Clubs en discotheken zijn uit

Het aantal bezoekers is vorig jaar met bijna 30 procent gedaald, blijkt uit het jaarrapport van het Foodservice Instituut Nederland. In totaal passeerden Nederlanders 22 miljoen keer de detectiepoortjes.

Een jaar eerder gebeurde dat nog meer dan 31 miljoen keer. De omzet van de ruim driehonderd discotheken in ons land daalde nog sterker: met meer dan 32 procent. Aan eten en drinken werd vorig jaar 303 miljoen euro uitgegeven, tegen 446 vorig jaar. In het onderzoek zijn de effecten van de kredietcrisis nog niet meegerekend, maar die hebben volgens het FSIN niet voor extra klappen gezorgd.

Rookverbod
Het discotheekbezoek daalt al een tijdje, maar nog niet eerder zo extreem. “Clubs zijn uit de mode”, ziet onderzoeker Jan-Willem Grievink van het FSIN. Jongeren kiezen steeds vaker voor festivals. Die zijn zo duur, dat wordt bezuinigd op regulier discotheekbezoek. Ook het rookverbod in de horeca kostte omzet. Een onderzoek van Synovate in oktober stelde dat clubeigenaren een omzetdaling van 16 procent wijten aan het verbod.

Events
Het dalende clubbezoek is voor partyorganisator Chemistry één van de redenen om te stoppen met Rush, een feest dat jarenlang veel publiek trok. “Jongeren zijn op zoek naar een totaalbeleving. Ze gaan liever twee keer in de maand naar een groot en bijzonder feest dat mooi is aangekleed, dan dat ze wekelijks vijftien euro betalen om ‘gewoon een dj’ voorgeschoteld te krijgen. Wij gaan ons ook meer op grotere events richten”, zegt Tom van Wijk van Chemistry.

Exclusief
Bovendien hebben de traditionele discotheken het dance-rijk niet meer exclusief voor zichzelf, vertelt uitgever Jacco Bijlsma van Nightlife Magazine, het blad voor eigenaren en exploitanten van clubs. “Elk theatertje of café boekt tegenwoordig een dj voor een feestje.”

Jongeren
Voorzitter Lodewijk van der Grinten van Koninklijk Horeca Nederland kijkt op van de cijfers. “De markt is erg in beweging, wat jongeren leuk vinden is continu aan verandering onderhevig. Het is lastig daar op in te spelen.”

[poll id="19"]

Bron: Spits, Partyflock



Volg Hardtraxx op Twitter twitter.com/Hardtraxx en op Facebook: facebook.com/Hardtraxx

Bericht geplaatst op 14-01-2009 om 11:29 door Jor-D | Translate:

Reacties (20)

Plaats reactie
Mol 14-01-2009 @ 11:38:18

Dat vond ik vanaf het begin al. Weg met discotheken, alleen maar mensen die komen ‘om te scoren’ of andere idiote redenen in plaats van gewoon FEESTEN. Genieten! Ik erger me in een discotheek teveel aan mensen die met de verkeerde gedachte ‘uitgaan.’

Snor 14-01-2009 @ 11:53:52

Dankzij die top40-urban muziek heb ik t al een tijd geleden opgegeven.

Jor-D 14-01-2009 @ 12:13:44

hehe, liever naar een (groot) feest waar ze alleen de muziek draaien die ik leuk vind, dan een discotheek waar alle top 40 nummers langskomen :)

Markos 14-01-2009 @ 12:58:21

Ik ga liever naar de wat grotere feesten en de rest van de tijd spendeer ik wel in de wat kleinere kroegjes.

In de zeker wat kleinere discotheken wordt een knettergek van de muziek die ze er draaien.

Khadber 14-01-2009 @ 13:22:23

Op sich zijn er genoeg verschillende discotheken. Het punt is dat ze allemaal erg veel op elkaar lijken. Ik kan me prima vermaken in een discotheek, maar niet elke week.

Zinloos geluid 14-01-2009 @ 13:39:13

het is al een hele tijd geleden dat ik naar een discotheek gegaan ben.
de sfeer is er meestel erg agressief, je betaald je scheel aan bier dat niet te zuipen is, ze draaien alleen maar muziek waarvan je clips ziet op TMF, maar wat me vooral tegen staat zijn de tijden; bij mij in de buurt kom je na 1 uur niet binnen en word je om 4 a 5 uur er uit geknikkert.
ga nog wel graag naar de kroeg op een vrijdag en zaterdag als ik een partybreak heb.
Goede discotheken vind ik het wel waard om een paar uur voor te rijden, zoals de Matrixx bijvoorbeeld, maar dat tikt behoorlijk aan in de uitgaans kosten

Jens 14-01-2009 @ 14:18:21

Ik vind van wel.

En Mol, wie bent gij om te zeggen welk de juiste redenen zijn om uit te gaan? :huh:

Makxz 14-01-2009 @ 15:16:29

Ik ga wel naar de grote feesten van qdance en b2s. af en toe een keer naar hard nature in de effenaar, alleen feesten met hardstyle :D en de rest van de weekenden ga ik wel naar DE lokale kroeg :D

Rico_:D 14-01-2009 @ 15:32:11

Het is wel een beetje aan het uit raken maar ik vind het nog steeds leuk om met vrienden avond te gaan stappen. (gewoon house/techno) Maar ga liever zelf ook naar alle feesten van Q en nog andere festivals en noem maar op maar financiële crisis he haha:p

Rik 14-01-2009 @ 16:24:00

Ik vind ‘t niet uit. Oke, ik ga meestal als er een of meerder hardstyle DJ’s komen. Maar als ik met een groep vrienden ga stappen, vermaak ik me wel. Waar dat dan ook is en of er nou dj’s komen of niet.

Erger me ook wel aan mensen, maar daar laat ik mn avond niet door verpesten.

Donovanray 14-01-2009 @ 16:42:07

In discotheken en clubs worden alleen maar die iritante clubhouse gedraaid of idd top 40 muziek… nou voor af en toe is dat te doen, maar daar ga je toch niet iedere week in staan… Ik ga zelf zo veel mogelijk naar feesten, dus met meerdere Dj’s… vind ik veel leuker… Mindcontroller, Hard Bass, Harddrive, InQontrol, Reng Deng Deng, Thunderdome, Reset, Defqon, Black, Qlimax, Obsession Outdoor, Outdoor Stereo enz… Dus ik kom alleen nog in Discotheken op speciale dagen… wanneer er echt wat boeiends te doen is :P 3de kerstdag, oud en nieuw dat soort dingen.

Ravenwood 14-01-2009 @ 17:09:04

vind zelf discotheken niet leuk, emotionele muziek daar :( behalve als er iets leuks is, zoals Dieka of Zak, daar komen best wel vaak Hardstyle/Hardcore DJ’s…

Dennis Aka Mash 14-01-2009 @ 17:46:04

Echt grote events ben ik nog niet geweest, dus voor mij zijn de clubs of discotheeken ook niet uit. Maar erger me wel aan het top-40 gehalte die er hangt.

PsygoSkunk 14-01-2009 @ 21:35:21

voor mij geen club of discotheek :p

geef mij maar een feesie :D

Mol 14-01-2009 @ 23:06:11

Mijn mening man.

RJBanthum 15-01-2009 @ 00:24:54

ik ben het met je eens hoor mol :P

ken ook heel veel van dat soort gasten… heel chille mensen, maar ze houden niet echt van de muziek. bovendien doen ze vaak ook nog eens of ze de muziek die er gedraaid wordt heel goed vinden, terwijl die in de huidige discotheken te slecht voor woorden is. ik snap dan ook niet dat er geen dj’s opstaan die in een discotheek als resident eens hun eigen muziek draaien… altijd maar hetzelfde, das toch ook saai -_-