Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
Ongelezen bericht Geplaatst op 16 dec 2015 15:56 
 
Artiest

Hey!

Al enige tijd zit ik te boksen met de akkoestiek van mijn kamer.

Ik zit in een studentenkamer waarbij de indeling ver van ideaal is. Hierdoor is de akkoestiek niet optimaal.

Plattegrond van de kamer:

Afbeelding
Afmetingen zijn ongeveer: (LxBxH): 540 x 435 x 290. Het is een oude kamer en geen één hoek is haaks. (wanden zijn echt zo schuin als ze afgebeeld zijn).

Het bureau waar ik zit (hoekbureau) staat tegen 2 kasten aan welke het slaap gedeelte schijdt met de rest. Naast de laptop (wat eigenlijk een pc is met 2 beeldschermen) staan mijn Yamaha HS7 monitors.

Ik heb het gevoel dat de bas opgeslokt wordt en er te veel hoge tonen zijn. Hoe verder ik naar achter ga hoe duidelijker het word (ja ik heb mijn monitors al wel op de juiste afstand staan en goed gericht).

Qua indeling is het natuurlijk verre van optimaal, maar door de vorm van de kamer zit ik daar erg aan vast.

Wie heeft wat tips om de akkoestiek wat te verbeteren? Een volwaardige studio zal het nooit worden maar elke verbetering is al iets!

Groetenm

Casper
Ongelezen bericht Geplaatst op 16 dec 2015 18:29 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Als je je bureau in de andere hoek zou zetten (waar nu je TV en bank staan) geef je het geluid al iets meer ruimte voor het terugkaatst, dit kan al veel schelen. Verder weet ik het ook niet precies :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 17 dec 2015 00:38 
 
Hardtraxx Newbie
Avatar gebruiker

Het belangrijkste aan akoestiek is je zit plek i.v.m. staande golven etc je kunt net in een vervelende dip of boost zitten. Probeer zelf in het midden te zitten van de 2 zijwanden i.v.m. met reflecties van de muur.
Voor problemen met hoge tonen zou je een gordijn op kunnen hangen.
Helaas als je wilt dat de bass niet meer rond stuitert in je kamer zou je toch basstraps in je hoeken moeten zetten wat toch wel een prijskaartje heeft of je zou zelf je hoeken moeten opvullen met steenwol.
Ik raad je ieder geval wel af om studioakoestiek van schuim te kopen dit lost nooit problemen op in de lage tonen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 17 dec 2015 15:31 
 
Artiest

Ja, denk dat ik precies in zo'n dip zit. Het lastige is gewoon dat ik qua positie niet echt veel kan veranderen. Basstraps zal nog wel een optie kunnen zijn. In elke hoek die je staat v/d kamer hoor en voel je het laag gewoon wel goed.

Als de kerstman het toelaat zal ik eens naar basstraps gaan kijken. :)
Forumoverzicht » Algemeen » Producer's Corner