BTW-verhoging op kaartjes half jaar uitgesteld

De verhoging van de btw op theater- en concertkaartjes wordt uitgesteld tot 1 juli volgend jaar. Staatssecretaris Frans Weekers (Financiën) heeft dat dinsdag bekendgemaakt in de Eerste Kamer.

Aanvankelijk was het plan de btw per 1 januari te verhogen van 6 naar 19 procent. Een meerderheid van de Eerste Kamer heeft zich daar echter steeds tegen verzet.

Compromis
Het voorstel van Weekers is een compromis, waar hij toe gedwongen werd omdat in de Eerste Kamer zelfs de fracties van de regeringspartijen CDA en VVD aandrongen op uitstel van de invoeringsdatum, naar 1 september.

Weekers stelde in de senaat dat het verschil in opvatting tussen de Tweede en de Eerste Kamer de zaak lastig maakte. De Tweede Kamer had al ingestemd met de verhoging per 1 januari, de Eerste Kamer was daar tegen en sommige fracties dreigden zelfs tegen het belastingplan van Weekers te stemmen, waar de btw-verhoging onderdeel van uitmaakt.

Afstand overbrugd
Weekers zei dat hij dinsdag overleg had gevoerd ”in de boezem van het kabinet”, maar ook met de top van de Tweede-Kamerfracties van VVD, PVV en CDA. Tot nog toe waren die tegen elke wijziging van de btw-plannen. Weekers zei te hopen dat nu de afstand tussen Tweede en Eerste Kamer is overbrugd en dat het overenigbare verenigd is.

Kaartjes voor optredens tot 1 juli kunnen in het voorstel van Weekers nog tegen het lage btw-tarief gekocht worden. Voor de kaartjes voor het nieuwe seizoen, dat na de zomer begint, geldt het nieuwe, hogere tarief van 19 procent.

Kosten
Het uitstel kost de schatkist wel geld, maar Weekers beloofde de senaat erover na te denken hoe dat gedekt kan worden. ”Gelet op de bijzondere situatie denk ik dat dit een belangrijke stap is om uit de impasse te geraken.”

De Eerste Kamer-fracties antwoorden in de loop van dinsdagmiddag of ze instemmen met het compromisvoorstel van Weekers.

Rutte niet naar senaat
Door het uitstel van de btw-verhoging hoeft premier Mark Rutte niet meer naar de senaat te komen. Dat heeft de Eerste Kamer dinsdagmiddag besloten. De senatoren hadden om een debat met de premier gevraagd omdat ze het gevoel hadden dat de mening van de Tweede Kamer door het kabinet boven die van de Eerste Kamer werd gesteld.

Na de aankondiging van het uitstel was voor SP-senator Tiny Kox de kou uit de lucht. ”Als deze Kamer iets vraagt, staat vast dat de regering niet naar de overkant moet lopen om te vragen of het mag”, stelde hij.

PvdA
De PvdA-fractie in de Eerste Kamer zal waarschijnlijk tegen het belastingplan van het kabinet stemmen. Fractievoorzitter Han Noten heeft dat laten weten.

De PvdA-senatoren hebben wel ”met vreugde” geconstateerd dat het kabinet de btw-verhoging op de podiumkunsten een half jaar uitstelt, maar per saldo is het eindoordeel van de PvdA over het belastingplan negatief.

Definitief is de knoop nog niet doorgehakt, maar ”waarschijnlijk stemmen we tegen”, aldus Noten.

Bron: Nu.nl



Volg Hardtraxx op Twitter twitter.com/Hardtraxx en op Facebook: facebook.com/Hardtraxx

Bericht geplaatst op 21-12-2010 om 16:17 door Khadber | Translate:

Reacties (19)

Plaats reactie
Hard Twins 21-12-2010 @ 16:19:56

Meer geld voor bier ^^

Maximize 21-12-2010 @ 16:20:10

Mooi mee genomen

Bazzy 21-12-2010 @ 16:24:20

In Qontrol! :p

Wous1989 21-12-2010 @ 16:26:07

Ja hoe komt t dan met InQontrol? das in april.. ? zal wel geschrapt worden helaas

Bezemsteel 21-12-2010 @ 16:27:58

Denk dat IQ niet meer doorgaat. Waarschijnlijk had q de stekker er toch wel uitgetrokken.. Vond dat BTW excuus echt onzin.. Doe mij maar wat andere nieuwe feestjes..

TBA 21-12-2010 @ 17:16:58

Ja inderdaad, BTW verhaal is natuurlijk onzin. Wel een goed excuus, kan Ibo weer lekker Geert gaan bashen wat die al hele dagen op z’n Twitter aan het doen is :p

camiloPW 21-12-2010 @ 17:28:35

chilll,

Zirkumflex 21-12-2010 @ 17:31:09

In Qontrol komt toch niet meer terug

x_Loonaa 21-12-2010 @ 17:51:49

dus in Qontrol kan doorgaan :D

QuakerSw 21-12-2010 @ 17:56:33

InQontrol was toch een lulverhaal.. InQontrol was denk ik een van de feesten die het minst rendabel was voor Q-Dance en daarom trekken ze de stekker er denk ik uit.. Dat BTW verhaal is onzin, anders zouden ze binnen enkele dagen wel aankondigen dat er toch nog een InQontrol komt..

Poepislekker 21-12-2010 @ 18:32:29

Klopt, dat btw verhaal was duidelijk een cover up denk ik. Ik denk wel dat IQ terug zal komen, maar dan op een andere locatie en kleinschaliger.

Khadber 21-12-2010 @ 18:50:48

Even een stukje uitgebreider.

Snor 21-12-2010 @ 19:18:53

Geinig, precies wat ik bij het vorige topic voorspelde ^_^

Dat is dus iig DefQon tickets zonder BTW verhoging. Ben alleen bang dat als de letterlijke beschrijving hier klopt, dat de rest van het festival seizoen voor de volle prijs over de toonbank gaat. Er staat namelijk dat er voor concerten NA 1 juli het volle pond betaald moet worden, maakt dus niet uit of het kaartje voor of na die tijd verkocht wordt :( Wel vreemd omdat ze nu wel die constructie bewandelen :S Laten we hopen dat het niet zo is, want afgelopen jaar gingen kaarten voor Decibel en Q-Base (en Qontinent?) allemaal vóór 1 juli in de verkoop!

Anyway, allemaal tijdelijke maatregelen, volgend jaar zullen we er hoe dan ook aan moeten geloven!

PS. De mensen die nu denken dat IQ weer doorgaat, die hebben het niet helemaal begrepen..

R.ick 22-12-2010 @ 10:49:06

Van uitstel komt afstel? :D

broodroosterr 22-12-2010 @ 12:03:50

Qbase wordt in duitsland gehouden, daar geldt de btw regel niet, dus die is iig veilig ;- )

SoundTunerZ 22-12-2010 @ 14:52:45

Nja defqon iig niet volle prijs dan, maar ja weet niet of ik daar dit jaar zon zin aan heb. Vorig jaar was wel vet alleen werd wel een beetje teleurgesteld door q dance, had er meer van verwacht. Denk dat ik liever weer q base meepak en decibel ipv defqon, dus ff een hint naar b2s. Verkoop ff de kaartjes voor decibel voor 1 juli ^^

Roan 22-12-2010 @ 16:23:25

Hulde aan de Eerste Kamer

b0lt 22-12-2010 @ 17:01:02

ik hoop dat R.ick gelijk heeft!
van uitstel komt afstel:P

Snor 22-12-2010 @ 22:38:22

@broodroosterr
Ohjah haha helemaal vergeten dat het voor Q-Base en Qontinent helemaal niet opgaat >.<
@SoundTunerZ
Afgelopen Decibel startte de kaartverkoop al half Mei, maar de vraag is dus welk BTW tarief dan geldt, omdat het feest zelf na 1 Juli is!

Reageren