Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
Ongelezen bericht Geplaatst op 20 mei 2014 23:18 
 
Hardtraxx Newbie

Hoe beginnen jullie hieraan? Voor mij is het altijd een zeer complex proces aangezien ik voor het grootste deel werk met volledige bands. In opnames bestaat dit dan uit een drum, een bas, gitaren, synths, blazers, zang,... alles op elkaar afstemmen is een tijdslopend en enorm frustrerend werk. Ik zal jullie rond mijn ervaring wat tips proberen geven, ookal ligt mijn genre ietwat verder dan van jullie. De algemene principes komen altijd overeen.

Wat zijn jullie methodes en technieken? Lijkt mij een intressant onderwerp.
Ongelezen bericht Geplaatst op 21 mei 2014 11:11 
 
Hardtraxx Addict

Altijd interessant onderwerp.

Mixdown doe ik zoveel mogelijk direct als ik bezig ben. Bewerk sound ook niet alleen solo maar in het geheel zodat je het direct een plek in de mix kan geven.

Masteren doe ik tussendoor soms alwel. Hierdoor heb ik al een idee hoe het eind resultaat gaat klinken. Exporteer dan mijn project op -6db ongeveer. Dan in een apart project masteren.
Ongelezen bericht Geplaatst op 21 mei 2014 11:34 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Bands afmixen is inderdaad een lastige opgave, met name omdat alle instrumenten zijn opgenomen en dus continu van volume veranderen (al is het vaak niet heel veel). Het belangrijkste is dat je begint met een goede balans op te maken tussen de instrumenten en de vocal(en). Dan pak je per instrument of onderdeel van een instrument (zoals bijv. de snare van de drumkit) en high- of lowpass die op de frequentie waarbij het karakter van het instrument niet wordt beïnvloed. Dan haal je de ''boxxy'' sound weg uit de instrumenten. (Boxxy sound kun je heel makkelijk opsporen door een EQ heel hoog op te pompen met een heel nauwe Q-factor en in de regio van 70 Hz tot ± 700 Hz te gaan sweepen, op het moment dat eigenlijk bijna heel je originele sound verdwijnt en je alleen nog maar resonantie hoort heb je die ''boxxy sound'' gevonden.. Even een beetje een dipje maken en dan zit je vaak wel goed. Natuurlijk kun je alles nog zo EQ'en wat je naar je eigen smaak wilt zetten, maar dat is gewoon een kwestie van uitproberen. En verder is het eigenlijk alles nalopen, compressie op de instrumenten die heel inconsistent gespeeld zijn zoals drums. Je kunt hierbij ook mooi parallel compressie op gooien, krijgt 'ie net even wat meer die snappy sound. Zorg dat je overheads niet de overmacht krijgen in de mix. De kick moet eigenlijk een standaard zetten waar geen instrument overheen komt.

En dan laat ik de EDM mixdown nog maar even in het midden, maar soms heeft dat wel veel overeenkomsten met bands afmixen.

En masteren.. Tsja, dat is een vak apart en gewoon proberen en veel artikelen inlezen. Hierbij moet je voornamelijk weten wat je plugin precies doet en wat voor effect het heeft op de sound. Ga is wat aanklooien met multiband compressors, stereo imaging plugins, exciters, limiters, etc. etc. Ik heb niet een specifieke methode hoe ik al mijn tracks master. Dit verschilt per geval.
Ongelezen bericht Geplaatst op 21 mei 2014 12:38 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Veel nutteloze frequenties cutten met EQ's zodat alle componenten als het ware als puzzelstukjes in elkaar vallen. Krijg je meer ruimte van in je mix en kun je in the end harder (mocht je dat graag willen). Goeie mixdown scheelt zo enorm veel werk.

Qua mastering gebruik ik de Logic Pro Multipressor, sommige componenten uit de iZotope Ozone 4 (vooral de Loudness Maximizer; vooral om een breder geluid te krijgen, niet per se harder). Als laatste in de chain de Sonnox Oxford Inflator, voor dat beetje extra volume (heeft eigenlijk ook alleen zin als je een goede mix hebt, anders krijg je heel snel ongewenste distortion).
Ongelezen bericht Geplaatst op 21 mei 2014 16:22 
 
Hardtraxx Newbie

Ik gebruik als plugins bij mastering vooral de Izotope Ozone 5 tegenwoordig. Kan je heel leuke dingen mee doen. Uiteraard gebruik ik ook de nieuwe fabfilter plugins. Die hebben trouwens heel fijne filmpjes op hun youtube kanaal staan, zeer duidelijk uitgelegd enzo...

Drums mixen is inderdaad altijd een geval apart voor mij. Bij gitaren kan je makkelijk kiezen welke sound je bij welke gitaar wil hebben (ritme, lead,...) maar bij drums moet alles behoorlijk gebalanceerd zijn. Zelf heb ik al gemixt en gemasterd voor een metal coverband, dat viel nog mee aangezien de drums behoorlijk strak zijn en snel gedempt worden(speciale ringen) om een cleane aggressieve sound te krijgen. Bij mainstream rock drums was het al een pak lastiger vond ik... De tom's moeten hebben een totaal andere sound, de bass heeft een veel wijder bereik en de snares, cymbals,... zijn veel delicater.

Bij hardstyle had ik vroeger meestal niet veel moeite met mixen en masteren omdat ik het naar mijn mening nooit zo moeilijk vond. Als je sound al goed zat in het begin was het niet enorm lastig meer om er echt nog wat extra uit te krijgen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 mei 2014 22:00 
 
Hardtraxx Addict
Avatar gebruiker

Ik doe Mixdown vaak tijdens de track zelf het meeste. sommige mensen doen mixdown zelfs op goedkope kut speakers of zelfs op een laptop omdat als je je geluid daar al mooi op kan laten klinken, moetje nagaan op een mooie speaker set of live! en ja, mastering snap ik de balle nog niet van :cry:
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 mei 2014 22:31 
 
Hardtraxx Addict

Ventrue schreef:
Ik doe Mixdown vaak tijdens de track zelf het meeste. sommige mensen doen mixdown zelfs op goedkope kut speakers of zelfs op een laptop omdat als je je geluid daar al mooi op kan laten klinken, moetje nagaan op een mooie speaker set of live! en ja, mastering snap ik de balle nog niet van :cry:


Je kan op gare speakers mixen. Je moet speakers kennen en gewoon gebruik maken van referentie track.
Ongelezen bericht Geplaatst op 24 mei 2014 21:23 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Phase 2 schreef:
Ventrue schreef:
Ik doe Mixdown vaak tijdens de track zelf het meeste. sommige mensen doen mixdown zelfs op goedkope kut speakers of zelfs op een laptop omdat als je je geluid daar al mooi op kan laten klinken, moetje nagaan op een mooie speaker set of live! en ja, mastering snap ik de balle nog niet van :cry:


Je kan op gare speakers mixen. Je moet speakers kennen en gewoon gebruik maken van referentie track.

Waarom zou je gebruik willen maken van een referentie track als die 9 van de 10 keer al gemasterd zijn? En wat wil je eruit halen behalve dat je de levels van individuele sounds hoort en de frequentie respons van de track?! Elke track heeft andere elementen waardoor een andere mixdown nodig is. Bij mastering wordt vaak een referentie track gebruikt, maar bij mixdown heb ik nog nooit van gehoord als ik eerlijk ben.

Je zou idd eventueel wel op hifi speakers af kunnen mixen, maar dan moet je wel echt een paar gouden oren hebben. Hifi speakers hebben vaak boosts en dips waar je ze in een mixdown fase liever niet zou willen hebben. Daarom zijn monitors in het leven geroepen, omdat deze juist een zo neutraal mogelijke frequentie respons hebben.
Ongelezen bericht Geplaatst op 25 mei 2014 15:49 
 
Hardtraxx Newbie

Cardioid schreef:
Phase 2 schreef:
Ventrue schreef:
Ik doe Mixdown vaak tijdens de track zelf het meeste. sommige mensen doen mixdown zelfs op goedkope kut speakers of zelfs op een laptop omdat als je je geluid daar al mooi op kan laten klinken, moetje nagaan op een mooie speaker set of live! en ja, mastering snap ik de balle nog niet van :cry:


Je kan op gare speakers mixen. Je moet speakers kennen en gewoon gebruik maken van referentie track.

Waarom zou je gebruik willen maken van een referentie track als die 9 van de 10 keer al gemasterd zijn? En wat wil je eruit halen behalve dat je de levels van individuele sounds hoort en de frequentie respons van de track?! Elke track heeft andere elementen waardoor een andere mixdown nodig is. Bij mastering wordt vaak een referentie track gebruikt, maar bij mixdown heb ik nog nooit van gehoord als ik eerlijk ben.

Je zou idd eventueel wel op hifi speakers af kunnen mixen, maar dan moet je wel echt een paar gouden oren hebben. Hifi speakers hebben vaak boosts en dips waar je ze in een mixdown fase liever niet zou willen hebben. Daarom zijn monitors in het leven geroepen, omdat deze juist een zo neutraal mogelijke frequentie respons hebben.


In principe kan je daar eigenlijk voor een referentietrack gebruiken. Als je een bepaalde stijl hebt kan je die vergelijken, niet ideaal maar als het niet anders kan...
Ongelezen bericht Geplaatst op 25 mei 2014 18:23 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Punt is dat die tracks bijna altijd al gemasterd zijn en heb je dus geen goede referentie.
Ongelezen bericht Geplaatst op 25 mei 2014 23:50 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Aan de ene kant heb je gelijk Cardioid maar aan de andere kant kun je het wel als hulpmiddel gebruiken.
Kun je jouw eigen track zo goed laten klinken als je referentie(gemasterde) track. Dan ben je al een eind in de goede richting en het is een stuk sneller ALS je zelf nog niet zo goed bent in het afmixen.

Als je een goede referentie track pakt (die overal goed op klinkt) en je mixt jouw track zodat hij qua klank/afmix hetzelfde als je referentie klinkt. Dan zou je zeggen dat jouw eigen afmix redelijk goed is en ook in de meeste gevallen goed moet klinken. Dit omdat je referentie track al (Goed) afgemixt/gemasterd is en je in princiepe de karakter/afmix van die track kopieert.

Maar zoals je al zegt heeft elke track een andere sfeer/stijl en dus een andere aanpak nodig, daar ben ik het helemaal mee eens. Ook geef je door je afmix wel een bepaald vleugje stijl aan je track. Hierdoor kun je ook onderscheiden.
Ongelezen bericht Geplaatst op 01 aug 2014 20:49 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Heeft iemand toevallig wat referentiemateriaal om door te lezen of wat behulpzame video's of tips voor het mixen tussen leads en hardstyle kicks??

Ik krijg namelijk dat deze elkaar in de weg zitten in mijn mix maar zonder het geluiden dusdanig te vervormen totdat het niet meer klinkt.

Passen jullie verder veel sidechaining toe m.b.t. jullie kicks en overige elementen?
Ongelezen bericht Geplaatst op 01 aug 2014 21:12 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Je melodie licht sidechainen en meer eq'en. Denk ook aan stereo frequenties en geef elke geluidje zijn eigen plaats. Omdat je kick in het midden zit "moet" je melodie natuurlijk daar natuurlijk niet in de weg zitten. Gelukkig zijn leads al lekker breed en kun je daar goed gebruik van maken. Maar met goed eq'en bereik je het meeste.
Ongelezen bericht Geplaatst op 01 aug 2014 21:56 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Skatzow schreef:
Je melodie licht sidechainen en meer eq'en. Denk ook aan stereo frequenties en geef elke geluidje zijn eigen plaats. Omdat je kick in het midden zit "moet" je melodie natuurlijk daar natuurlijk niet in de weg zitten. Gelukkig zijn leads al lekker breed en kun je daar goed gebruik van maken. Maar met goed eq'en bereik je het meeste.


Kicks heb ik inderdaad op mono staan, dit doe ik door in FL studio het mixer kanaal op mono te draaien (bij stereo seperation); met leads juist het tegenovergestelde, deze laat ik neutraal staan of draai ik meer 'seperated'. Is dit de juiste manier of krijg ik hierdoor teveel van het goeie? Ik heb wel eens ergens gelezen dat teveel stereo signaal o.i.d. ook voor een muddy mix zorgt?
Kan ik ipv bovenstaande wellicht beter bepaalde plugins gebruiken voor stereo enhancing?

Wat betreft EQ, even een voorbeeld om te kijken of ik in de goede richting zit:
Ik heb nu bijvoorbeeld een lead waarin alle layers naar een apart mixer kanaal worden gestuurd waarna deze afzonderlijk ge EQ'd worden, vervolgens stuur ik alle layers naar een ander mixer kanaal waar ze dus samen komen en waarop nog een equalizer komt. Hierop heb ik een cut rond de 200 hz naar beneden waarbij de equalizer bij 50 hz ongeveer de bodem raakt, verder nog een high cut @ 17000 en nog zon vrij 'brede punt' naar onder (-2db) @8000 hz en een wat smallere punt (-4db) @700hz + een extra verlaging van -10 @150hz.

De kick is juist weer ietsjes geboost op 150, 680 en boven de 3000 hz, met een hele lichte cut (-1db) @250hz.

Zijn dit de soort aanpassingen die ik bij mixen in een equalizer moet doen of ben ik verkeerd bezig?
Ongelezen bericht Geplaatst op 02 aug 2014 09:39 
 
Hardtraxx Addict

Die stereo seperation in FL is volgens mij gewoon een stereo enhancer. Stereo enhancers kun je gebruiken, maar let wel op phase problemen. Als je wilt controleren of je phase problemen hebt dan moet je de track mono maken. Als er dan elementen veel te zacht worden of wegvallen zit daar een probleem. Track mono maken kan bijvoorbeeld met brainworx bx control (bevat een mono maker)
Ongelezen bericht Geplaatst op 03 aug 2014 11:45 
 
Hardtraxxer

Je kan hier ook een correlation meter voor gebruiken.
Als je Voxengo SPAN hebt (gratis) dan heb je die rechts onder zitten.
Ongelezen bericht Geplaatst op 20 jan 2015 12:01 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Zijn er ook mensen die een toepassing als RME Digicheck gebruiken?
Krijg die zelf niet aan de praat op mijn pc (is geloof ik alleen als je een RME geluidskaart hebt) en ben op zoek naar een alternatief :)
Ongelezen bericht Geplaatst op 24 jul 2015 11:17 
 
Hardtraxx Newbie
Avatar gebruiker

vraagje kent iemand een goede tutorial om je tracks af te mixen?
Ongelezen bericht Geplaatst op 24 jul 2015 13:07 
 
Hardtraxx Elite

kruif schreef:
vraagje kent iemand een goede tutorial om je tracks af te mixen?

Je krijgt vast beter antwoord als je het vaker vraagt.
Ongelezen bericht Geplaatst op 01 dec 2015 22:40 
 
Hardtraxx Newbie

kruif schreef:
vraagje kent iemand een goede tutorial om je tracks af te mixen?

Echt goede tutorials over mixdown zijn er niet. Dit komt omdat de mix bij elke track verschillend is.
Ongelezen bericht Geplaatst op 02 dec 2015 00:41 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

kruif schreef:
vraagje kent iemand een goede tutorial om je tracks af te mixen?


Even een quote van mij uit een ander topic

Citaat:
Was de laatste tijd bezig met het leren van mixen, maar er waren eigenlijk een hoop tutorials waarbij je alleen wat knopjes gedraaid ziet worden zonder een idee te hebben wat er gebeurd. Na wat zoeken bij deze tutorial reeks gekomen. Aardig lang, soms wat langdradig, maar vrijwel alles wordt duidelijk uitgelegd wat iets doet. Zelf geeft de maker ook aan dat er veel tutorials zijn waarbij er eigenlijk gewoon standaard regels gebruikt worden, maar je eigenlijk geen idee hebt waar je mee bezig bent. Ik heb er in ieder veel aan gehad :)

Hier het 1e filmpje (van de 120 xd )
Ongelezen bericht Geplaatst op 02 dec 2015 17:34 
 
Hardtraxx Elite

D-Operator schreef:
kruif schreef:
vraagje kent iemand een goede tutorial om je tracks af te mixen?

Echt goede tutorials over mixdown zijn er niet. Dit komt omdat de mix bij elke track verschillend is.

Die zijn er zeker wel maar het is geen standaard formule die je kunt toepassen. Er zijn een heleboel tools en tricks die je moet leren kennen en leren gebruiken. Dave Pensado heeft daar bijv hele goeie tutorials van (en ja, je kunt als hardstyle producent ENORM veel leren van engineers die bands mixen. Onthou alleen goed dat er een verschil is tussen Sound Design en mixen, bij mixen is +4db eq al best wel veel of 5 db gain reduction op je compressor. Tijdens sound design kan je makkelijk +12db eq'en of 15 db gain reduction hebben, probeer die twee separaat te houden, in iedere geval in denkwijze)
Ongelezen bericht Geplaatst op 21 dec 2015 18:36 
 
Hardtraxxer

The Recording Revolution heeft ook erg goeie video's hierover.

Zou sws even deze reeks kijken: https://www.youtube.com/watch?v=0oevrCIJb_I

(Het is gwn voor een band maar dat maakt niets uit, want de mixen is voor elk genre hetzelfde)
Forumoverzicht » Algemeen » Producer's Corner