Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
Ongelezen bericht Geplaatst op 31 dec 2011 11:55 
 
Donateur
Avatar gebruiker

Ik ben er eindelijk achter waarom de bass wegvalt van mn KRK's R6: de ruimte is te klein.
Zo gauw ik de deur los doe van de kamer komt er op eens een hele bass boost!!

Dus als ik de deur los doe, kan het geluid weg en dan hoor je op eens het verschil.

Mijn vraag is, is er een manier om dit tegen te gaan? bijvoorbeeld met isoleermateriaal
Mijn ouders hebben namelijk niet graag dat ik mn deur los heb als ik muziek luister/maak :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 31 dec 2011 12:17 
 
Hardtraxxer

Dat is wel heel apart ja :P

Heb je al eens geprobeerd om wat verder van de muur te zitten en wat meer richting midden van de kamer?
Zou het dan beter zijn?
Ongelezen bericht Geplaatst op 31 dec 2011 12:17 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Ramen openzetten mischien?
Ongelezen bericht Geplaatst op 31 dec 2011 12:29 
 
Donateur
Avatar gebruiker

Nebuto schreef:
Dat is wel heel apart ja :P

Heb je al eens geprobeerd om wat verder van de muur te zitten en wat meer richting midden van de kamer?
Zou het dan beter zijn?


Ik zit in het midden van de kamer. De kamer is ongeveer 3.5 meter lang en ik zit in het midden daar van.
Achter mij zit wel een muur, en daarnaast de deur.
Ongelezen bericht Geplaatst op 31 dec 2011 13:50 
 
Hardtraxxer

Tja, 't Enige wat ik zou weten is om toch dat geluidsisolerende spul te kopen en hier en daar monteren, verder weet ik 't ook niet....daarom, hier een poes aan de coke:

http://www.dumpert.nl/mediabase/1911061 ... estje.html
Ongelezen bericht Geplaatst op 31 dec 2011 13:50 
 
Hardtraxxer

oops dubbelpost
Ongelezen bericht Geplaatst op 31 dec 2011 14:14 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Je zit dus op ongeveer een meter van een muur? In dat geval, kijk is naar de golflengte van de lage tonen... Een basstoon van 50Hz is 6,5m lang.. Niet zo gek dat je geen bas hoort, als er 0 ruimte is om de bas te laten verspreiden!
Ongelezen bericht Geplaatst op 31 dec 2011 14:39 
 
Donateur
Avatar gebruiker

TakkU schreef:
Je zit dus op ongeveer een meter van een muur? In dat geval, kijk is naar de golflengte van de lage tonen... Een basstoon van 50Hz is 6,5m lang.. Niet zo gek dat je geen bas hoort, als er 0 ruimte is om de bas te laten verspreiden!


Ik hoor wel bass, maar er komt een bass overkill zo gauw de deur los gaat.
Ik wil gewoon ''eerlijk'' geluid. Ik heb namelijk het gevoel dat zo gauw de deur los gaat de bass juist weer teveel is.

Maar heb wat instellingen aan het geluid kunnen veranderen, en het klinkt wel lekker nu.
Zat trouwens hiervoor op een zolder die ook niet 6.5m lang was, en daar klonken ze perfect.
Ongelezen bericht Geplaatst op 31 dec 2011 19:55 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Ik zeg ook niet dat je 6,5 m van je speakers af moet zitten ;) ik bedoel hiermee dat de basstonen in een kleine ruimte zich er raar kunnen verspreiden!
Ongelezen bericht Geplaatst op 01 jan 2012 14:23 
 
Donateur
Avatar gebruiker

TakkU schreef:
Ik zeg ook niet dat je 6,5 m van je speakers af moet zitten ;) ik bedoel hiermee dat de basstonen in een kleine ruimte zich er raar kunnen verspreiden!


En mijn vraag is, is hier wat aan te doen?
Bijv. isoleermateriaal of de KRK RP5 nemen?
Ongelezen bericht Geplaatst op 01 jan 2012 15:06 
 
Donateur
Avatar gebruiker

Cruelty schreef:
Refuze schreef:
TakkU schreef:
Ik zeg ook niet dat je 6,5 m van je speakers af moet zitten ;) ik bedoel hiermee dat de basstonen in een kleine ruimte zich er raar kunnen verspreiden!


En mijn vraag is, is hier wat aan te doen?
Bijv. isoleermateriaal of de KRK RP5 nemen?


1 Ding weet ik wel en dat het niet uitmaakt of je dan de RP5 neemt. Misschien werkt het wel weet er niet veel vanaf of zo maar lijkt me logisch van niet :P.


De RP5 heeft minder vermogen en is dus meer geschikt voor kleinere ruimtes.
(correct me if I'm wrong)
Ongelezen bericht Geplaatst op 01 jan 2012 15:34 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Ik denk dat dat niks uitmaakt. Alleen dat ie minder hard kan, maar je kan het volume van de R6 ook verminderen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 01 jan 2012 18:21 
 
Donateur
Avatar gebruiker

Draidy schreef:
Ik denk dat dat niks uitmaakt. Alleen dat ie minder hard kan, maar je kan het volume van de R6 ook verminderen.


Ja dat is waar.

Ik heb mn KRK's is aan de andere kant van de kamer gezet, met geluid de kamer inkomend, en dan klinkt het perfect. Simpel omdat het geluid dan wel weg kan. Alleen kan ik geen bureau aan de andere kant van de kamer neer zetten dus dat is helaas geen optie...

Ik hoop of iemand weet of isoleren nut heeft?
Ongelezen bericht Geplaatst op 01 jan 2012 18:28 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Ik heb er geen verstand van dus kan het je niet echt zeggen. Maar ik denk van niet. Want je hebt niet teveel bass, je mist het. En als er isolatie aan de muur hangt kan de bass net zo goed geen kant op.

Dit is wat ik denk. Of het echt zo is weet ik niet ;)
Ongelezen bericht Geplaatst op 01 jan 2012 19:44 
 
Hardtraxxer

Isolatie gaat niet helpen, akoestiek panelen wel denk ik.

Volgens mij moet je de lengte van je kamer 'vergroten' met 2 a 3 meter, dan kom je op ongeveer die 6,5 meter.
Kamers 'vergroten' wordt altijd gedaan met het gebruiken van akoestiek panelen, die verspreiden het geluid.

Zulke panelen bedoel ik: http://www.bax-shop.nl/studioschuim-en-akoestiek/bekijk-alle-producten.html.

Ik zou het in ieder geval wel even navragen.


@Nebuto, wtf xd
Ongelezen bericht Geplaatst op 01 jan 2012 21:28 
 
Hardtraxxer

de bassgolven zullen waarschijnlijk tegen je muren kaatsen en elkaar dempen. (staande golven).
hier kan je niet heel veel aan doen. isoleren is ook niet mogelijk, omdat je idioot grote isolatie nodig hebt om die golven op te vangen (1/3e lengte van de golf zelf).
Ongelezen bericht Geplaatst op 15 jan 2012 21:10 
 
Hardtraxxer

Mijn deur is verantwoordelijk voor mijn afmix. Mijn bass is afhankelijk van hoever ik de deur open zet.
Echt het meest briljante wat ik ooit gelezen heb hier :D tranen in m'n ogen..
No offense! Ik heb geen oplossing voor je probleem. Kun je vast oplossen dmv isolatiemateriaal, desalniettemin fantastisch! Zelden zo gelachen xd
Ongelezen bericht Geplaatst op 16 jan 2012 15:12 
 
Hardtraxxer

wat axora zegt klopt, daarom gaan speakers met minder vermogen ook niet helpen: de golflengte van je bass blijft immers hetzelfde.
Een Isolatie op deze manier zou eventueel kunnen helpen:
Muur isoleren met panelen van hout/triplex met steenwol., als je deze schuin kunt plaatsen is dit beter: staande golven ontstaan wanneer je bassen langs twee parallele muren worden uitgezonden in een ruimte die x aantal de golflengte van je bass is. Als je je isolatie materiaal zo plaatst dat het je muren niet meer rechtlijnig lopen, is het normaal al verbetering. Wat ook goed is om lage tonen op te vangen zijn dikke dekens/gordijnen hangen in het midden van je kamer. Dus niet tegen de muren, niet recht tegen je speakers. :) succes.
Ongelezen bericht Geplaatst op 16 jan 2012 20:22 
 
Donateur
Avatar gebruiker

doubletrouble schreef:
Mijn deur is verantwoordelijk voor mijn afmix. Mijn bass is afhankelijk van hoever ik de deur open zet.
Echt het meest briljante wat ik ooit gelezen heb hier :D tranen in m'n ogen..
No offense! Ik heb geen oplossing voor je probleem. Kun je vast oplossen dmv isolatiemateriaal, desalniettemin fantastisch! Zelden zo gelachen xd


Haha ja het is misschien lachwekkend voor jou, maar voor mij was het alles behalve leuk :P
En zo lachwekkend is het niet, want als het geluid niet weg kan door een deur die dicht zit, is het logisch dat het geluid wel weg kan zo gauw de deur open is.

Maar het is inmiddels opgelost. Heb mn vader de kamer uitgetrapt en nu kan ik alles zo neer zetten dat het perfect klinkt.
Ongelezen bericht Geplaatst op 24 jan 2012 00:08 
 
Hardtraxxer

Refuze schreef:
doubletrouble schreef:
Mijn deur is verantwoordelijk voor mijn afmix. Mijn bass is afhankelijk van hoever ik de deur open zet.
Echt het meest briljante wat ik ooit gelezen heb hier :D tranen in m'n ogen..
No offense! Ik heb geen oplossing voor je probleem. Kun je vast oplossen dmv isolatiemateriaal, desalniettemin fantastisch! Zelden zo gelachen xd


Haha ja het is misschien lachwekkend voor jou, maar voor mij was het alles behalve leuk :P
En zo lachwekkend is het niet, want als het geluid niet weg kan door een deur die dicht zit, is het logisch dat het geluid wel weg kan zo gauw de deur open is.

Maar het is inmiddels opgelost. Heb mn vader de kamer uitgetrapt en nu kan ik alles zo neer zetten dat het perfect klinkt.


Zoals ik zei, no offense man :p snap dat 't niet altijd even leuk is; maar toch, als outsider écht een giller :D
Ongelezen bericht Geplaatst op 17 feb 2012 19:05 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

TakkU schreef:
Je zit dus op ongeveer een meter van een muur? In dat geval, kijk is naar de golflengte van de lage tonen... Een basstoon van 50Hz is 6,5m lang.. Niet zo gek dat je geen bas hoort, als er 0 ruimte is om de bas te laten verspreiden!


Nou mijn kamer is zeker net zo klein, maar bij mij gaat er geen geluid verloren. ik heb wel Auralex Mopads eronder, maar of dat nu al het verschil is..?
Ongelezen bericht Geplaatst op 17 feb 2012 21:02 
 
Hardtraxxer

Hardphonic schreef:
TakkU schreef:
Je zit dus op ongeveer een meter van een muur? In dat geval, kijk is naar de golflengte van de lage tonen... Een basstoon van 50Hz is 6,5m lang.. Niet zo gek dat je geen bas hoort, als er 0 ruimte is om de bas te laten verspreiden!


Nou mijn kamer is zeker net zo klein, maar bij mij gaat er geen geluid verloren. ik heb wel Auralex Mopads eronder, maar of dat nu al het verschil is..?


die heb ik ook.. die zijn ervoor zodat niet je hele bureau trilt.
Ongelezen bericht Geplaatst op 18 feb 2012 01:59 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

TheArthadox schreef:
Hardphonic schreef:
TakkU schreef:
Je zit dus op ongeveer een meter van een muur? In dat geval, kijk is naar de golflengte van de lage tonen... Een basstoon van 50Hz is 6,5m lang.. Niet zo gek dat je geen bas hoort, als er 0 ruimte is om de bas te laten verspreiden!


Nou mijn kamer is zeker net zo klein, maar bij mij gaat er geen geluid verloren. ik heb wel Auralex Mopads eronder, maar of dat nu al het verschil is..?


die heb ik ook.. die zijn ervoor zodat niet je hele bureau trilt.


Ja daarom, dus dat zal het probleem van het bass verlies ook niet helemaal verhelpen..
Ongelezen bericht Geplaatst op 18 feb 2012 09:14 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Denk dat je bass zichzelf uitcancelt (opheft door er een andere geluidsgolf recht tegenover te zetten), gewoon een akoustiekprobleempje ja. Hoe groot is je werkruimte precies? Want zoals eerder gezegd, in een kleine ruimte is dit niet echt heel makkelijk te fixen. Dunne akoestiekpaneeltjes helpen niet, omdat de golflengte van lage tonen te lang is voor een dun laagje isolatiemateriaal.. :)
Ongelezen bericht Geplaatst op 22 feb 2012 00:29 
 
Donateur
Avatar gebruiker

baronpilsener schreef:
Denk dat je bass zichzelf uitcancelt (opheft door er een andere geluidsgolf recht tegenover te zetten), gewoon een akoustiekprobleempje ja. Hoe groot is je werkruimte precies? Want zoals eerder gezegd, in een kleine ruimte is dit niet echt heel makkelijk te fixen. Dunne akoestiekpaneeltjes helpen niet, omdat de golflengte van lage tonen te lang is voor een dun laagje isolatiemateriaal.. :)


Kijk is verder dan je neus je langs is haha! :P
Probleem is al een tijdje opgelost, heb mn vader de kamer uitgeschopt en alles zo neer kunnen zetten dat het weer perfect klinkt!

@ Mods, lijkt me handig als er een slotje op komt zodat het topic niet telkens opnieuw omhoog wordt gehaald.
Forumoverzicht » Algemeen » Producer's Corner