
Specificaties
2,6-GHz dual-core Intel Core i5 Turbo Boost tot 3,1 GHz
8 GB 1600-MHz geheugen
256 GB PCIe-flashopslag1
Intel Iris Graphics

2. Macbook Pro
15-inch: 2,2-GHz Retina-display
Specificaties
2,2-GHz quad-core Intel Core i7
Turbo Boost tot 3,4 GHz
16 GB 1600-MHz geheugen
256 GB PCIe-flashopslag1
Intel Iris Pro Graphics

Het prijsverschil tussen beide zou ongeveer rond de 400 euro komen te liggen.

De 15 inch is natuurlijk krachtiger en beter futureproof dan de 13 inch, maar heb ik dit dan ook echt nodig? Is het verstandiger om voor nu eerst de 13inch te kopen en dan later,3-5 jaar, als het produceren ook beter gaat en dus grotere projecten ga maken, bijvoorbeeld een iMac erbij te halen?

Ongeacht de keuze ga ik een externe 24 of 27 inch monitor en waarschijnlijk een externe harde schijf erbij halen.

Alvast bedankt en ik hoor graag van jullie!
Ongelezen bericht Geplaatst op 26 jan 2015 20:53 
 
Hardtraxxer

Toevallig heeft mijn buddy waarmee ik samen produceer een macbook 13 inch, echter merken wij dat bij grote projecten het toch net niet goed genoeg is. Je krijgt al snel system overload errors. Ik daarin tegen heb de 15 inch versie en heb daar gelukkig een heel stuk minder last van, het ligt er dus een beetje aan wat je ermee wilt gaan doen.

Als je nog niet zo hoog niveau hebt in produceren is de 13 inch een prima instapper en zul je veel plezier aan hebben. Echter bij grote projecten en met name als je veel gaat multitasken zul je zien dat de duo core toch te kort komt.

De 15 inch heeft 16 gb ram dat ook zeer handig is in grote projecten en een quad core, ook is de externe vid kaart een plus. persoonlijke vind ik 13 inch ook net te klein.

anyway ik heb dus gekozen voor de 15 inch omdat die een langere tijd mee kan IMO en ook stuk betere prestaties heeft.

hoop dat je hiermee wat kan, als er nog vragen zijn hoor ik het wel, kan evt ook via pm
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 jan 2015 00:41 
 
Hardtraxx Addict
Avatar gebruiker

Wat is de reden dat je sowieso een macbook neemt, en geen andere laptop? Of ben je gewoon Apple-fan? :D

Anyway, ik ben zelf laatst overgestapt van een laptop met 500gb HDD, i5 en 8gb RAM naar een met 256gb SSD, i7 en 8gb RAM.
Ik zou je zeker optie 2 aanraden, i7 is voor mijn gevoel wel nodig voor het produceren, zeker als je in de loop van de tijd steeds grotere projecten krijgt.
13 inch vind ik sowieso wat te klein om overzichtelijk te werken (ook buiten muziek produceren), maar dat is misschien persoonlijk.

Ik gebruik zelf thuis ook een monitor erbij van 24 inch, dat is zeker handig bij het produceren, lekker veel overzicht. Als je je laptop veel thuis gebruikt zou het in principe niet uitmaken of je een 13 inch of 15 inch neemt, maar als je alleen de twee genoemde opties hebt, zou ik de tweede optie kiezen. :)
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 jan 2015 02:23 
 
Hardtraxx Newbie

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb toch maar gekozen voor de 15inch macbook pro vooral met de intentie dat deze beter futureproof is en dus langer mee kan doen.

Kan niet wachten tot ik deze binnenkrijg en kan gaan kloten met logic pro x ^^

Kan een slotje op!
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 jan 2015 14:38 
 
Hardtraxx Addict

Goede keuze! Die 15 inch zou ik altijd aanraden voor produceren. Bij die andere loop je te snel tegen problemen aan. Het is dan wel wat duurder maar beter goed geld uitgeven dan een flink bedrag en er dan achter komen dat het niet goed is.

Once you go mac you never go back :P
Forumoverzicht » Algemeen » Producer's Corner