Charly Lownoise ‘Zonder wrijving geen glans’

‘Zonder wrijving geen glans’ is een persoonlijke documentaire over Ramon Rollfs of Roelofs, bekend als DJ Charly Lownoise. Samen met Mental Theo was hij in de jaren negentig immens populair en gaf zo’n 250 optredens per jaar over de hele wereld. Maar Charly Lownoise ging Ramon overheersen, en een burnout volgde. Mede door zenmeditatie kon hij een nieuw begin maken.

De Haagse jongen, wiens grote passie het mixen en produceren van muziek was, scoorde samen met zijn maatje Theo in vier jaar twaalf top10-hits. Maar wat gebeurde er toen de artiest Charly Lownoise de mens Ramon Roelofs ging overheersen? En welke wendingen nam het leven van Ramon om Charly Lownoise weer in het gareel te krijgen?
De droom van Ramon was werkelijkheid geworden, maar Charly Lownoise wilde meer, moest meer. Totdat het Ramon uiteindelijk teveel werd. Tijdens een optreden stortte hij ineen.

Hij kwam er achter dat hij niet alleen een hardcore DJ is, maar ook een spiritueel mens. Op zoek naar verdieping en inspiratie ontdekte hij zen en startte met een zentraining. Een verhaal over bomvolle zalen, stille kloosters, de wrijvingen en de glans van het succes, de keerzijden, de grenzen en de verlichting.

De documentaire was vandaag uitgezonden op Nederland 2, en is hieronder terug te zien:

Get Microsoft Silverlight
Of bekijk de flash versie.



Volg Hardtraxx op Twitter twitter.com/Hardtraxx en op Facebook: facebook.com/Hardtraxx

Bericht geplaatst op 28-06-2010 om 00:17 door Jor-D | Translate:

Reacties (34)

Plaats reactie
Mike-O 28-06-2010 @ 00:34:37

12.53 :D

S.P.T. 28-06-2010 @ 00:35:49

Zapte er vandaag toevallig langs, laatste halfuurtje ofzo gezien, wel interessant :)

Perry’d 28-06-2010 @ 01:06:29

Ik werd precies op tijd wakker. Echt een hele mooie docu. Heeft me 3 kwartier heel erg geboeid! :)

Flappermoos 28-06-2010 @ 10:49:42

Wat een ontzettend vette en boeiende docu zeg! Soms gewoon kippenvel…. TOP!

nees 28-06-2010 @ 10:55:57

Inderdaad goeie docu, naar aanleiding van zijn boek ook! Welke ik hier heb staan en heb gelezen. Leuk boek trouwens!

frankhardenberg 28-06-2010 @ 11:06:52

hmm zaten genoeg minder boeiende stukjes in maar ik heb hem wel gewoon afgekeken!

Q-dance4live 28-06-2010 @ 11:57:43

Mooi!

DarkNoize 28-06-2010 @ 12:08:00

Erg mooi! Zeker de moeite waard!

JDnAJ 28-06-2010 @ 12:13:41

Mooi om te zien! Meer van dit soort docu’s please. Deed me ook een beetje denken aan Berlin Calling over Paul Kalkbrenner, hoewel dat meer een film was :)

Helya 28-06-2010 @ 12:19:12

WTF heb ik gisteren gezien toen ik aan het zappen was :P is wel grappig ^^

Martinos 28-06-2010 @ 12:46:05

“De andere kant van het verhaal”. Zag het gisteren inderdaad ook op tv voorbij komen. Vooral die stukjes waarin hij vertelt dat het DJ-en erg eenzaam en zwaar kan zijn.

Dj Yendor 28-06-2010 @ 12:58:08

wauw ik ben echt ff 3 kwartier stil geweest.

Rammelslakje 28-06-2010 @ 13:14:32

Erg interessant, deze docu vloog voorbij!

Dennis Aka Mash 28-06-2010 @ 13:39:01

Had het al zien staan in de gids en toch maar even genoteerd anders was ik het vergeten maar ik heb gister gelukkig gezien!

HardstyLennert 28-06-2010 @ 14:19:52

Respect !
Ik werd even heel stil en sprakeloos van 3kwartiers lang..

walluuhr 28-06-2010 @ 14:29:42

Inpsirerend en toch ook demotiverend

Jay 28-06-2010 @ 14:46:28

Inderdaad een boeiende reportage waar maar weer eens duidelijk word dat roem & fame nie altijd goed voor iemand is op de langere termijn.

Tis net als bij rockers he wilde feestjes, vrouwen, drank, drugs & whatever meer totdat t lichaam zegt HO en dan boem klap je er neer

Wel jammer dat dat Zen de oplossing was :s als dat je verlichting moet brengen dan sta je zelf nie erg stevig in de schoenen lijkt me maar goed das mijn mening

Qre8ive 28-06-2010 @ 14:55:31

@Jay:
Iedereen heeft zijn eigen manier om verlichting te zoeken. In dit geval heeft Ramon zichzelf door Zen weer terug kunnen vinden en is het niet meer “Charly Lownoise” dat voorop staat.

dutch_hardstyle 28-06-2010 @ 15:34:54

Volgens mij heeft hij echt een geweldig leven!

sj0rs 28-06-2010 @ 15:49:55

Slimme jongen die Ramon aka Charly

the sidespinnars 28-06-2010 @ 16:16:38

ik vond het zeker interessant om te zien ^^

D-tail 28-06-2010 @ 19:48:04

@Qre8ive:

Volledig mee eens, iedereen heeft zijn geloof..

@ jay:

zoals hij, wat ook verteld werd in de docu, Zen nodig had was niet omdat ie niet sterk in zijn schoenen stond maar omdat hij heel erg bewust was van wat er gebeurde maar niet goed wist hoe daar mee om te gaan.. heel veel mensen hebben dat en breken.. zoals Zen hier uitgelegt werd.. wil ik dat ook wel eens proberen

PS: 42 minuten doodstil geweest en enige waar ik aan dacht was, die kerel een hand op zijn schouder te leggen.

Dustydus 28-06-2010 @ 22:25:43

@ dutch_hardstyle

Als je een black-out wilt krijgen wel ja :P

Maar het is die bekende kring hier weer meer meer meer.

evasive 28-06-2010 @ 22:45:08

ik vind het een geweldige kerel, vroeger wel eens zijn muziek mee gekregen enzo maar nooit echt bewust!

lijkt me vet als er nog meer van zulke geweldige docu’s komen over hardstyle/hardcore dj’s van nu!

the sidespinnars 28-06-2010 @ 23:21:02

ik wist dat die gasten bekend waren maar niet zo bekent. ik vond hem ook zo boeiend dat hij gewoon voorbij vloog voor je t wist was hij afgelopen :D

Nickname 28-06-2010 @ 23:24:23

En het grappigste van de docu is, dat ik er ook in voor kwam. Zag mezelf staan/hakkuh. haha

Maar buiten dat vond ik het ook zeker een boeiende docu. Van mij mogen er meer zo’n docu’s kommen

the sidespinnars 28-06-2010 @ 23:29:58

@Nickname bij hoeveel minuten? :p

Khadber 29-06-2010 @ 00:15:55

Gisteravond zitten kijken, ontzettend interessant om te zien. Als je ziet hoe emotioneel zwaar hij het heeft als hij dat bewuste stuk uit dat boek leest, mooi om te zien.

Nickname 29-06-2010 @ 01:00:06

@ the Sidespinnars 23.09 is maar heel even. Zag het meteen gisteren toen ik de docu aan het kijken was. Best grappig alleen ben benieuwd waar dat was.

HARDSTYLE_XD_tbse 29-06-2010 @ 01:37:01

@Dj Yendor
ik ook :)

interessante docu :p

DJ ShaG 29-06-2010 @ 11:14:59

Goeie documentaire!! best wel heftig!!

GReddy 30-06-2010 @ 14:34:29

Super mooie docu !!! :)

maarten1410 30-06-2010 @ 23:24:17

Had hem toevallig zondag nog gekeken, mooie docu opzich maar van mij had er nog wel iets meer over het leven als DJ in gemogen. Nu snap ik wel dat het door de boedistischeomroep werd uitgezonden maar ik miste het wel.

The_Gustler 02-07-2010 @ 11:39:44

Goede docu net gezien