Analoog Digitaal Convertors (ADC; DAC voor andersom). Als die 16 bit / 48khz zijn heb je er niks aan om op 24bit / 192khz te sampelen.
Bij de M-Audio Fast Track Pro om maar wat te noemen heb je 48 khz inputs en 96 khz outputs met beide een 24 bits resolutie.
Ga je met een 48 khz input sampelen op 192 khz krijg je gewoon 4x dezelfde sample waarde aangezien je adc niet sneller is. Daarnaast heb je nog te maken met crosstalk, dynamisch bereik, SNR etc.
Je latency gaat ook wel verder als simpelweg de buffergrootte. De latency is gewoon de minimale tijd die de kaart nodig heeft om ten alle tijden alle geluiden te kunnen verwerken. Heb jij een goedkope flutkaart kan die latency aardig hoog worden omdat de kaart simpelweg het niet bij kan houden.
Daarnaast heb je ook nog eens te maken met de bouwkwaliteit. Hoe goed de soundprocessing chip in de kaart ook is, als de componenten er om heen van onvoldoende kwaliteit zijn heb je er nog steeds niks aan. Als je daar meer over wilt weten kan je
hier kijken voor een voorbeeldje.
Nu zal je van de gerenommeerde merken zeker een zeer leuke kaart krijgen voor een euro of 100-150, maar zeggen dat het toch niks uitmaakt en je eigenlijk net zo goed je onboardkaart kan gebruiken met wat extra latency is niet waar
En die kaart van 100-150 euro haalt dus ook niet het maximale wat er op de markt te krijgen is.
*edit*
Ik heb net even de specs van een populaire onboard soundchip opgezocht en de meeste hebben 16/20 bit DAC's voor de stereo output. Dit is de chip, het circuit er om heen zal dat wss niet halen. Effectief houd je dus wss 14 - 18 bit over. Ook is het dynamisch bereik van de chip maar 95 db. In het beste geval zal je dus bij 24 bit sampelen je een shift krijgen van 6 bit. Maar je kan je afvragen of die specs niet een beetje erg optimistisch zijn.