Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 mei 2015 19:35 
 
Hardtraxxer

De grotere producers vertellen atlijd dat club muziek altijd goed in mono moet klinken omdat de sound systems op feesten en clubs altijd mono is. Dit snap ik. Maar hoe zorg je er voor dat je track goed klinkt in mono? (en natuurlijk ook in stereo)
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 mei 2015 19:42 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Goed opletten wat je in het stereo gebied zet. Als je je track op mono beluisterd, kun je precies horen wat er weg valt en moet je dat dus aanpakken.
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 mei 2015 19:43 
 
Hardtraxx Addict

Interessant dit. Dit is iets waar ik zelf nog geen weet van heb dus ik ga meekijken hiero.

Om je vraag te beantwoorden.. In een notendop zal dit zijn: blijven EQ'en Compressen en afmixen tot het zo goed klinkt. Ik heb eerlijk gezegd zelf nog nooit mn tracks in mono 'gechecked' om hier het resultaat van te horen.

Ik lees en leer mee!
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 mei 2015 19:54 
 
Hardtraxx Elite

M Unic schreef:
Ik heb eerlijk gezegd zelf nog nooit mn tracks in mono 'gechecked' om hier het resultaat van te horen.


Zeker wel verstandig om te doen. Ik doe het altijd, gewoon master in mono zetten en kijken of er geen dingen wegvallen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 mei 2015 19:56 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

@M Unic: Sorry dat ik je moet verbeteren, maar als je standaard eq'ed of compressed gebeurt er nauwelijks ietmet je stereo geluid (tuurlijk word het stereo geluid ook aangepakt maar het probleem blijft)
Je kan natuurlijk wel M/S (Mid-side) EQ'en en dus apart je stereogebied eq'en.

Het is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk, zoals ik in mijn vorige post al zei. Als je teveel in je stereo gebied hebt zitten, zal dat sneller wegvallen als je je track in mono beluisterd. In principe horen de belangrijkste elementen vooral mono te zijn en alle rand elementen zoals het warm laten klinken van iets doormiddel van reverb/delay e.d. lekker stereo.
De kunst is om een goede balans te maken. Je track moet in mono overeind blijven en als hij in stereo staat warm/vol genoeg klinken.
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 mei 2015 20:51 
 
Hardtraxx Addict

Bedankt voor de tips heren :thumbup:
Joh geen sorry! Ik heb hier juist gigantisch veel aan.
Dit wordt mee genomen in m'n volgende producties ! :)
Ongelezen bericht Geplaatst op 28 mei 2015 09:23 
 
Hardtraxx Addict

Gewon produceren in mono en af en toe stereo checken. Als je track goed klinkt in mono dan is dit meestal ook in stereo.
Ongelezen bericht Geplaatst op 28 mei 2015 19:34 
 
Hardtraxx Addict
Avatar gebruiker

Ik raad aan om te zoeken naar een stereo imager plug-in (zelf gebruik ik iZotope Ozone 5 Imager). Handig om voor je te zien hoe het stereobeeld van het geluid is, en om het te tweaken.

Over het algemeen maak ik mijn muziek niet voor clubs, dus ben niet veel bezig met dingen goed laten klinken in puur mono (buiten dat dat altijd slim is om te doen, want sommige mensen zullen je muziek horen op kut mono speakers, maar ja, ook zij mogen dan iets relatief goeds horen). Het stereobeeld heeft voor mij een gigantische rol in de sound en mix van een track van me. Vind het vooral geinig om een dunne bass te bedelven onder een heftige reverb met kleinste room size en diffusion, stereobeeld daarvan is prachtig en drukt heerlijk (over het algemeen).
Ongelezen bericht Geplaatst op 31 mei 2015 20:08 
 

Je kicks moeten in ieder geval in Mono, anders krijg je phasing problemen en heb je kans dat de geluidsgolven je kickdrums elkaar op bepaalde plekken in een club opheffen.

ofzoiets
Ongelezen bericht Geplaatst op 01 jun 2015 00:56 
 
Hardtraxx Elite

stefaneke schreef:
Je kicks moeten in ieder geval in Mono, anders krijg je phasing problemen en heb je kans dat de geluidsgolven je kickdrums elkaar op bepaalde plekken in een club opheffen.

ofzoiets

Dat heb je ook in mono :innocent:

Verder hoeven je kicks niet mono, alleen de bass. Er zijn veel mensen die experimenteren met stereo tails (alleen mid/high freq). Ik vind het zelf er overbodig en eigenlijk altijd de kracht uit de kick halen maar het kan wel.
Ongelezen bericht Geplaatst op 01 jun 2015 11:20 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

DJ_Tim schreef:
Dat heb je ook in mono :innocent:

Verder hoeven je kicks niet mono, alleen de bass. Er zijn veel mensen die experimenteren met stereo tails (alleen mid/high freq). Ik vind het zelf er overbodig en eigenlijk altijd de kracht uit de kick halen maar het kan wel.


het voordeel van je kick compleet mono maken is dat je ruimte krijgt in je mix voor andere shizzle.
The Great Wall Of Sound principe zeg maar. maar het zeker geen wet. Zolang de Bass 0 t/m 150Hz maar mono is kun je hele krachtige stereo kicks maken.
Ongelezen bericht Geplaatst op 01 jun 2015 13:46 
 
Hardtraxx Addict
Avatar gebruiker

Wederom belangrijk detail is dat dat nodig is als je muziek voor clubs bedoelt is. Zo niet, is het absoluut niet per se nodig.
Ongelezen bericht Geplaatst op 01 jun 2015 19:21 
 
Hardtraxxer

ExoBassTix schreef:
Wederom belangrijk detail is dat dat nodig is als je muziek voor clubs bedoelt is. Zo niet, is het absoluut niet per se nodig.


Niet heel zeker waar je op reageert maar in het geval van de <150Hz mono reactie, boven jouw reactie,het volgende.
Als je alles <150Hz niet mono zet vraag je gewoon om een verpeste mix. Zoals de mensen hierboven ook al hebben gezegd, zorg er gewoon voor dat je bass mono is. Bass in stereo klinkt echt heel slecht (imo dan, want iedereen vindt natuurlijk wat anders slecht xd) en brengt gewoon heel veel problemen met zich mee in de mix.

Wanneer jij je bass niet mono zet en mensen luisteren dit op normale speakers kan dit net zo vervelend zijn als voor de mensen in een club. Elke keer als jij iemand om feedback zal vragen zal dit het eerste puntje op de lijst zijn van verbeteringen.
Gewoon mono zetten dus. Kleine moeite en maakt zoveel verschil. Ook al hoor je dit zelf misschien niet.
Ongelezen bericht Geplaatst op 01 jun 2015 19:27 
 
Hardtraxx Addict
Avatar gebruiker

Dan ben ik blij dat het toch nog maar een mening verhaal is. Stereo bass kan op zijn tijd, in bepaald gebruik, naar mijn mening, heel lekker zijn.
Ongelezen bericht Geplaatst op 01 jun 2015 20:39 
 
Hardtraxxer

Bass in stereo?
Klinkt dat niet tering irritant?
Ongelezen bericht Geplaatst op 01 jun 2015 21:15 
 
Hardtraxx Addict
Avatar gebruiker

Re-amp schreef:
Bass in stereo?
Klinkt dat niet tering irritant?

Er zullen beslist mensen zijn die het vervelend vinden, maar ik vind een drukkende stereo bass in sommige contexten heel fijn. Ligt er heel erg aan waar je het gebruikt.
Ongelezen bericht Geplaatst op 01 jun 2015 21:21 
 
Hardtraxx Elite

ExoBassTix schreef:
Re-amp schreef:
Bass in stereo?
Klinkt dat niet tering irritant?

Er zullen beslist mensen zijn die het vervelend vinden, maar ik vind een drukkende stereo bass in sommige contexten heel fijn. Ligt er heel erg aan waar je het gebruikt.

Probleem is dat stereo bass niet kan omdat je sub mono is. Het signaal wordt dus bij elkaar gevoegd. Wanneer links en rechts hetzelfde zijn komt er gewoon een steady geluid uit maar wanneer links en rechts niet hetzelfde zijn doven ze elkaar op sommige punten uit waardoor je bass gewoon rommelig is in volume.
Ongelezen bericht Geplaatst op 01 jun 2015 21:55 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

DJ_Tim schreef:
ExoBassTix schreef:
Re-amp schreef:
Bass in stereo?
Klinkt dat niet tering irritant?

Er zullen beslist mensen zijn die het vervelend vinden, maar ik vind een drukkende stereo bass in sommige contexten heel fijn. Ligt er heel erg aan waar je het gebruikt.

Probleem is dat stereo bass niet kan omdat je sub mono is. Het signaal wordt dus bij elkaar gevoegd. Wanneer links en rechts hetzelfde zijn komt er gewoon een steady geluid uit maar wanneer links en rechts niet hetzelfde zijn doven ze elkaar op sommige punten uit waardoor je bass gewoon rommelig is in volume.
Nummer 1 problematiek met ''stereo'' bass is dat je phase issues gaat krijgen waardoor het kut/onnatuurlijk klinkt en power verliest.
Ongelezen bericht Geplaatst op 01 jun 2015 21:58 
 
Hardtraxx Elite

Dat zeg ik net ja.
Ongelezen bericht Geplaatst op 01 jun 2015 22:02 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

DJ_Tim schreef:
Dat zeg ik net ja.

Ik dik jouw punt alleen nog even aan tegen degene waar jij het tegen had.. ;)
Ongelezen bericht Geplaatst op 01 jun 2015 22:41 
 
Hardtraxxer

Ik moet ook heel eerlijk toegeven dat ik niet helemaal begrijp hoe je stereo bass kan hebben aangezien je sub mono is... :$ :/
Forumoverzicht » Algemeen » Producer's Corner