Akkoord over geluidsnorm bij optredens

Concertorganisatoren, festivals en poppodia hebben afspraken gemaakt om harde muziek die het gehoor kan beschadigen in te perken. Verschillende brancheorganisaties hebben afgesproken dat het geluid gemiddeld over een kwartier gemeten niet meer dan 103 decibel mag zijn. Dat is nu soms 110 dB, ongeveer vijf keer zo hard.

Volgens een woordvoerder van de Nationale Hoorstichting is de norm van maximaal 103 dB nog steeds ‘best hard’. “Tot 80 decibel kun je nog makkelijk een gesprek voeren, maar boven de 100 niet meer.” Om de kans op gehoorschade te verkleinen, zijn nog twee aanvullende afspraken gemaakt.

Zo moeten concertorganisatoren, festivals en andere organisaties die het convenant hebben ondertekend bezoekers informeren over het geluidsniveau en uitleggen wat dat betekent. “Denk aan borden met informatie over hoeveel dB het geluid bij een concert is en informatie over wat dat met je doet.”

Daarnaast moeten bij concerten en festivals oordoppen te koop worden aangeboden. Ze hoeven niet gratis te worden verstrekt, maar bijvoorbeeld een kauwgomballenautomaat met doppen volstaat. “Als het gratis is worden alleen goedkope, schuimdoppen verstrekt.” Die dempen het geluid terwijl bij filterdoppen het geluid minder hard wordt en nog goed klinkt.

Volgens de woordvoerder zal het nog wel even duren voordat de regels overal gemeengoed zijn. De plannen worden in juli aan minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport Edith Schippers (VVD) aangeboden. Daarna zijn de ondertekenaars verplicht hun leden aan te sporen.

Onder meer poppodia, zoals de Melkweg in Amsterdam, en grote festivals, zoals Lowlands, hebben getekend. Ook housefeestorganisatie ID&T en concertorganisator Mojo horen bij de ondertekenaars.

Bron: Fok.nl



Volg Hardtraxx op Twitter twitter.com/Hardtraxx en op Facebook: facebook.com/Hardtraxx

Bericht geplaatst op 20-05-2011 om 20:30 door Jor-D | Translate:

Reacties (18)

Plaats reactie
TP-Project 20-05-2011 @ 20:40:02

Vindt dit niet eens zo erg, In discotheken heb je echt poepgeluid als het veel te hard staat.

Basswalkerz 20-05-2011 @ 20:54:37

Beter dat Q-dance of B2S niet heb getekend :P

Inno 20-05-2011 @ 21:17:30

Ik vind ‘t best dat ze oordoppen aanbieden enzo, maar die limiet vind ik dan weer wat te veel van ‘t goede.

En hoop niet dat Q/b2s onder ID&T vallen in dit geval :/

dennis 20-05-2011 @ 21:50:11

Ik denk niet dat Q/B2S het hebben ondertekend. Want als ze dat gedaan hebben weten ze zeker dat de helft zeker niet komt omdat het geluid te zacht staat. Maar laat nu even eerlijk zijn. Het is wel slecht voor onze oren! Ik heb dan wel otoplastieken. Daar kies je natuurlijk zelf voor.

Hard Twins 20-05-2011 @ 23:28:35

ID&T heeft wel getekent denk b2s en Q nie ;)

westlife 20-05-2011 @ 23:50:40

En waar baseer jij dat op? Op je positieve gevoel? :)

mrazura 21-05-2011 @ 00:46:47

Sinds waneer is het fok(forum) een betrouwbare bron? :D

Festuca 21-05-2011 @ 12:13:34

boeeee

FR3D3R1K 21-05-2011 @ 13:52:42

Pfff… Koop gwn gehoorbescherming, heb je tenminste toch het gevoel dat het nog steeds even hard staat ^^

Nrgizer 21-05-2011 @ 18:51:43

Boee wtf :(

dg9318 21-05-2011 @ 18:55:54

reken maar dat B2S en Q-dance onder ID&T vallen;)

Basscow 21-05-2011 @ 22:45:54

Vond het geluid op hardbass laatst al zo zacht staan, en dat moet nu dus nog zachter? :s

zometeen alleen nog maar fluisteren op feesten, anders horen we de muziek niet meer

Jur 22-05-2011 @ 00:18:15

103 gemiddeld is prima, no?

emielos 22-05-2011 @ 13:51:13

idd ga er maar op rekenen, want q-dance valt onder id&t. B2S zou ik niet weten

KSwoosh 22-05-2011 @ 15:36:06

goede zaak dit!

Dominatorr 22-05-2011 @ 16:02:36

@emielos: Q-dance is een aftakking van ID&T, maar hebben nog altijd een zelfstandige bedrijfsvoering. ;)

roberttt 22-05-2011 @ 21:52:11

wat KSwoosh zegt :)

partypaus 31-05-2011 @ 14:09:26

Inderdaad. Het kan best wel wat zachter. Misschien hoef ik m’n oordoppen dan niet
meer te gebruiken ^^
Bovendien wordt het geluid dan misschien een stuk zuiverder omdat niet altijd in het rood
wordt geknalt.