Naamgeving: Splitsing in Hardstyle?

De laatste tijd is de splitsing in Hardstyle steeds meer een punt van discussie. Waar voorheen alles nog Hardstyle genoemd werd beginnen steeds meer richtingen zich te manifesteren. Wat is nou de bedoeling van dit alles?

Allereerst een overzichtje van vroeger. Het was toen allemaal niet al te moeilijk. Alles wat geproduceerd werd op dat moment werd als hardstyle bestempeld en alles wat “oud” klonk early-hardstyle. Eigenlijk heel simpel. Tot eigenlijk het verhaal van GHF..

GHF, volledige naam Global Hardstyle Forum, is eigenlijk de start van de “rel” om de naamgeving van de stijl. De harde kern van de site had een voorkeur voor de oudere hardstyle en vond de melodieuzere stroming niets. Men wou zich ervan distantiëren en noemde het op hun eigen site nu-style; de hardstyle van nu. Buiten GHF is dit principe echter weinig toegepast en is de hele discussie van stijlen niet zo actueel geweest. Tot nu.

Eigenlijk is sinds de “splitsing” van Hardstyle op In Qontrol een verandering aan de gang. Wat je ook bij Defqon.1, Euphoria en aangekondigd bij Decibel Outdoor ziet is een splitsing tussen een melodieuze stage en een hardere stage. Dit is waarschijnlijk om de mensen van een keuze te voorzien in wat men wilt horen en zien. Hierbij zal toch een naam verzonnen moeten worden. Al gauw kwam de term “raw-hardstyle” op de proppen zetten. Het interview van B2S Television met B-Front kon dit alleen maar bevestigen.

Zojuist is echter ook in de melodieuze stroming iets gebeurd. Een pionier in deze stroming, Headhunterz, stuurt het volgende bericht over zijn Twitter.
“F*ck ‘Nu-Style’. I hereby declare my style ‘Full-on Hardstyle’!”
Een nieuwe naam dus volgens Headhunterz. De vraag is natuurlijk hoe serieus we die term moeten nemen en of de term ook echt door zal breken. Dat zal alleen de tijd kunnen leren.

Het punt is echter: moet een naam verzonnen worden of moet een naam spontaan ontstaan? Zal “Full-on Hardstyle” of “raw-hardstyle” een volledig gebruikte naam worden of slechts een benaming als “nu-style”? Wij zijn benieuwd naar jou mening. Geef je mening hieronder.



Volg Hardtraxx op Twitter twitter.com/Hardtraxx en op Facebook: facebook.com/Hardtraxx

Bericht geplaatst op 14-05-2010 om 03:48 door Khadber | Translate:

Reacties (231)

Plaats reactie
Raffa076 14-05-2010 @ 03:57:38

Beter dan ‘melo style’ en ‘raw style’ ligt wat lekkerder in de mond vind ik.
Anderzijds vind ik dat het spontaan moet ontstaan, of gewoon helemaal niet. Vind een set van melodieuze en rauwe nrs door elkaar helemaal niet verkeerd.
Van mij hoeft het niet perse gescheiden te worden van elkaar.

Takku 14-05-2010 @ 04:31:45

Dat er een splitsing ontstaat zag ik wel aankomen… Denk zelf dat er 2/3 sub genres uit gaan komen… Het melodieuze gedeelte, het rauwere gedeelte, en zoals het er nu naar uit kan ook de dubstyle best wel eens groot gaan worden! Denk ook dat de splitsing steeds meer
zal gaan voorkomen.. Q-Dance en B2S hebben toch wel aardig de touwtjes in handen wat feesten betreft, en als zij dit meer gaan toepassen in de lineups dan zal het niet lang gaan duren voordat andere organisaties zich hierin gaan mengen..

Die splitsing zat er naar mijn idee al wel lang aan te komen.. Overigens vond ik dat gezeur op GHF wel erg zielig..

Merlijn 14-05-2010 @ 05:26:55

Dat komt allemaal wel vanzelf, hoewel die naamgevingen ook beïnvloed worden door ‘t op events te gebruiken.
Zou wel jammer zijn als er in setjes ook een scheiding zou komen. =/

Harry 14-05-2010 @ 07:18:43

Gewoon hardstyle en raw hardstyle (of rawstyle oid). Geen neppe zooi iig.

Fear.FM 14-05-2010 @ 08:35:28

LOL vergeet hardstyle en noem het style.
Maar goed, commercieel gezien moet er wel op gereageerd worden want het kan weer extra verkocht worden!

Fear.FM 14-05-2010 @ 08:35:49

…. style ^^

Kepro 14-05-2010 @ 08:38:55

Weer een mooi stukje Khadber(Y)

verdult 14-05-2010 @ 08:50:54

Ik vind dat de zogenaamde nu-style gewoon hardstyle moet blijven heten, en dat er een sub categorie moet komen genaamd Raw Hardstyle net als dat je Early Hardstyle hebt.

Qre8ive 14-05-2010 @ 08:51:40

it’s raw style :D

iSenSe` 14-05-2010 @ 08:51:49

Rauw is gewoon beter :)
Mensen waren het zat van de euphorische zooi, dit zagen de dj’s ook
en gingen hierop reageren met een hardere sound (grotendeels mede mogelijk gemaakt door fusionBV) en krijg je gelijk een nieuwe naam..

ik denk gewoon dat wij mensen voor alles graag een naam willen ;-)

The Viking 14-05-2010 @ 08:58:21

Niks veranderen, gewoon zo houden. Hardstyle is hardstyle. En het 1 is dan misschien wat harder of melodieuzer maarja dat maakt toch niks uit :)

Qre8ive 14-05-2010 @ 09:03:13

@TheViking… hardstyle blijft ook hardstyle alleen krijg je een onderverdeling.

Waar het onderverdelen voorheen misging was het feit dat de nieuwe hardstyle in het hokje ‘nu-style’ geduwd werd omdat bepaalde mensen de stroming niet konden waarderen. De hardstyle die degene die met de nustyle term kwamen nog WEL leuk vonden werd wel gewoon hardstyle genoemd werd.

Ik vind het niet erg als er een onderverdeling komt, zolang dan ook alles een naam krijgt en niet bepaalde substijlen in een hokje geduwd worden.

j0rrit 14-05-2010 @ 09:04:34

Gewoon lekker een scheiding maken begin een beetje moe te worden van die blije troep. ;)

Rik-ert 14-05-2010 @ 09:09:52

ik vraag me zelf wel eens af, ‘t gaat toch om de muziek?
al die namen boeien me niet zo heel veel, ‘t is alleen handig om aantegeven wat voor soort nummer ‘t is.

En hoe wil je dat doen op cd’s enzo als je op 1 cd toevallig 3 verschillende substijlen hebt :p
Daarnaast zou ik het wel heel jammer vinden als bepaalde artiesten die nu veel door elkaar draaien opeens alleen maar 1 substijl draaien/produceren.. Maar we gaan ‘t meemaken!

stefaneke 14-05-2010 @ 09:20:05

Dat zal alleen de tijd kunnen leren

kon de tijd leren? >.<

Q-dance4live 14-05-2010 @ 09:37:59

Pfff… tjsa

Ik denk dat we de ‘early hardstyle’ wel ‘rawstyle’ kunnen gaan noemen, maar laatde hardstyle van nu, maar gewoon hardstyle heten. Anders wordt het veel te veel in hokjes geplaatst. Dan krijg je 38 verschillende sub-stylen in Hardstyle

Rik 14-05-2010 @ 09:49:51

Gewoon meerdere subgenres en alles combineren op de feesten.

Kijk wat er straks op Decibel gebeurd. Een early stage, een raw stage, een melo stage en dan nog de mainstage. Dan gaan alle bezoekers toch uit haar dak?
Op de hardcore festivals/feesten komen toch ook alle subgenres aan bod, van early tot mainstream tot industrial en Terror. Klaagt toch ook niemand over?

En mooi geschreven Khad :)

Wesley 14-05-2010 @ 09:55:46

ik schijt op hokjes…

Josh-T 14-05-2010 @ 10:00:36

ik ook

Hardstyleking 14-05-2010 @ 10:07:57

geen splitsing in melodie en raw dat slaat nergens op, gaan we crypsis voortaan ook laffe hardcore noemen? onzinnig gedoe alleen hardstyle van voor 2005 kan je early noemen, omdat het duidelijk anders is.

Mind.Illusion 14-05-2010 @ 10:19:29

wat een ophef om 1 berichie op iemand zijn twitter… serieus… get a life ;)

Dakpan 14-05-2010 @ 10:29:09

Mind Illusion, als je een beetje normaal nadenkt komt je tot de conclusie dat dit al langer gaande is.

Mind.Illusion 14-05-2010 @ 10:34:14

Het gaat om het feit dat ik nu overal columns/ nieuwsdingen tegen kom op verschillende sites over 1 regel die door iemand op een twitter is geschreven met zeer waarschijnlijk een grote knipoog.

Overal wordt maar klakkeloos met termen gesmeten als nu style dit dat, terwijl het nieteens bestaat. Al die kuddedieren gaan nu natuurlijk weer zeggen dat het full on hardstyle is.

Het is gewoon hardstyle!

Beetje moeimakend dit dat zus zo hé.

Edwinn 14-05-2010 @ 10:36:30

Dus Hardcore is ook alleen maar hardcore en daar heb je ook geen subgenres??

Dakpan 14-05-2010 @ 10:37:19

Nustyle bestaat wel. Dikke vinger dat tracks als Spacer en Trespassing onder dezelfde naam vallen.

. 14-05-2010 @ 10:37:45

Mind.Illusion is gewoon totaal niet mee bezig, dus dan kun je beter ook maar niet reageren.

Ik vind het wel een goed idee om te splitsen, aan de andere kant kan dat wel eens kut zijn als je een grote vrienden groep hebt;)

Qre8ive 14-05-2010 @ 10:39:37

@dakpan … waar valt trespassing onder dan ?

Dakpan 14-05-2010 @ 10:40:07

Hardstyle

Mind.Illusion 14-05-2010 @ 10:42:15

Dakpan… een promo – up yours en unexist – attack vallen toch ook onder 1 naam.

en meneertje . wat een domme reactie…

Qre8ive 14-05-2010 @ 10:43:17

En wie bepaald dan dat trespassing bijvoorbeeld wel onder hardstyle valt en spacer niet? Waarom niet andersom? … omdat het volgens een mening van een paar personen gevormd is. Een onderverdeling zou niet verkeerd zijn, maar wel neutraal en dan ook ALLES onderverdelen en niet bepaalde soorten wegschuiven in een hokje!

Lyst 14-05-2010 @ 10:44:54

Ik denk niet dat headhunterz bedoelt dat de het “Full-on Hardstyle” moet gaan heten.
Hij bedoelt waarschijnlijk, ik ben het zat om de term nustyle te horen, wat ik produceer is 100% hardstyle klaar.
Ach ja, ik heb het subgenre early hardstyle allang geaccepteerd. De strijd om het nu-style genre heb ik afstand van gedaan, de huidige scene is toch te dom/koppig en is niet eens in staat goede argumenten te geven. Enige wat ze doen is met z’n 1000en tegelijk “hardstyle=hardstyle” zeggen of hardstyle evolves deal with it. Ik noem de nieuwe stijl gewoon nustyle en dat mag ik zelf weten. Ik zit niet te wachten op een kale knakker die mij gaat vertellen wat ik wel en niet mag zeggen.

ps.
“F*ck ‘Hardstyle’. I hereby declare my style ‘Full-on Hardtrance’!”
Want hardstyle is niks anders dan een stijl geëvolueerd uit hardtrance (en een klein beetje hardcore). Dus waarom zouden we het dan ineens anders gaan noemen? ^^

Dakpan 14-05-2010 @ 10:45:10

Bij de tracks die jij opnoemt gaat de hardheid niet verloren, Nu-Style is gewoon een stapje lager in de hardheid en een stapje hoger in de blijheid en toegankelijkheid

Qre8ive 14-05-2010 @ 10:47:00

Een steen is hard… dat is een feit. Je kunt niet feitelijk zeggen wat hard is qua muziek :) oftewel je baseerd het weer op een mening.

Dakpan 14-05-2010 @ 10:50:16

Schuif het maar weer af op meningen enzo. De nu-fanmannetjes zullen idd nooit toegeven dat hun muziek een stuk softer & toegankelijker is dan de early/huidige echte hardstyle. Daarom laat ik het nu ook hierbij.
Zoals Lyst al zei:

‘Enige wat ze doen is met z’n 1000en tegelijk “hardstyle=hardstyle” zeggen of hardstyle evolves deal with it’

Mind.Illusion 14-05-2010 @ 10:50:20

@ dakpan…. *facepalm*

Dakpan 14-05-2010 @ 10:51:35

Gelukkig heb je nog wat nuttigs toe te voegen MI

Mind.Illusion 14-05-2010 @ 10:55:38

de nu fan mannetjes zijn gewoon kuddevolk die maar klakkeloos dingen napraten. De hardcore is de afgelopen jaren ook op een natuurlijke manier zijn eigen weg gegaan.

Nu moeten er plotsklap allemaal termen verzonnen worden voor weet ik veel wat. Dat hele nu-style is een uit de lucht gegrepen term van GHF dat klakkeloos wordt overgenomen door al zijn volgers.

Dakpan 14-05-2010 @ 10:57:30

‘De hardcore is de afgelopen jaren ook op een natuurlijke manier zijn eigen weg gegaan.’

Ja dmv subgenres, dus ik zie het probleem niet als dat ook in de HS gebeurt?

Qre8ive 14-05-2010 @ 10:58:23

Rofl het ZIJN ook gewoon meningen. Natuurlijk kan het softer en toegankelijker zijn! Het is echter WEL gewoon onderdeel van Hardstyle en je kunt het niet behandelen als iets anders. Als je dus echt een andere naam ervoor wilt hebben verzin dan ook een nieuwe naam voor de huidige hardstyle die minder toegankelijk is.

Je kunt ook niet zeggen dat blanke mensen DE mensen zijn terwijl er ook andere huidskleuren rondlopen die ook gewoon onder de categorie MENSEN vallen.

In de hardcore heb je inderdaad subgenres… maar daar gaan ze niet lopen schreeuwen dat 1 van die subgenres daadwerkelijk DE hardcore is en de rest is maar een subgenre.

aero 14-05-2010 @ 10:59:48

Wat een onzin hardstyle is hardstyle klaar!
op deze manier gaat hardstyle kapot

Oxbow 14-05-2010 @ 11:00:03

Viking:
Niks veranderen, gewoon zo houden. Hardstyle is hardstyle. En het 1 is dan misschien wat harder of melodieuzer maarja dat maakt toch niks uit :)

Ik ben het hier mee eens! :D maakt mij echt geen fuck uit hoe ze alles noemen, ik ga naar feesten en luister het thuis en kies zelf wel welke nummers ik graag luister en dan doet het me vrij weinig welk subgenre het nummer heeft. Ik vind die afwisseling in Hardstyle juist zo lekker, dat je de ene keer staat te stampen en de andere keer gewoon handjes in de lucht en lekker mee spacen op die melodie!

Ook ben ik het eens met Qre8tive, dat die indeling voor wat Early is en wat meer melodieuzer, gewoon persoonlijk is! en anders krijgen we daar dus weer discussies over ^^

Lyst 14-05-2010 @ 11:04:06

@Qreative elke muziek soort is dan gebaseerd op een mening. Want als ieder genre 100% vast zou liggen, dan zou elk nummer in dat genre hetzelfde zijn. Genres en subgenres zijn handig om nummers/je smaak te beschrijven. Bijvoorbeeld als Pavo zou draaien op een feest en er zou geen enkel subgenre bestaan, dan draait Pavo hardstyle. Maar draait hij dan de nieuwe tracks, die me niet zo boeien of draait hij het oudere werk waar ik verdomd graag heen ga?

@MI Denk je echt dat een term als industrial of mainstream in de hardcore geleidelijk is ontstaan? Een term bestaat van het ene op het andere moment. (Laten we beginnen met een i, dan voegen we volgend jaar een n toe.) Wat wel een tijd duurt is voordat een term massaal geaccepteerd/gebruikt wordt. En aangezien de term nustyle al ruim 3 jaar bestaat, kan ik het ook niet plotsklaps noemen.

rich 14-05-2010 @ 11:04:19

Ik snap dit helemaal niet. Dat men een scheiding wil van early hardstyle en de huidige hardstyle begrijp ik wel, maar waarom moet de huidige hardstyle nu ook opgesplitst worden? Naar mijn mening is het nu niet zo dat er bizar grote verschillen binnen hardstyle te vinden zijn. Ik snap dat een Headhunterz en een Crypsis erg veel van elkaar verschillen, maar is het niet jammer dat ze nu op een andere stage staan? De opbouw van melodieus naar rauwe hardstyle en de afwisseling daartussen is juist mooi, ik ben in ieder geval fan van allebei.

limabravo 14-05-2010 @ 11:05:57

Hardstyle is het type muziek en daar heb je weer een aantal stijlen van. Die splitsingen komen vanzelf, was ook met de hardcore zo. Smaken verschillen nou eenmaal. Denk alleen niet dat HHZ bepaald hoe wij het moeten noemen want dat kunnen we zelf ook wel verzinnen. Ik denk dat alle stijlen prima samengaan, leuk om een setje mee op te bouwen. Maar afzonderlijke stages met slechts 1 bepaalde style is ook prima. Zolang ze maar geen happy hardstyle uitvinden :cry: want dat luidde het einde van de gabber-scene in. Dat moeten we zien te voorkomen :-)

Qre8ive 14-05-2010 @ 11:12:00

@Lyst… natuurlijk zal het wel wat op meningen gebaseerd zijn. Het gaat mij er gewoon om dat je niet een bepaalde substroming van Hardstyle iets anders gaat noemen en de rest wel gewoon Hardstyle. Verdeel het dan in als “Early Hardstyle”, “Nu Hardstyle”, “Raw Hardstyle”, en “Industrial Hardstyle” ofzo.

Overigens zou de titel van het artikel beter kunnen veranderd worden naar: Naamgeving: Onderverdeling in Hardstyle?

HardStyler 14-05-2010 @ 11:18:27

Uhm. Hardstyle is Hardstyle? :)

G1LL 14-05-2010 @ 11:22:26

Ik weet niet zo goed wat ik d’r van moet zeggen, ik vind de ”hardstyle” die nu geproduceerd word vaak vet, maar oudere plaatjes ook.. ik laat ‘t maar gewoon op me af komen, ik luister toch wel wat ikzelf vet vind ^^

ComingHard!RealHard! 14-05-2010 @ 11:23:32

Lyst: Ik denk niet dat headhunterz bedoelt dat de het “Full-on Hardstyle” moet gaan heten.
Hij bedoelt waarschijnlijk, ik ben het zat om de term nustyle te horen, wat ik produceer is 100% hardstyle klaar.

AMEN!!

Rickie 14-05-2010 @ 11:25:31

ik ben wel voor een verdeling van hardstyle. nummers van da tweekaz en B-front verschillen erg veel van elkaar en zou ik zelf niet onder de zelfde noemer hardstyle plaatsen. Raw hardstyle vind ik zelf wel een mooi woord voor de harde hardstyle zoals B-front het zelf ook zegt

QonFuzion 14-05-2010 @ 11:28:56

Ik zie Hardstyle altijd onderverdeeld in Early Hardstyle, Melodic Hardstyle (of Mainstream Hardstyle, Happpy Hardstyle voor de haters :p ) en Rawstyle (of Raw Hardstyle, Roughstyle, Darkstyle.. whatever).
Dat er een splitsing is, is vrij duidelijk lijkt me.
Alleen de term Early vind ik soms verwarrend, omdat ook sommige tracks van nu (kijk naar Thera Records) Early klinken. De naam Early doet denken aan alles t/m 2005 (deel 2006), en dat is vaag. Maarja.. “Reverse Bass Style” klinkt ook weer zo..

Al die namen zijn natuurlijk handig om de communicatie makkelijk te houden. Het valt allemaal wel onder Hardstyle, maar de subgenres zijn gewoon handig in het gebruik.

Timothyz 14-05-2010 @ 11:33:56

Just hardstyle :D

tomb 14-05-2010 @ 11:34:11

Er zijn 3 stijlen. Early hardstyle, hardstyle en rawstyle. Mainstream hardcore wordt toch ook gewoon hardcore genoemd.

En ik vind het verder nogal jammer dat die peuters van GHF zoveel aandacht krijgen hierom.

Dennis Aka Mash 14-05-2010 @ 11:35:05

Persoonlijk ben ik een voorstander van een onderverdeling aangezien tegenwoordig veel producties onder de noemer ‘Hardstyle’ vallen terwijl er veel verschil in de muziek zit die onder de noemer ‘Hardstyle’ valt. Kijk bijvoorbeeld op Recess.nl bij de Hardstyle vinyls. Daar staan vinyls van bijvoorbeeld Dark by Design, Kidd Kaoss en Theracords tussen bijvoorbeeld D-Block & S-te-fan en Technoboy vinyls. Laat dus maar een onderverdeling plaats vinden want dat zou het een stuk duidelijker maken! En niet alleen op web-shops maar ook op andere plaatsen in de scene. ;)

Lyst 14-05-2010 @ 11:39:58

@tomb goed punt, dus er zijn 3 stijlen: nustyle rawstyle en hardstyle.
Early werd al 8 jaar lang hardstyle genoemd.
Waarom zou nustyle hardstyle moeten heten en waarom kan rawstyle/early hardstyle dat niet? Lees Qreatives berichten even door wil je.

Kaptain 14-05-2010 @ 11:54:34

Boeie, luister gewoon naar de muziek dat je graag hoort. Wat maakt ‘t uit hoe mensen ‘t noemen?

sjenmg 14-05-2010 @ 12:04:13

Rot toch op met je splitsing!!!!!!!!!!!!!!. Je hebt early hardstyle en hardstyle. Heb je daar niet genoeg aan dan heb je pech.
Zelfde met 100duizend verschillende house soorten.

Dalijk krijgen we zeker ook uplifting progressing dubbing hardstyle.

thomo 14-05-2010 @ 12:07:46

hardstyle is hardstyle
hoe je het ook noemen wil

Overload 14-05-2010 @ 12:10:02

ik wordt zo moe van die discussie he XD

dellion 14-05-2010 @ 12:19:35

Als iemand mij de meerwaarde van een splitsing in namen kan vertellen, een goede meerwaarde ben ik over.

Tot die tijd, wat een stel domme lapswansen die naamverandering willen. Slaat nergens op, op deze manier gaat hardstyle inderdaad stuk.
Full on klinkt wel beter dan nustyle overgens ^^

iSenSe` 14-05-2010 @ 12:21:38

100% eens met Lyst
nustyle rawstyle Hardstyle
scantraxx Fusion lekker alles
dbstf NC wat
hhz Zany er
wildstylez Dozer tussenvalt
brennanheart b-front

–lijkt me een eerlijke verdeling
alleen je zit met het feit dat zodra zometeen dit actief is/wordt
dat hhz e.d ook gelijk beginnen met het produceren van rawsounds

Flixx 14-05-2010 @ 12:22:38

Trekt op niks vind ik, al die namen.

Mannonymous 14-05-2010 @ 12:28:44

Oudere shit heet toch al laaaaang “Early” dus waarom heet die nieuwe shit dan niet “Nu” wat is het probleem hier nou…?

Rik 14-05-2010 @ 12:30:09

Ook van die mensen die je noooit hoord op de forums komen er bij:
Ja hardstyle is hardstyle xD.

Ik snap niet dat iedereen zich zo druk maakt om die nustyle.
Ik zeg net als tomb:
Early Hardstyle – Hardstyle – Raw Hardstyle.
Omdat nustyle een negatieve term is, en je hoeft het geen mainstream te noemen.
en @ Lyst.
Ik heb er dan totaaal geen probleem mee dat de “nustyle” de hardstyle wordt genoemd. Laat de kudde met dagjesvolk & mooiboys lekker zeggen dat ze hardstyle luisteren. Totaal geen probleem mee dat Raw of Early Hardstyle die naam niet zou mogen dragen, dan behoud dat zijn kwalitatieve waarde wel.

Lijkt me echt ideeal zo’n onderverdeling, komt de kwaliteit alleen maar ten goede en het wordt veelzijdiger.

Lyst 14-05-2010 @ 12:33:24

Het overkoepelende genre heet al hardstyle. Moet ik dan zeggen dat ik hardstyle niks aan vind? Terwijl early hardstyle ook hardstyle is? :huh:

the sidespinnars 14-05-2010 @ 12:33:25

noem het gewoon hardstyle ik ben dat splitsing gezeik zat. draai het gewoon door elkaar klinkt super en als je een splitsing wil noem het dan hardstyle en euphoric style net als op euphoria dat klinkt ook lekker in de mond vind ik en rot op met “nu style” !

Bezemsteel 14-05-2010 @ 12:36:08

Bleergh.. Jammer dat we nu al een splitsing zien in de onze favoriete muziekstijl.. Ik denk dat het probeel ligt bij de Dj’s die alleen maar hun eigen platen draaien.. Doordat ze dat doen, krijg je hele sets met “melo” harstyle.. Als elke Dj nou wat afwisselender zou draaien, zou er geen vuiltje aan de lucht zijn.. Gewoon wat eigen platen afwisselen met het hardere werk.. Maar ik wordt wel moe van dat in HOKJES plaatsen, maar het was te verwachten kijk naar de trance, daar heb je ook allemaal sub categorien, alleen bij HC heb je dat nog niet, elke ander stijl wel.. Beetje jammer dat het nu zo loopt :(

alex 14-05-2010 @ 12:39:28

full-on psytrance is ook een melodieuzere en meer “happy” versie van psytrance^^ wel toepasselijk

@bezemsteel: mainstream, industrial, darkcore, frenchcore, … ;)

Lyst 14-05-2010 @ 12:41:32

In de hardcore heb je oldschool, early rave, mainstream, industrial, terror, speedcore
Als alle hardstyle (nu, early, raw) niet zo verschillend waren, en dus ook niet verschillende mensen aantrekt (ik ben weg van early, maar heb een hekel aan nu en andersom zijn er ook genoeg mensen), dan was t ook niet nodig geweest om op te splitsen.
Ik zit niet te wachten op een headhunterz setje (uberhaupt een scantraxx set) op mijn hardstyle feest. Ik vind dat niet hard en ook weinig nog met het hardstyle te maken hebben waarmee ik ben begonnen te luisteren.

dj-rico01 14-05-2010 @ 12:45:24

Prima artikel kahdber ;)

a-troxx 14-05-2010 @ 12:52:23

Ik word zo moe van die hokjes…

frankhardenberg 14-05-2010 @ 13:02:37

`Pff
ik denk dat hij indd bedoelt dat hij zich volledig op HARDStyle gaat richten.
maar laat het maar gewoon zoals het nu is en streep nu-style door
Early Hardstyle
Hardstyle
klaar..
waarschijnlijk krijg je deze 2 binnenkort er wel bij:
Raw Hardstyle
Melodic Hardstyle (Happy Hardstyle?)

Bas 14-05-2010 @ 13:03:27

Alles valt onder de noemer “Hardstyle” maar daarin heb je wel verschillende soorten;
- Mainstream (melodieus)
- Early (waarmee het begon)
- Raw (blijkbaar de wat rauwere hardstyle)

Daarbij is er natuurlijk genoeg dat er precies tussenin zweeft en zal persoon 1 iets Raw noemen en persoon 2 het mainstream vinden.
Om een voorbeeld te geven “Under Attack”, vind ik persoonlijk vrij Rauw, maar kan ik ook zeker als Mainstream zien.

Oftewel, maak je niet zo druk om hoe anderen het noemen, uiteindelijk geeft iedereen het maar 2 label; “vind ik leuk” / “vind ik niet leuk” en dat zijn de enigen die ertoe doen ;)

Jeroen! 14-05-2010 @ 13:07:56

headhunterz zegt iets op twitter en gelijk is er wereldnieuws..

rauw of medolieus het blijft toch nu-style en de ‘stijl’ die we voor dit tijdperk hadden (voor 2006) heet gewoon early hardstyle. klaar.

en als willem ze wil combineren en het full-on hardstyle wil noemen dan moet die dat lekker doen!

Jor-D 14-05-2010 @ 13:25:33

@ Jeroen!

Grappig dat velen commentaar leveren op het feit dat er een quote van Headhunterz in het bericht staat (wat je echt met een korreltje zout moet nemen), terwijl B-front er ook wat over heeft gezegd en daar hoor je niemand over.
Dus dat “wereldnieuws” maak je er echt zelf van ;)

MeesterJ 14-05-2010 @ 13:39:14

wij hoeven het niet in hokjes te duwen, dat gaat vanzelf naarmate de (rekbare) grenzen van hardstyle steeds verder uit mekaar komen te liggen, van de vrolijke hardstyle met (hard)trance melodieen tot de dusitere hardstyle met hardcore invloeden en kicks. ALle genres in de dance kennen een zekere mate van overlap, de een wat meer dan de ander, dit is niet te voorkomen en ook niet erg naar mijn idee. De hardstyle is nu zo groot geworden dat het eenvoudigweg niet mer mogelijk is om alles onder 1 paraplu te houden, maar hardstyle zal altijd hardstyle blijven, je hebt namelijkt emaken met een bepaald aantal BPM waardoor het hardstyle ritme gedefinieerd word. Dit wil niet zeggen dat HHZ en Crypsis niet op 1 stage kunen staan, maar net als in de hardcore op feesten heb je dan bv een begin met Korsakoff en eindigen met Drokz. Een opbouw van ‘soft’ naar ‘hard’ of van ‘iets midner hard’ naar ‘iets meer hard’ voor de miereneukers. Daarnaast heb je ook nog de industrial-zaal de terror-zaal etc. Bij trancefeesten heb je ook de mainstream, hardtrance, en experimentelere of goa of weet ik veel wat stages. Zo zal het de hardstyle, de nieuwste stroming in principe, ook vergaan. Dit is niet goed dit is niet slecht, dit is gewoon n feit. Hier hoeft dus ook niet over gezeurd te worden aangezien het een volautomatisch proces gaat zijn. Daarbij vind ik het ook stuitend dat 15jarigen wat 2jaar hardstyle luisteren menen evenveel kijk op de TOTALE hardstylecene, beweging, evolutie, stromingen etc te hebben als mensen zoals ik die er sinds 2001 inzitten. Geef gewoon je mening over wat j zelf weet ovr de tegenworodige hardstyle en als je reseach hebt gedaan naar de early days kun je daar ook met goede argumenten en feiten over komen. Maar continu hetzelfde zinnetje bleren heeft geen meerwaarde in dze discussie. Ik ga sinds 2001 naar feesten en ik moet eerlijk zeggen dat de scene heel erg veranderd is, in positieve zin dat er meer diversiteit is en in negatieve zin dat ik bang ben dat hetzelfde gaat gebeuren als met hjardcore. Er valt steeds meer geld mee te verdienen dus dan gaat het te populair worden, over de kop, en dan pas word het een volewassen scene zoals de hardcore nu al jaarenlang n oase van relatieve rust is. Persoonlijk vind ik het erg jammer dat de reversed bass verdwenen is bij de gemiddelde track, dus een early stage zou ik ten zeerste toejuichen. Early in deze houd niet alleen in hardstyle uit 2001-2004, maar ok nieuwe tracks die volgns het reversded bass principe zijn gemaakt. Ze zijn nieuw maar hebben de early sound. t subgene ZOU dus nogin leven knnen zijn als voldoende producers zich hierop toeleggen. De melodieuze hardstyle kunenn we prima mainstream noemen, daar is verder oiok niks mis mee, het is nu eenmalzo. Ik vind het vaak ook nog leuke tracks. En de laatste tijd is ook de rawstyle in opkomst, waar Zatox toepasselijk de naam voor heeft uitgevonden bij zn nieuwe release. Ik vind deze 3 richtingen een prima onderverdeling, aangezien hardstyle wsl nooit n terror-richting zal krijgen :P Ik zal het maar hierbij laten denk ik :cry:

C4lifornia 14-05-2010 @ 13:40:09

laten we het gewoon op hardstyle houden, lekker makkelijk ^^

Rico_O 14-05-2010 @ 13:42:25

Bekrompen reacties hier

mitch 14-05-2010 @ 13:53:59

Btw … Hoe oud moet een HS plaat zijn voordat et early hardstyle genoemd mag worden… Wie heeft dat bepaald?

Kjeld 14-05-2010 @ 13:55:58

laat het gwn hardstyle zijn, tis hier toch 1ne groep van hardstyle lovers, en ni meer als normaal dat meningen verschillen. Maar om nu hardstyle uiteen te trekken in verschillende stijlen lijkt me overbodig. Het is toch goed zoals het nu is…

eQuarXz 14-05-2010 @ 13:56:05

Early Hardstyle, Heppiedepeppie Hardstyle & Raw Hardstyle ? :D (zomaar een reactie)

Lyst 14-05-2010 @ 13:57:32

@kjeld er is niet 1 groep hardstyle lovers als je het nog niet door hebt. De hardstyle scene is opgesplitst in 2-3 groepen en mensen die er tussen hangen.

Jor-D 14-05-2010 @ 14:00:49

@Lyst, dat maak JIJ er altijd nog zelf van.

Lyst 14-05-2010 @ 14:02:21

Nee, er zijn mensen die van early houden, mensen die van raw houden en mensen die van melodisch houden. En dan heb je nog de mensen die van meerdere dingen houden.
Die mensen zijn er en aangezien het meerdere mensen zijn, zijn het groepen.
Dus wat maak ik ervan? Feiten.

dellion 14-05-2010 @ 14:13:50

Lyst

Ja, als je van raw houd.. kun je dan niet ook soms melodische muziek leuk vinden? En andersom? Dan zit je er niet tussenin. Hou je meer van raw maar vind je toch sommige tracks mooi. Dat zijn om eerlijk te zijn héél veel mensen die dat hebben. Als je ze dan in een ‘hokje’ gaat plaatsen is het ook wat vreemd.. In welk hokje moet je?

Tevens komt er meer ‘spanning’ tussen de verschillende stylen. Het is niet als Metal / Hardstyle , maar er zal zeker wel meer gedoe komen

Ik denk dus wel dat er 1 groep hardstyle lovers is, je kan me niet wijsmaken dat elke Early hardstyle lover ALLEEN bij early blijft. Er zijn ook tracks tegenwoordig die hij/zij leuk vind.

Hardstyleking 14-05-2010 @ 14:14:25

er zijn twee soorten mensen, degene die het met lyst eens zijn en degenen die het niet met hem eens zijn :P

gerard 14-05-2010 @ 14:15:00

bullshit hhz wil alleen maar zeggen dat ie HARDSTYLE maakt. daarom zegt ie full on hardstyle. En dat is schijt heeft aan diemongolen die nustyle term hebben verzonnen.
Damn.

Markos 14-05-2010 @ 14:18:19

Eerlijk gezegd maakt het me niks uit hoe het “beestje” bij naam wordt genoemd, zo lang de balans tussen Melodieuze platen en Hardere platen maar blijft.

Lyst 14-05-2010 @ 14:22:04

Ik zeg toch ook niet dat je niet bij meerdere groepen kunt horen? Ik vind raw hardstyle ook nog wel te doen, hoewel ik early vetter vind en nu helemaal niks. Natuurlijk is er eens in de zoveel tijd wel eens een nustyle plaat die ik ook mooi vind, maar dat heb ik ook met trance, pop, metal, hiphop. Wil nog niet zeggen dat ik van hiphop houd.
Je kunt gewoon geen 1 genre hebben waarbij het merendeel van de early lovers, nustyle niks aan vind en een grote groep nu lovers niks met early te maken wil hebben (omdat er geen melodie in zit).
Als ze mij vragen naar welke muziek ik luister, zeg ik hardstyle.. Waarop zij zeggen aah, headhunterz en d-block & s-te-fan, terwijl ik juist een hekel aan die muziek heb…
Subgenres verduidelijken het alleen maar en leiden naar mijn inziens juist tot minder conflicten.

Mike-O 14-05-2010 @ 14:42:19

Onwetend persoon: Van welke muziek hou jij?
Hardstyle-lover: Hardstyle
Onwetend persoon: Ohja, dat is toch met Showtek enzo, maar dat is toch helemaal niet zo hard?

hier een klein voorbeeldje dat alle soorten hardstyle in één hokje worden gepropt..

Daarom zie ik het liefste een onderscheid tussen RAWSTYLE en normale HARDSTYLE..

Luukieluuk 14-05-2010 @ 14:45:35

Nouja zeg, ik vind t allebei wel chill, dus ik laat het wel op me afkomen. IK ben wel meeer van de melodieuze kant margoed ,af en toe hard mag ook wel :D . Ik blijf het nog steeds Hardstyle noemen..

Zaparaz 14-05-2010 @ 14:49:05

Volgens mij is de hardstyle zo groot geworden als wat het nu is door die melodieuse hardstyle. Op dit forum is waarschijnlijk 75% hardstyle gaan luisteren door Headhunterz, Brennan Heart, D-Block & S-te-fan en Noisecontrollers (die ook melodieuse hardstyle maken). Dan vind ik het echt kansloos dat de meeste mensen op hardtraxx deze DJ’s afkraakt en zegt dat het heppie de peppie hardstyle is. Ik luister naar alle soorten Hardstyle, Rauw, duister, vrolijk, zomers, voor mij is er maar 1 Hardstyle!

headhunterzwiew 14-05-2010 @ 14:51:01

Darkstyle is toch ook al een sub genre?

dellion 14-05-2010 @ 14:55:44

Zaparaz

Hoppa,
Niks aan toe te voegen

Enne, Mike-O

Dat is dus een voorbeeld van inderdaad als alles in 1 hokje is, maar stel je voor .. je zegt iets anders . een splitsing van hardstyle. Dan zegt iedereen van wat is dat dan? Oh dat ken ik niet. Dan leg je het dus uit,

Ik weet niet wat ik liever heb, uitleggen over wat de muzieksoort is. Of uitleggen dat hardstyle meer is dan showtek?

Iron Executionerz 14-05-2010 @ 14:57:10

Elke muziek soort heeft verschillende kanten. Ik ben iemand die zeg maar tussen de werelden in staat. En ik merk al sinds korte tijd dat hardstyle aan een evolutie begonnen is. Het is iets universeels aan het worden. Ik persoonlijk verdeel hardstyle in drie groepen:Melodelic & Uplifting Hardstyle,Raw,Rough & Dark Hardstyle,Experimetal & Innovative Hardstyle. Eigenlijk moet iedereen voor zich zelf weten,Of die het onderscheid tussen verschillende stylen,wel of niet wil maken. Want waar maken we ons druk om? Het is gewoon Hardstyle,Niks meer,niks minder.

Djordy 14-05-2010 @ 15:03:15

Zolang ik maar kan genieten van de HardereStylen (om het zo allemaal maar even te noemen… ;) ),
vind ik eigenlijk alles wel best!
Mensen, stop met zeuren, als je meer van de ”HarderStyle” houdt, koop je toch meer van dat al dan wel of niet ”Raw-style”?!
Laten we stoppen met zeuren, en genieten van HET soort muziek waar wij als Nederlanders goed in zijn! ^^

Laat je meeslepen door de music! (l)
Respect2All

Qre8ive 14-05-2010 @ 15:14:38

@Zaparaz, je kent wel toe dat er verschillende soorten hardstyle zijn, maar toch zeg je dat er maar 1 hardstyle is? Lekker tegenstrijdig :confused: . ‘t gaat er hier juist om dat die verschillende soorten een eigen naam krijgen die dan samen Hardstyle vormen.

Voor degene die algemeen naar alle hardstyle luisteren zal het weinig uitmaken… degene die meer specifiek naar een bepaalde substroom luisteren… die zullen niet geassocieerd willen worden met een andere.

@Djordy Stel iemand wil alleen maar ‘raw style’, dan ga je naar websites om tracks te kopen… moet je eerst door alle andere ‘crap’ ploegen om de juiste tracks te vinden. Met een subnaam zou zoiets stuk makkelijker zijn, krijg je raw style forums wellicht waar je in 1x kunt zien wat wat is.

Ilona 14-05-2010 @ 15:24:21

waarom moet de splitsing er komen, een mix tussen alles kan toch makkelijk, er grote verschillen zitten er niet in.. het is fijn om op zo’n avond wat afwisseling te hebben en niet dat je maar 1 soort te horen krijgt!
just enjoy the music :D

Mol 14-05-2010 @ 15:29:20

Ik vind een soort van splitsing wel goed. Maar dat hoeft dan niet perse met namen te gebeuren, gewoon de wat hardere DJ’s op een andere stage. Maar dan moet het niet zo zijn dat de melodieuze kant van hardstyle altijd de mainstage heeft.
(dit zit er dus wel aan te komen aangezien 75% van de nieuwe hardstyle luisteraars hier van houdt)

Ik hoef niet meer op een feest als Qlimax te staan, daar vermaak ik me gewoon ECHT niet meer. Alleen maar breaks en gepingel, dat vind ik geen HARDstyle.

Lyst 14-05-2010 @ 15:29:54

Als jij het verschil niet kunt horen tussen early en nu…
Early vs Nu
Reversed Bass vs Pitch Kicks
Screeches vs Melodietjes
Opbouw vs Breaks
145 bpm vs 150 bpm
Rauw vs Perfecte sound
——————-
Je kunt op een feest wel verschillende soorten hardstyle te horen krijgen? Op kleine feesten heb je gewoon een hardstyle feest waarbij de verschillende subgenres allemaal aan bod komen. En op festivals kan elk subgenre een eigen area krijgen, waarbij er op de main er een mix van de genres is. In plaats van nustyle op main, blue en purple (defqon) en geen enkele early stage.

MeesterJ 14-05-2010 @ 15:30:24

@ ilona

lees mijn post en je begrijpt dat t vanzelf zo zal gaan

Qre8ive 14-05-2010 @ 15:30:37

@Mol mee eens…. de opbouw en variatie mag zeker wel eens wat meer op sommige feesten

Mike-O 14-05-2010 @ 15:52:01

@ Ilona

Op een avond heb je het soort mens rondlopen die van alle hardstyle houdt en dus ook alle hardstyle wil horen. maar er zijn ook mensen die zich er net iets meer in verdiepen en dus van de hardere kant houden, of van de zachtere kant. en daar gaat het hier dus om

@ dellion

Ik heb dus liever dat ik het uit moet leggen, want als mensen buiten de scene geen idee zouden hebben van wat het betekent houdt dat dus in dat de hardstyle scene toch nog wel een beetje underground is. en daar hou ik van

Chaos 14-05-2010 @ 16:10:57

Sorry hoor maar er zijn ook nummers met snoeiharde bass en een melodie perfect om op te space (Frontliner – Expressionz) hoe noem je dat dan?

Die onderverdeling is bij heel veel nummers dus niet van toepassing omdat ze bij allebij horen…

Lyst 14-05-2010 @ 16:19:22

Expressionz is een perfect voorbeeld van nustyle/melodische hardstyle/mainstream of hoe je het ook wilt noemen.
Rauwe hardstyle is meer het duistere rauwe werk (fusion (grotendeels), tillt etc.)
En natuurlijk zijn er tracks die je moeilijk in kunt delen, maar expressionz valt daar zeker niet onder. En ik zie het probleem niet als iets onder 2 noemers kan vallen?

GReddy 14-05-2010 @ 16:28:44

Hardstyle is het algemeen net als Hardcore heb je ook ; Terror, Industrial, Early, Happy. Bij Hardstyle kan je dat ook gaan vergelijken zo heb je nu hardere style met raw, en je hebt early en ga zo maar door. Zo zie ik het dan maar weer

The Arrivalz 14-05-2010 @ 16:37:53

ach ja kan me niet boeien voor mij ja blijft hardstyle
laat mensen beordelen of Het Hardstyle of Nu-style,niet mijn zaak.
mijn voordeel zolang het hardstyle blijft ach ja whatever :) .
splitsen enzovoort en die dingen houd ik niet bezig maar wel jah intressant of ze over hebben.
ik ben ook meer aan die richting raw hardstyle,maar in manier van produceren en hoe hard de tracks zijn.
ik noem gewoon hardstyle,Als hun splitsen voor een subgenre Raw-Hardstyle dan is het zo.
hardstyle is hardstyle voor mij is gewoon harde staal zolang het maar bestaat.

en ook Promo – Up yours & Unexist – Attack is het voor mij hetzelfde naam : Hardcore

Hardstyle zit ook onder andere in een Hardcore subgenre volgens wikipedia ? :
Acidcore
Artcore
Darkcore
Digital Hardcore
Early Hardcore
Frenchcore
Happy Hardcore
Hardstyle
Industrial Hardcore
Noisecore
Oldschool (Oldskool)/Oldstyle
Tekno
Terror/Deathcore/Doomcore
Speedcore
Splittercore
Trancecore
UK hardcore
Terrorcore

en verder is het aan julie om te bespreken ;)

bas 14-05-2010 @ 16:48:34

Dammm hardtsyle is hardstyle en F*ck op met al die hokjes en andere namen :O:O:O
het is ontstaan uit meerdere (hardere) stromingen, vandaar hardstyle…

royix 14-05-2010 @ 17:04:31

hardstyle is tegenwoordig overspoelt met:
- jatwerk
-top40 + kleffe gay breaks bah
- triplet melodielijntjes lijkt wel trance of happy hardcore (krijgen we strax 4 tune hardstyletales)
- producers zonder dj skills
- djs die doen of ze produceren
- arogante karakters
- roze meisjeshardstyle
-politiek en geilen op geld
- zo kan ik nog wel even doorgaan
door opsplitsen wordt t commerciele nog erger en t rauwe harder dus wat blijft er tussenin? ook t volk word steeds dommer, die kijken liever naar n lekker wijf wat nix kan of n slappe dj met n bekende naam. t begon met hardstyle en dat spul zonder kwaliteit van nu kunnen ze beter deadstyle noemen.

Rikkert 14-05-2010 @ 17:07:09

Indd, Hardstyle is gewoon hardstyle.
En de ene dj mag dan wat harder en minder melodieus draaien dan de ander, maar dat weet de echter kenner denk ik zelf ook wel. en als de mensen die een line-up voor een feestje maken het ook onthouden, gaat er niks fout! Maar zet niet B-front voor Bioweapon, want dan snap je toch echt iets niet..

dellion 14-05-2010 @ 17:15:03

royix

Je vergeet er een! Mensen die over alles zeuren..

HardstyleLover90 14-05-2010 @ 17:26:45

Goed verhaal. Duidelijk stuk.

F*ck headhunterz (!kneus!) met zijn nieuwe bedachte naam… met het woord ‘full-on’ wil hij duidelijk maken die melodieuze style HET hardstyle genre is.. tenminste zo komt het op mij over.

Raw-style vind ik persoonlijk wel een goede naam voor de hardere kant van hardstyle. Er is namelijk wel degelijk een splitsing die steeds duidelijk wordt. Goed dat er 2 stages van komen op de grote feesten. Maar wat wordt de MAINSTAGE? Melodie of de hardere stijlen van de hardstyle? Krijg je daar weer gezeur over….

royix 14-05-2010 @ 17:58:10

@ dellion
ja zal ik ook maar de kudde achernalopen dan? maakt jou dus nix dat je betaalt voor n seiko maar rondloopt met n nepper en t nie eens ziet, mij wel. liever n zeikert dan alles slikken want dan verandert t nooit.

dellion 14-05-2010 @ 17:59:49

royix

Zeg ik dan dat het me niks uit maakt? Damn

Mannonymous 14-05-2010 @ 18:11:08

Het wordt je dermate onmogelijk gemaakt om je NIET te ergeren aan de nieuwere platen. Meeste “Nu” lui snappen simpel weg niet dat “Nu” eigenlijk geen hardstyle meer is (of althans niet in haar puurste vorm) en zij maar dingen roepen als: “HardStyler14-05-2010 @ 11:18:27
Uhm. Hardstyle is Hardstyle? ”
Zo lang het klootjesvolk blijft komen, blijft de kwaliteit alleen maar dalen en raken de Hardstyle luisteraars van het eerste uur (om ‘t maar even zo te zeggen) steeds erger geïrriteerd…

Het komt gewoon door dat de meeste lui vanaf 2007/2008 en later de muziek soort ontdekt hebben. Die hebben het hele reversedbass tijdperk niet mee gemaakt…
Ik weet overigens zeker als meneertje headhunterzzz een earlysetje neer zet dat het klootjes volk massaal oude plaatjes gaat downloaden en dat dat helemaal de bomb wordt. Zo gaat het nou een maal met klootjesvolk. Jammergenoeg dat 70% van de scene hier uit bestaat…

Die splitsing kan me trouwens niet zo veel boeien, want wie vertegenwoordigd dan de Early?
Isaac, Dana, Luna, Thera?
Dat zie ik niet gebeuren…
Maar als ‘t er zou komen, zou het alleen maar goed zijn.

j0rrit 14-05-2010 @ 18:13:48

YOU CAN’T HANDLE THE TRUTH

NaarDeQlote 14-05-2010 @ 18:46:02

geniet gewoon van de muziek..
en fuck de naam die het krijgt/gegeven wordt…

Josh-T 14-05-2010 @ 19:16:36

waarom moeten mensen alles in hokjes hebben? sommige nummers klinken inderdaad erg verschillend van de meeste Hardstyle, meestal is dat gewoon Early Hardstyle (En ja, Early Hardstyle kan ook anno 2010 nog geproduceerd worden, heeft niks met een tijdstip te maken, maar gewoon met een bepaalde sound).

Veel nummers hebben een rauwe intro en een melodieuze climax, dus die termen die mensen verzinnen als “raw-hardstyle en nu-style” [u]vind ik[/u] onzin. Op een feest als Euphoria is er gewoon een Euphoric Stage en een Raw Stage zodat je kunt kiezen of je iets “normale” hardstyle wilt, of iets harder, maar het verschil tussen die twee is echt miniem en reken maar dat je bij de Raw Stage ook melodien hoort, dat is nou eenmaal een onderdeel van de Hardstyle. (Magic heeft ook een melodie).

Luukieluuk 14-05-2010 @ 19:16:53

@ Zaparazz, PERFECT verwoord (L)

UUenZeL 14-05-2010 @ 19:33:10

Laat ze het noemen hoe ze het noemen willen… ik geniet gewoon van de muziek wat voor naam er ook aan verbonden wordt.

Titatovenaar 14-05-2010 @ 20:01:21

Is het nog steeds 1 April?

Jor-D 14-05-2010 @ 20:10:05

“UUenZeL: Laat ze het noemen hoe ze het noemen willen… ik geniet gewoon van de muziek wat voor naam er ook aan verbonden wordt.”

Amen! Precies hoe ik er ook over denk. Kan me er niet druk om maken ;)

lorennzkee 14-05-2010 @ 21:07:32

Zoals Zaparazz zegt; voor hem is er maar 1 hardstyle, en die is er voor mij ook maar 1!
Ik hou inderdaad van veel! Ook intereseer ik me tegenwoordig wat in de early.
Dit zal altijd een eindeloze discussie blijven…
melodieuze, rauwe, early, hard, zacht,… I dont care!
Ik zal wel luisteren naar het gene wat ik leuk vind, Als het maar rond de 150bpm zit en boenkt! :p
Kan me er ook niet zo druk om maken.

RS 14-05-2010 @ 21:27:55

Zaparazz +1

Dustydus 14-05-2010 @ 22:07:20

Raw-Hardstyle bestaat al kijk maar op de Raw-Hardstyle tent op dominator puhh :P :p

Al heet het K3 Schijt.

Er is al veel veranderd sinds 2000. Niemand een interview van een Dj gezien ? ze zoeken juist nieuwe stijlen om het publiek te blijven versassen

royix 14-05-2010 @ 22:10:12

@ dellion
dus valt wel mee met dat zeuren dan ;)

Dustydus 14-05-2010 @ 22:18:12

Ps. Wie gaat alle nummers in Hokjes zetten ? (A) haha ikke niet

zat er aan te komen Kijk maar naar hardcore. ik ben hier wel voor + 1

veel mensen zitten te zeiken over nummer te hard of te zacht zijn die kan je nu makkelijker plaatsen.

dellion 14-05-2010 @ 22:20:34

Dustydus

Je lost er niks mee op, de mensen die zeuren dat nummers te hard of zacht zijn zullen er altijd blijven.

Dus tot zo ver
+1 Zaparazz

MrMonster0513 14-05-2010 @ 22:52:10

zatox heeft de naam raw style al bevestigd dacht ik met zijn nummer

Lyst 14-05-2010 @ 22:55:10

Waar slaat al dat +1 zaparazz op? De mensen die voor de opsplitsing zijn horen juist bij de 25% van de mensen en zijn niet in 2007/8/9 begonnen met luisteren. Die 75% waar hij op doelt zijn de mensen die nu hardstyle=hardstyle en +1 zaparazz plaatsen. Dus je argument slaat totaal nergens op. En er zijn ook mensen die niet van alle subgenres houden. Daarvoor dient de splitsing ook en niet voor de mensen die alles mooi vinden want voor hen is het toch allemaal hardstyle.

Beetje jammer dit.

WZY 14-05-2010 @ 23:12:50

ik snap deze discussie echt niet, zo kinderachtig :huh:
luister gewoon wat je lekker vind en stop gewoon met die stroming namen enzovoort.
Luister wat je lekker vindt. Als ik een nummer niet lekker vind luister ik hem gewoon niet, maakt mij niet uit wat het is, early, ‘nu-style’ , raw style, tis allemaal hardstyle, allemaal dezelfde elementen. Ik vind early persoonlijk (op een paar platen na) echt slecht vergeleken met de hardstyle van nu. Maar ik ga al die early luisteraars toch niet uitschelden dat ze geen verstand hebben en moeten meegaan met hun tijd ( dit is een voorbeeld). Kap gewoon met die domme benamingen en ga luisteren wat je lekker vind en ga geen dom commentaar geven -_- en als je t wil weten: JA ik luister al langere tijd hardstyle. -.-

Lyst 14-05-2010 @ 23:27:12

Jij kunt niet zeggen dat je early slecht vind, want die subgenres bestaan niet volgens jou.. En geef mij eens 2 overeenkomstige elementen tussen nustyle en hardstyle. Ik durf te wedden dat ik meer overeenkomsten kan noemen met handsup -.-

Lyst 14-05-2010 @ 23:30:03

*early hardstyle, kan niet editen met mijn telefoon

HardstyLennert 14-05-2010 @ 23:33:52

Maakt niet uit welke stijl van hardstyle (Raw of melo)
Trek je het eens niet aan en feest gewoon op zo’n hardstyle feest !
Raw & Melo moet gewoon samenhangen en gewoon hardstyle heten
Dan eens lekker raw en dan weer wat melodieuse zachtere hardstyle.
& zo deheletijd dit gezeik over splitsingen ben ik beu aan het worden..
Trek je er niets van aan en feest gewoon op welke substyle dan ook..
Hardstyle , Forever As One !

Addo 14-05-2010 @ 23:45:47

Wat doet het er allemaal toe hoe het noemt?
Zo lang het maar leuk blijft om naar te luisteren :idea:

Klementino 14-05-2010 @ 23:49:40

Lyst: Ik denk niet dat headhunterz bedoelt dat de het “Full-on Hardstyle” moet gaan heten.
Hij bedoelt waarschijnlijk, ik ben het zat om de term nustyle te horen, wat ik produceer is 100% hardstyle klaar.

AMEN!!

en er van uitgaande van wat hij zegt waar is ben ik het er ook volledig mee eens. Een Psychedelic is net zo goed hardstyle als Fade to black.

en of je het nou gaat onderverdelen of niet. van de hele tijd naar 1 substijl luisteren… of 1 soort hardstyle wordt je ook niet vrolijk. Ik denk dat mensen vanuit zichzelf wel hier een daar een plaatje raw hardstyle, dan weer een aantal melodieuze platen of early hardstyle luisteren…

Ensuna 14-05-2010 @ 23:54:14

Niet om het een of ander, maar omdat HeadHunterz roept dat er maar 1 term bestaat
voor de verschillen binnen hardstyle, moet dat maar dan ook zo zijn ?

De scheiding tussen hardstyle zoals vroeger, en vanaf de periode dat HeadHunterz is
begonnen met zijn TMF hardstyle(ook al vind ik dit niet altijd verkeerd) is allang bezig 2
kanten op te buigen.

Ongeacht hoe je hier tegen aan kijkt, het is nu al gaande en zal straks gewoon bevestigd
worden, hoe HeadHunterz het ook roept, hij is de Messiah niet.

Feitelijk gezien is Hardstyle zoals het is begonnen. Zoals nu de hardstyle geproduceerd word
Zit gewoon teveel verschil in, en zou daarom een naamsverandering moeten krijgen, en niet de
nu nog hetende Early Hardstyle. :)

Daarbij heeft de al omvattende term Hardstyle te maken met wat Hardcore heeft moeten ondergaan.

Lyst 14-05-2010 @ 23:55:33

Was jij niet degene die hardstyle te hard vond… Ik geloof niet dat jij rauwe/early hardstyle luistert eerlijk gezegd. En ik luister de hele dag early, dag in dag uit. Ik vind mijn muziek niet gaan vervelen, bovendien luisterde ik vroeger ook dag in dag uit early, omdat er niet zoiets was als nustyle. Dus ook dat argument is je eigen beleving.

dellion 15-05-2010 @ 00:05:13

Lyst

‘Niet zoiets was als Nustyle’

Sorry hoor, maar dat is dus niet waar. Ik luisterde het toen ook.. En verschil was er wel degelijk! Enkel hadden mensen toen niet de behoefte dit in hokjes te plaatsen. Waarschijnlijk omdat ze nu verwend worden en er meer word geproduced? Want geloof me er word meer Early geproduced deze dagen, dan dat vroeger het geval was. Het valt nu enkel meer op dat mensen denken dat er minder word gemaakt , omdat er ruim 20x zoveel DJ’s en producers zijn.

Ensuna 15-05-2010 @ 00:06:47

Tegen wie heb je het Lyst ? :)

Trouwens, enig idee tegen wie ik ben ? :)

Qz. 15-05-2010 @ 00:39:54

Waarom kan ‘melostyle’ niet gewoon Mainstream Hardstyle ofzo worden genoemd, net zoals bij hardcore.
Ik ben wel voor erkenning van het subgenre Rawstyle, ofwel Corestyle volgens GHF. (ScuL)

Mark 15-05-2010 @ 01:02:56

Binnen onze vriendengroep wordt de term darkstyle vaak gebruikt om de hardere hardstyle te benoemen. Niet erg origineel, maar wel toepasselijk :)

WZY 15-05-2010 @ 01:26:52

@ lyst
ik kan geen overeenkomsten zeggen want nu-style bestaat niet, het is is gewoon hardstyle, subgenres bestaan niet, en de term early is een benaming voor platen die vroeger zijn gemaakt, niet een stroming want het is hardstyle en nix anders. En jy vind hardstyle van vroeger niet vervelen en leuk, ik vind plaatjes van vroeger wel vervelen. Ieder heeft zo zijn smaak, maar voor mijn gevoel drijf jy er iets in te ver door. als het aan jou lag zou je een oorlog beginnen tegen de zogenaamde ‘nustyle’. als je de platen van vroeger leuk vind luister die dan, en ga je dan niet bemoeien met de hardstyle van vandaag de dag, want dat vind je toch nix aan ;)

Mannonymous 15-05-2010 @ 01:31:29

Lyst, gasten zoals jij en ik gaan deze discussie nooit winnen…

dellion 15-05-2010 @ 01:36:57

Het feit dat je kennelijk moet ‘winnen’ zegt al genoeg. Het gaat hier niet om winnen of verliezen. ^^

Mystic Dummy 15-05-2010 @ 03:28:35

volledig een s met verdult

Ik vind dat de zogenaamde nu-style gewoon hardstyle moet blijven heten, en dat er een sub categorie moet komen genaamd Raw Hardstyle net als dat je Early Hardstyle hebt.

RAMPAGE 15-05-2010 @ 03:48:20

there is so much happy stuff these days it should be called “HAPPY HARDSTYLE” and everything else should be called just “HARDSTYLE” and thats it,no nu, no raw & definately not full on hardstyle as HHZ mentioned,hardstyle should always be hard & raw as it always was, ok.

Roel 15-05-2010 @ 05:07:32

Oh, oh, oh…. Mensen, mensen.

Deze discussies zullen altijd een gesprek blijven onder mensen die een verschil willen creëren (creëren inderdaad). Het is heel leuk om te kunnen zeggen dat je ergens wel of niet bij wil horen. Dat is hip, dat is cool. Het zogenaamd claimen van een subgenre (en geen stijl!) is iets wat mensen doen om ergens bovenuit te willen steken. Kijk maar naar house… Dutch House, Tech-House, etc. Men claimt iets anders te maken, maar het is allemaal gewoon House :)

Nu-style is iets wat men roept om van early te onderscheiden. Prima, het zijn ook totaal andere stijlen. Maar noem het aub geen Nu-style, want dat slaat compleet nergens op. Het is namelijk gewoon Hardstyle! Zoals ik al zei, die term roept men om ergens van te onderscheiden. De hardstyle van nu bevat veel getunede kicks en veel melodieën. Sommige hardstyle van nu hebben dat niet. Prima! Zolang het bij elkaar kan, is er echt geen reden om het anders te noemen!

Btw, de termen Hardcore, Early Rave, Terror, Industrial, etc. zijn volledig terecht! Dit omdat het ook totaal verschillende soorten subgenres zijn. Ander tempo, andere opbouw, ander gevoel.

Qre8ive 15-05-2010 @ 09:00:22

@Roel… verdiep je eens even wat meer in alle hardstyle wil je.

Zet een willekeurige Theracords track, een hitje van scantraxx en bijvoorbeeld Tat & Zat – Proud to be Loud naast elkaar. Noem jij dat nog hetzelfde? Bij house ook… een ‘dirty house’ plaat is ook totaal wat anders als een ‘tech-house’ plaat. “maar het is allemaal gewoon House”… ja duh, het zijn ook ONDERVERDELINGEN. Early hardstyle is ook gewoon hardstyle.

De onderverdeling zou gewoon fijn zijn om iets meer erkenning te krijgen voor een bepaalde substroming. Ook wat makkelijker om dan muziek te vinden van die bepaalde substroming. Om alles alleen maar “hardstyle” te noemen voldoet gewoon niet meer.

Lyst 15-05-2010 @ 09:54:53

@ensuna klementino, je plaatste je bericht terwijl ik typte.
@WZY Pff bij de handje. Noem eens 2 overeenkomsten tussen hhz – psychedelic en high voltage – bombs away. En ik heb wel baat bij een onderverdeling, want ik heb geen zin te zoeken naar early nummers tussen alle nummers met pitchkicks en melodietjes. Als er een eigen subgenre zou zijn, dan ben ik ook niet meer op de nustyle forums te vinden. Want ik heb daar toch niks te zoeken.
Succes nog met je overeenkomsten zoeken.
ps je zegt dat je al langer luistert, maar je zegt ook dat early saai is. Was je dan vroeger naar iets wat je saai vond aan t luisteren?

Rico_o 15-05-2010 @ 11:00:17

Lyst hou gewoon op met dat gezeur pfff.

Lyst 15-05-2010 @ 11:10:11

Waarom moet ik ophouden, tegenstanders van opsplitsing hebben nog geen één goed argument kunnen brengen. En toch accepteren ze de splitsing niet.
En als je niet tegen een discussie kunt, dan kijk je toch gewoon niet naar de comments? -.-

Rico_o 15-05-2010 @ 11:14:05

Ik kan heus wel tegen een discussie, alleen die van die walgelijke toon die jij slaat met je comments. Wat een naar mannetje ben jij

Roel 15-05-2010 @ 11:16:35

@Qre8ive… Verdiepen in hardstyle? Grappig, terwijl ik alle releases wekelijks wel voorbij hoor komen…

Stijlen hebben te maken met karakteristieken en niet zozeer of een track een melodie heeft ja of nee. Theracords is WEL iets wat anders is dan Hardstyle, en dit gaat ook zeker iets betekenen in de toekomst. Maar om nou te zeggen dat Scantraxx en Tat & Zat totaal verschillend zijn, nou nee.

Het is inderdaad handig om te zoeken om te kunnen zoeken in een subgenre. Maar om daar een hele stijl voor op te splitsen (waar het hier om gaat) is belachelijk. Een onderscheid in Early en wat nu de Hardstyle is, is er, en die mag er zeker zijn. Het zijn ook totaal andere soorten stijlen. Totaal andere karakteristieken. De zogenaamde Raw-style, Nu-style, etc. hebben dezelfde karakteristieken, en kunnen makkelijk bij elkaar (en dat is juist wat hardstyle, Hardstyle maakt).

Anyhow, zoals ik al zei in mijn vorige bericht, dit zijn altijd eindeloze discussies en zullen nooit ophouden…. Maargoed, ik wil me er wel even mengen hoor. Altijd leuk om met muziek liefhebbers te praten :)

Lyst 15-05-2010 @ 11:30:15

@Rico_o: enige wat jij hebt bijgedragen aan de discussie is: bekrompen reacties, hou aub op met zeuren en een walgelijke toon. Ik geef hier duidelijk argumenten en haal de argumenten van de tegenstanders stuk voor stuk onderuit. Als jij dat walgelijk vindt… tja. Sommige reacties hebben ook te maken met, dat mensen die je op t forum vaak tegenkomt en dus weet hoeveel zij over iets weten, zich gaan bemoeien met de discussie, terwijl ze net komen kijken en zich nauwelijks verdiept hebben in t genre.
Ik vind jouw reacties walgelijker eerlijk gezegd.

@Roel, zelfs de scheiding early en nu-hardstyle wordt niet erkent. Want hardstyle=hardstyle blijft het argument. En waarom kunnen wij de oude hardstyle wel als subgenre van hardstyle benoemen, maar mag er niemand aan de hardstyle van nu komen. Ik houd van early, dus ik houd van hardstyle, maar ik houd niet van nu-hardstyle.
Zonder subgenres: Ik houd van hardstyle, dus ik houd van hardstyle, maar ik houd niet van hardstyle.

Mannonymous 15-05-2010 @ 12:00:40

@ Dellion
Juist wel, als ik de ‘discussie’ zou winnen dan zou dat betekenen dat de rest van de scene eindelijk z’n roos gekleurde zonnebril af zou doen en iedereen iets kritischer naar de muziek en toebehoren zou luisteren/kijken.
@ Lyst
Volkomen mee eens, want Nu wordt gezien als ‘hardstyle’ terwijl het dat in feiten niet meer is..
Waarom noemt ‘men’ de echte hardstyle ‘early’ en de nieuwere hardstyle ‘hardstyle’

Qre8ive 15-05-2010 @ 12:19:53

@Roel:
Zucht… Het idee is niet om het op te splitsen maar onderverdelen. Natuurlijk kun je alle substromen van hardstyle naast elkaar draaien, dat kan met elk genre. Daarom heeft het ook 1 algemene naam… maar dat betekend dus ZEKER NIET dat het ook maar bij 1 naam moet blijven. Oftewel verschillende namen voor verschillende substromingen… met HARDSTYLE als overkoepelende naam.

Verder gaf ik aan dat je een HITJE van scantraxx (scantraxx rootz bijv) naast een track als TAT & ZAT – Proud To Be Loud of B-Front & Frontliner – Magic moest leggen, daar zitten wel degelijke verschillen in. Heppie de peppie vs duistere sounds dus.

En wekelijks even luisteren wat er nieuw is betekend nog geen verdieping btw ;)

Handige Harrie 15-05-2010 @ 12:38:28

Een mogelijke theorie: De mensen die al langer hardstyle luisteren en hun oude helden van vroeger hedendaags gebukt zien gaan onder de helden van nu (waar de meeste partygangers voor komen op feesten), zien deze splitsing als een goed excuus om de oudere stijlen weer meer op de voorgrond te brengen..

Maar probeer het hokjes-denken te vermijden.. Stel dat “raw-style” of early helemaal in wordt. Dat betekend dat het “eerder genoemde kuddevolk” dit ook gaat oppakken en dan wordt het automatisch mainstream.. en sommigen hebben standaard een hekel aan mainstream (ook al is de muziek kwalitatief goed/hard) alleen al om te zeggen dat ze die-hards zijn..

Geniet van de muziek waar je van houd, laat anderen in hun waarde en probeer niet jouw muziek op te dringen als “de enige muziek die er toe doet”. Sommige hier nemen het een beetje TE serieus, bijna als een religie oid.

Persoonlijk vind ik het goed hardstyle zo divers is… voor iedere gemoedstoestand is er wel een nummertje:) hoe je het verder wil noemen boeit me geen reet, zolang ik op hardstyle feesten maar niet geconfronteerd word met één soort “subgenre”

Roel 15-05-2010 @ 14:20:31

@Qre8ive… Het is ook niet even luisteren, haha, maar dat ter zijde.

De tracks die jij noemt, zijn inderdaad wat duisterder en hebben een hardere kick. Uitermate goede platen! Maar moet een hardere kick en iets wat minder blij is dan het verschil maken? Dan blijf je aan de gang…

@Lyst Goed punt! Ik merk duidelijke verschillen tussen early en hedendaagse hardstyle. Early is wat platter en minder muziekaal. Hoe dan ook, nog steeds vet. Ik vind dat er weinig verschil is in de hedndaagse hardstyle. Enkel een hardere kick en wat duisterder, maar dat is geen reden om er een subgenre voor te maken.

@Handige Harrie

Goed gezegd!

Rammelslakje 15-05-2010 @ 14:22:58

Beetje onnodig allemaal.. Hardstyle is gewoon hardstyle en op zo’n feestje ga ik sowieso wel uit mn plaat op de muziek :p

Qre8ive 15-05-2010 @ 15:04:19

@Roel:
Het verschil tussen mainstream en de rauwere hardstyle (wat vaker dichter bij hardcore ligt dan bij techno/trance) vind ik zeker wel waard om dat 2 verschillende namen te geven. Maargoed ‘t zullen de artiesten zijn die zoiets wel zullen gaan bepalen denk ik. Zatox gaat in ieder geval door met de term Raw Style.

Ik zit overigens ook niet te wachten op feesten met 1 substroming per area hoor :P. ‘t kan allemaal prima in 1 area, echter is het gewoon makkelijk om het onderscheid te maken.

royix 15-05-2010 @ 15:13:45

@ Mannonymous
kunnen we lang w8en tot ze die afdoen. muziek is allang nie mr t belangrijkst, publiek wil gewoon losgaan & veel djs willen alleen populair zijn. zoals dat hhz interview ‘mensen vinden die breaks leuk dus draai ik dat dan gaan er meer los’ dus ego ipv muziek.

Roel 15-05-2010 @ 17:02:50

@Qre8ive

subgenres zijn inderdaad fijn voor het filteren in een hoofdgenre. Wij bij Dance-Tunes zitten hier ook over na te denken om dit te implementeren op onze site. Het probleem is echter dat het soms bijna niet bij te houden is wat wat moet zijn. Het bepalen van wat welk subgenre moet hebben blijft lastig en is totaal afhankelijk van meningen. Er zijn over het algemeen geen maatstaven voor subgenres.

watcherob 15-05-2010 @ 17:03:29

Slecht… Hij bedoelt gewoon dat hij hardstyle maakt en geen sub-genre, vandaar full-on hardstyle. Dat is geen genre benaming maar gewoon om duidelijk te maken dat hij hardstyle maakt. Als hier het hele bericht om bedoelt is dan is er echt iets mis met het interpretatie vermogen van de auteur.

Raw, dat is wel een sub genre, en een broodnodige ook want die crap die scantraxx uitboert is nog te kut om op te schijten.

Sunboom 15-05-2010 @ 17:32:23

Ik vind dit niet iets voor een frontpagebericht… Dit is niks ‘officieels’. In het interview met B-Front wordt het niet echt als een term naar buiten gebracht, maar er wordt meer gewoon raw gebruikt als bijvoeglijk naamwoord.

Dat bericht van Headhunterz is natuurlijk meer een statement van ‘hou toch eens op met dat gezeur’.

Qre8ive 15-05-2010 @ 18:19:58

@Roel

Denk dat je dan eerst veel moet analyseren, kijken waar de meeste overeenkomsten liggen en de meeste verschillen. Dan zou je denk ik prima substijlen kunnen benoemen. Sommige tracks zullen uiteraard beetje van dit en beetje van dat hebben… maar die kun je dan meerdere substijlen toekennen :)

QonFuzion 15-05-2010 @ 19:04:58

Waarom ziet iedereen de naam “Nu-style” trouwens als negatief? Het wordt geen Happy Hardstyle, Soft-style of wat dan ook. Nu-style.. wat is daar denigrerend aan?

Sommige mensen hier moeten trouwens echt eens gaan lezen: het gaat hier om een SUBgenre. En als je niet weet wat een subgenre is: dat is een onderverdeling in een bestaand genre. Het overkoepelende genre heet Hardstyle, en daaronder staan een aantal andere stromingen, die wel bij Hardstyle horen. (In mijn ogen zijn de stromingen Early, Raw en Melodic).

Early is net zo goed (of meer nog) Hardstyle als de Hardstyle van nu (Nu-style). Maar omdat het verschil zo groot is tussen Early en Nu, is die splitsing gewoon logisch. Het verschil tussen Early en Nu is bijna even groot als tussen Hard Trance en Hardstyle. (logisch, want toen zat het nog veel dichter tegen de Hard Trance aan).

Party-Kicker 15-05-2010 @ 20:35:02

Ik vind Raw-style eigenlijk wel iets hebben, van mij mogen ze het zo gaan noemen, als er iemand mee begint dan neemt iedereen het toch wel vanzelf over denk ik:p
Verders maakt het me eigenlijk niet veel uit als de Raw feesten maar blijven bestaan:D

WZY 15-05-2010 @ 22:06:05

@ lyst
nee toen vond ik het leuk, maar heb dat nu wel genoeg gehoort. Bombs away is hardstyle, en psycadelic is hardstyle, en nix anders, meer overeenkomsten zijn er niet nodig :)

Lyst 15-05-2010 @ 23:11:32

Dus de enige overeenkomst om ze hetzelfde genre te laten zijn is dat ze hetzelfde genre zijn? Als je geen fatsoenlijk argument hebt kun je beter niks zeggen…

WZY 16-05-2010 @ 00:07:30

Hardstyle = Hardstyle en nix anders :)

Martinos 16-05-2010 @ 01:20:51

@ Sunboom: helemaal mee eens. en ja, dat is wss wat HHZ ermee wilde zeggen. Met ‘Full-on’ wil hij niet een nieuwe term verzinnen ofzo…. -_-

Qre8ive 16-05-2010 @ 10:01:38

lol @ WZY…

QonFuzion 16-05-2010 @ 11:20:47

@ WZY: Daar hebben ze een heel mooi woord voor: cirkelredenatie.
Het slaat nergens op man.. Je zegt dus: “die 2 platen zijn Hardstyle” [klopt overigens]. En op de vraag ‘wat is de overeenkomst’, antwoord jij: “het is Hardstyle”. Zo werkt het niet eej.. :p

dustydus 16-05-2010 @ 12:07:27

Maak een Poll ik ben dr mee eens.

Alles wat ”Nu” Onder hardstyle valt lijkt echt niet op elkaar.

Als ik K3 muziek ga maken en noem het hardstyle geloven jullie het toch ook niet ?

Juist vet dit idee nu is er ook een Raw-Hardstyle tent op Dominator.

wat ik heb wat vroeger hardstyle was, en voor mij nog steeds is. noemen jullie nu ineens early-hardstyle

dan doe je het zelf toch ook xD

MeesterJ 16-05-2010 @ 12:08:18

als je nog pubert, verzet je je tegen alles wat de grote boze buitenwereld doet…

HardGENIUS 16-05-2010 @ 12:15:17

Vind het eigenlijk een beetje moeilijk doen om niets. Ik ben sowieso al 5+ jaar into-hardstyle en ik moet eerlijk zeggen, ‘I like both sides of the beast we call hardstyle.’

Hardstyle is iets wat iedereen anders vind. Aan de ene kant zie je de commercialisatie van de hardstyle die toch zeker laatste tijd een beetje optreed, ook zeker vanwege de jongeren ‘hype’ erachter. Je hebt natuurlijk nog altijd de die-hard hardstyle fans die zich dan ook op dit soort fora hebben geregistreerd.

Waar ‘blije’ hardstyle is wil ik ook ‘rauwe’ hardstyle horen, en ik denk met mij het grootste deel van de mensen op dit forum. HeadhunterZ heeft groot gelijk. Aan zijn ‘cynische’ blik op de onderverdeling kun je al merken dat het onder DJ’s net zo gaat.

Toch moet ik één ding vermelden. Als we van die ‘dubstyle’ rotzooi gaan maken zoals Enjoy the Music mogen ze van mij gerust een onderverdeling maken: Hardstyle en Crapstyle.

terryjeweetwel 16-05-2010 @ 12:37:04

hardstyke is hardstyle wat een onzin dit!!

Lyst 16-05-2010 @ 14:07:12

@hardgenius de term nustyle omvat op dit moment ook de raw hardstyle. GHF wil een onderverdeling tussen early en nu(eigelijk willen ze dat nustyle zich losmaakt van hardstyle en early hardstyle blijven noemen..), daarbij heeft b2s nu de opsplitsing gemaakt tussen raw en de rest wat nog steeds hardstyle heet.
Waar we naar toe willen is een volwassen genre met subgenres met voor ieder wat wils. Khadber heeft eigenlijk (terecht) 2 discussies samengevoegd.

DevXel 16-05-2010 @ 15:07:33

GHF is nep, eerst doen alsof het het einde van de wereld is en de site daarmee afsluiten. En nu weer gewoon online zetten. Slappelingen

Ook heeft die ScuL ofzo veels te veel invloed. Elke gek op een stokkie kan wat roepen
Gewoon een groot, klein kind.

Wat betreft de naam splitsing, omdat een muziek stijl groter word hoeft het niet los van elkaar te komen. Door middel van Headhunterz en de commerciëlisatie komen er meer mensen in hardstyle en krijgt iedereen in de Scene meer geld, niet alleen het commerciele. Ja er is vreemd volk, als het groter word. Maar daarvoor word het ook groter en kun je ook kiezen uit feesten waar alle gekken en eendagsvliegen niet zijn.

Daarom is het eigelijk wat egoïstisch om het aparte subgenres te laten worden, maar niet alleen dat het word ook meer óf het één of het ander. Waardoor ze waarschijnlijk minder winst maken.

HardGENIUS 16-05-2010 @ 15:22:44

Een 2 splitsing simpelweg voor het gemak is een beetje triest. Zijn we nou lui of houden we van muziek? Als b2s een splitsing wil maken moeten ze dat zelf weten, maar ik wil dan toch weten waar ze de grens gaan trekken tussen Raw en andere hardstyle. Sta je op een feest, draaien weer 2 van je favoriete DJ’s tegelijkertijd. Belachelijk. Ik vind het allemaal een beetje overdreven. Hardstyle is dan misschien hier en daar ‘raw’ en dan weer ‘blij’ maar dat wil niet zeggen dat omdat we LUI zijn we een 2 splitsing gaan maken.

Bovendien maak je het zo alleen maar dubbel werk. Omdat de splitsing natuurlijk ook door iemand moet worden gemaakt, en wie bepaald dat. Is het een soort denkbeeldige lijn of..? Stel onze Noisecontrollers willen een lekker ‘blij’ nummertje maken, maar willen op dezelfde vinyl ook nog een ouderwets stampnummertje maken. Hmm. Nou laten we daar dan maar 2 vinyls van maken? 2 Genre’s.. Waarschijnlijk andere alias.

Simpelweg moeite doen voor iets wat totaal geen extra moeite nodig zou moeten hebben.

Dimitrovic 16-05-2010 @ 15:25:48

Misschien is het maar beter dat er een onderverdeling komt tussen de verschillende soorten hardstyle, hoef je niet naar die commerciële troep te luisteren als je ff flink uit je plaat wil gaan. Ik zeg niet meteen dat het slecht is, maar mooi is anders. ^^
Ze moeten 3 categorieën maken imho: Early, Commercieel en Raw.

Qre8ive 16-05-2010 @ 16:48:24

@HardGENIUS… haha.

- Ten eerste waarom zouden we LUI zijn om een onderverdeling te maken :S ? Er word dan juist extra werk in gestoken, meer een teken dat JIJ lui bent omdat je dan meerdere substromingen moet volgen mits je er meerdere leuk vind.
- Ten tweede .. je zult nooit al je favoriete artiesten af kunnen gaan op een festival… ‘t kan altijd gebeuren dat er 2 tegelijk draaien gezien er vaak meerdere hardstyle area’s zijn… dus onderverdeling of niet… ‘t gebeurd toch.
- Ten derde … een vinyl MOET niet 1 bepaalde substroming of 1 genre bevatten hoor. Een artiest zou prima meerdere substromingen naast elkaar kunnen releasen. Zou alleen betekenen dat de vinyl dan muziek van 2 substromingen zou bevatten.
- Als laatste zal zoiets niet zo snel door 1 persoon bepaald worden, waarom denk je dat er zulke lange discussies zijn hierover. Helaas kan niet iedereen op het internet redelijk meedenken en is het wel moeilijk om ergens op uit te komen.

Edit: Sommige reacties zijn trouwens best om te lachen :P

Lyst 16-05-2010 @ 17:02:56

@DevXel, GHF is niet gewoon online? Alleen het offtopic gedeelte. GHF is tevens ook de oudste hardstyle community die het internet heeft en heeft zeker veel betekend voor de scene, vooral buiten Nederland. Dus GHF nep noemen vind ik eigenlijk wel heel kort door de bocht.
En wat heeft Scul teveel invloed? In de early scene zitten voornamelijk mensen die prima hun eigen mening kunnen verwoorden, in tegenstelling tot de meeste nu fans; ik heb hier nog geen fatsoenlijk argument gezien (hardstyle=hardstyle is een standpunt, geen argument, zelfde als ik zeg hardstyle = early + nu). Dus zo groot is de invloed van Scul helemaal niet, hij legt alleen de vinger op de gevoelige plek en dat vinden onze azijnslikkers niet leuk, want dan moeten ze nadenken en zelf ergens een mening over vormen.

“Wat betreft de naam splitsing, omdat een muziek stijl *een totaal andere weg is ingeslagen en daardoor een volledig nieuw publiek aantrekt is het meer dan logisch dat dit genre zich afsplitst van het originele genre, zoals ook destijds bij hardstyle is gebeurt (ja hardstyle is ook ontstaan door evolutie van een andere stijl)*
Door middel van Headhunterz en de commerciëlisatie komen er meer mensen in *nustyle* en krijgt iedereen in de *nustyle* Scene meer geld, *dus* alleen het commerciele. Ja er is vreemd volk, als het groter word. Maar daarvoor (*het word groter om vreemd volk aan te trekken?!*) word het ook groter en kun je ook kiezen uit *kleinere nustyle* feesten waar alle gekken en eendagsvliegen niet zijn. Daarom is het eigelijk wat egoïstisch om *te doen alsof nustyle niet bestaat zodat early geen eerlijk recht heeft op een eigen bestaan. Terwijl ze er zelfs meer winst mee kunnen maken.*
———————————————————————————————–
@hardGENIUS Dit heeft niks met luiheid te maken, maar met je ergeren aan allerlei nu-nummers die je verschrikkelijk vind, om maar een early plaat te vinden die je wel aanstaat. Daarnaast heeft door een onderverdeling en een officiële term early meer bestaansrecht. En ik ben niet de enige early liefhebber die nustyle niks vind, zo ontstaat er nu ook een steeds grotere groep raw fans die niks met melodische hardstyle te maken hoeven te hebben. Dus een onderverdeling is niet triest maar logisch.

Ik snap je probleem niet? Er is toch nu ook wel een onderverdeling tussen hardcore, hardtrance en hardstyle? Dat is toch ook niet 1 iemand die het bepaald en niet alle nummers zijn even duidelijk hardstyle/hardtrance/hardcore. Waarom zouden 2 subgenres niet op hetzelfde vinyl gedrukt kunnen worden? Dat gebeurt nu toch ook met bijvoorbeeld het defqon anthem: dubstyle, (nu)hardstyle en hardcore? En dan hebben we het over verschillende genres, hier gaat het maar over subgenres.

QonFuzion 16-05-2010 @ 17:03:43

Twee SUBgenres op 1 vinyl een probleem? Niet dus.. Twee aparte genres kan toch ook gewoon?! Q-Dance brengt regelmatig vinyls uit met 2 verschillende genres (Hardstyle en Hardcore vaak). De release die er nu aan zit te komen heeft zelfs 3 totaal verschillende genres: Hardstyle, Dubstyle en Hardcore!
Die subgenres (Rawstyle en Melodic Hardstyle) liggen veeel dichter bij elkaar dan Hardcore en Hardstyle. Zeker geen probleem dus!

Truehardstyle 16-05-2010 @ 17:19:57

Lyst

Hmm.. Ik snap jouw probleem niet echt? Mensen maken hier een probleem.. Hou je niet van Nustyle dan zoek je gewoon een feest die wel bij je past en andersom,

Waarom nou zo moeilijk doen om dit alles

Lyst 16-05-2010 @ 17:40:13

Ik houd van early hardstyle, dus hardstyle volgens de oude hardstyle elementen.
Noem jij mij eens een feest waar ik heen kan. Dit jaar is er 1 feest geweest, delicate sound of thunder en voor de rest? Early Hardstyle is geen erkend genre en 3x raden waar deze discussie over gaat? Precies. Ik wil gewoon een onderverdeling tussen early en nu (wat ze met dat raw/melodic doen moeten ze zelf weten), zodat early gewoon los van nu kan bestaan. De oude hardstyle valt niet onder de nieuwe definitie van hardstyle en is dus ook geen hardstyle meer. De nieuwe hardstyle valt niet onder de definitie van oude hardstyle en is dus eigenlijk nooit hardstyle geweest. Maar goed dat hadden ze 3 jaar geleden moeten bedenken, daar is het nu toch al te laat voor. Beide genres claimen hardstyle te zijn, dus lijkt mij 2 subgenres early/nu een meer dan logische oplossing, ook gezien dat de overeenkomsten tussen early en hardtrance en tussen nustyle en handsup groter zijn dan tussen early en nu.

Oh en hardstyle is meer dan alleen feestmuziek voor sommigen.

Truehardstyle 16-05-2010 @ 18:17:19

Hmm en met , een onderverdeling ga je wel meer feesten krijgen die jij leuk vind? Lijkt me stug. Vraag maar eens aan de organisaties waarom ze niet meer van dat soort feesten organiseren.
Dat probleem word niet opgelost simpelweg door genre/subgenre veranderingen

En wat betrefd meer dan feestmuziek, nouja.. voor mij en vele andere is het denk ik meer een levensstijl. Of wat je zegt in elk geval meer dan feestmuziek

Trouwens zullen we hierover ophouden, we hebben volgens mij al een enorm aantal berichten en we snappen volgens mij wat de heer HHZ hiermee bedoeld :p

Lyst 16-05-2010 @ 18:46:35

De reden dat de grote organisaties het niet organiseren is dat ze veel meer mensen dus meer geld kunnen verdienen aan het organiseren van nustyle feesten. En dat los je inderdaad niet direct op met een onderverdeling. Maar je kunt wel met een groep mensen (er zijn nog redelijk wat early liefhebbers) proberen je subgenre weer terug op te bouwen en met een onderverdeling heb je iets concreets om aan te werken.
Maar dat is slechts 1 van de redenen waarom er een onderverdeling moet komen. Een andere reden is dat beide genres gewoon niks met elkaar te maken hebben, dus waarom zouden ze dezelfde naam moeten dragen. Ik ben van mening dat ze in 2007 gewoon een nieuw genre hadden moeten bedenken (net zoals hardstyle bedacht is en nu dubstyle bedacht word), omdat de muziek totaal anders (early: reversed bass, screeches, 145 bpm etc. t.o.v. nu: pitch kicks, melodieën, breaks en 150 bpm) is en 90% van de mensen die nustyle mooi vinden pas vanaf 2007 zijn begonnen met luisteren. Je praat hier dus over een hele andere stroming met een ander publiek.
Maar goed dat hadden ze 3 jaar geleden moeten bedenken, hardstyle heeft nu een nieuwe definitie gekregen, waar de early buiten valt. Terwijl de nustyle buiten de definitie van de oude hardstyle valt. Beiden zijn dus nu hardstyle, maar ze hebben weinig met elkaar te maken: oplossing maak twee subgenres, maar accepteren dat jouw muziek slechts een deel is van het hardstyle genre (want dat is het nu ook al) is voor sommige mensen lastig.

QonFuzion 16-05-2010 @ 20:14:52

@ Lyst: Amen to that. ;)

Ik ben trouwens ook groot voorstander van een Early Hardstyle gedeelte bij de Livesets. Alle (of iig veel) EHS setjes bij elkaar, dan hebben we een mooi overzicht!

Evondim 16-05-2010 @ 21:46:02

Lyst

Je denkt serieus altijd dat jouw mening de waarheid is, sorry maar daarvoor is het nog steeds je Mening

em-dee-em-aa 16-05-2010 @ 22:49:01

Gewoon de Hardcore onderverdeling als basis nemen…

Hardstyle
-Mainstream Hardstyle
-Raw Hardstyle
-Early Hardstyle

Lyst 16-05-2010 @ 22:56:32

Sorry kun je ook ff refereren naar een mening die ik als argument gebruik? Dat early en nu nauwelijks overeenkomsten is een feit, geen mening. Dat er in 2007 een ommezwaai in hardstyle heeft plaats gevonden is een feit. Dat een groot percentage nustyle fans pas vanaf 2007 zijn begonnen te luisteren is geen feit, maar een inschatting, die ik je evt ook nog wel kan laten bevestigen met een poll. De enige mening die ik gebruikt heb is dat ik vind dat hardstyle subgenres zou moeten hebben, doh daar gaat deze discussie over. Ik heb dit onderbouwt met argumenten die voor iedereen gelden. Maar goed ik heb nog steeds geen fatsoenlijk tegenargument gezien, dus waarom blijven jullie je dan vastklampen aan hardstyle=hardstyle als je niet eens kunt beargumenteren waarom?

KSwoosh 17-05-2010 @ 00:11:02

100% bullshit
gewoon hardstyle houden en niet zo moeilijk doen xd
wat is er mis met verschillende soorten :P
hardstyle is hardstyle, en hardstyle is lekker!
tis maar fking muziek xd
niet zo moeilijk doen mensen

serieus..

en als je het dan persee wiol onderverdelen, doe het dan als bij HC:
hardcore: early, happy, etc.etc.

D-tail 17-05-2010 @ 00:25:03

Het feit dat er verschillende stromingen zijn binnen de hardstyle is niet zo erg.. het toevoegen van subgenres ook niet..
maar kijk wat hier al gebeurt.. “nu fan mannetjes” waar slaat dat op..
jullie (degene die dit soort uitspraken doen) zorgen er voor dat iedereen in een hokje word geplaatst.. ik luister hardstyle, de hardere vorm van en de wat feestelijkere vorm van..
zodra je het “soft” noemt, ga je het in een hokje plaatsen.. volgens mij ligt het probleem niet bij de term, maar mensen die niet snappen hoe het aan komt bij mensen op de manier waar de termen gebruikt worden.. leer een beetje respect te hebben voor elkanders mening man.. word er dood moe van, net zoals het gezeik op showtek.. alleen jij zelf bepaalt wat je zelf doet.. en als je het er niet mee eens bent, prima.. maar geef dan respect voor de mens die zijn eigen ding doet..
mensen zoals op dit soort fora hun zegje klaar hebben en gelijk oordelen zorgen er voor dat zoveel mensen niet gelukkig zijn omdat ze niet eens meer durven zichzelf te zijn..

ik kan alleen nog maar toevoeg, Music is music, nothing more, nothing less..
uitleg: wat voor geluidje je ook maakt, je maakt het omdat het een betekenis voor je heeft. niemand kan daar tegen in gaan!

Lyst 17-05-2010 @ 09:35:40

Eindelijk iemand die iets onderbouwt. :)
Die uitspraak nu fan mannetjes, was een uitspraak van Mind Illusion (die tegen onderverdeling is) en sloeg op de mensen die voor de onderverdeling waren. Het is niet de meest vriendelijke manier om het te omschrijven, maar echt denigrerend vind ik het nu ook weer niet. Die uitspraak had dus ook niks met in hokjes plaatsen te maken, maar met aanduiden van voor of tegen zijn. Ikzelf heb wel nustyle fans gebruikt, maar ik zou niet weten wat er mis is met die uitspraak. Een nustyle fan is iemand die van de nieuwe hardstyle houdt, niets respectloos aan dat woord. Zo mogen ze mij ook best early fan noemen, want dat ben ik. Nu begrijp ik wel dat nustyle vooral door de mensen gebruikt wordt die er een hekel aan/niets mee hebben. Dat maakt de term nog niet meteen negatief.. De meeste mensen die de nieuwe hardstyle (dus nustyle) wel mooi vinden weigeren de term nustyle te gebruiken, waardoor je de term alleen negatief gebruikt ziet worden. Tja.. Nustyle is een omschrijving en geen waardeoordeel. De term early hardstyle wordt zowel positief als negatief over gesproken, wat normaal is gezien smaken verschillen. Ik heb ook nergens gezegd dat je achterlijk oid bent als je naar nustyle luistert.
En dat over het zegje klaar hebben. Dat vind ik de wereld omdraaien. Ik ben tegen iedereen (ok 99%) gewoon redelijk gebleven. Qreative net zo trouwens. Het enige wat wij hebben gedaan is, als iemand iets van een argument bracht, het argument proberen te ontkrachten, omdat het vaak een loos argument is. Dat is een discussie. Wij weten waar we over praten en hebben er ook goed over na gedacht. Als je dus “niet jezelf durft te zijn”, betekent dat, dat je je standpunt niet kunt beargumenteren (omdat je niet zo goed in discussieren bent of omdat je maar gewoon iets zegt, zonder er over na te denken). De mensen die het wel kunnen beargumenteren zijn niet bang om de discussie aan te gaan. Zij zijn nu eenmaal overtuigd van hun standpunt en proberen ons over te halen/inziens te brengen waarom.
Het heeft dus niks met zegje klaar hebben en jezelf durven te zijn te maken, maar met een standpunt innemen zonder jezelf verdiept te hebben.

p-stylez 17-05-2010 @ 10:47:36

Splitsing zal zo zijn voordelen en nadelen hebben.

Zaterdag was het in de Euphoric stage drukker dan op de Rawstage. Rawstage ging wel het meeste los in de tijd dat wij de beide stage’s hebben vergeleken.
Rawstage stond het geluid veel harder, bass was veel beter en de snelheid was echt perfect, tegen het einde zat het tegen 158/160 bpm aan.
Euphoric stage was beetje jammer, geluid was erg zacht en bass was niet te voelen.. Tempo was ook dramatisch, en natuurlijk de commeriele hardstyle (let the bass kick, lekker nummertje hoor.. maar die avond even niet, en de hele zaal werd gek toen je “let the bass kick” vocal hoorde in Psychedelic) die werd gedraaid.
Wij hebben eigenlijk de hele avond in de Rawstage gestaan en hebben het daar puik naar ons zin gehad, hier stonden ook minder “fanboys”. Het was wel wat rustiger in de Rawstage.
Zelfs toen de raw-stage was afgelopen gingen we naar Tatanka in de Euphoric stage, maar het tempo was erg laag als je dat vergelijkt met de raw stage, dat het gewoon niet leuk was. Terwijl ik normaal gesproken voor Tatanka echt wel naar een feest wil gaan.

Als er dan toch een splitsing komt, doe mij dan maar de rawstyle. Maar voor mij is het niet zo nodig.. doe dan maar melo style in begin van de avond en lekker rauw afsluiten.

Qre8ive 17-05-2010 @ 10:48:14

@Lyst… waarschijnlijk zal deze discussie toch nooit ophouden omdat er teveel mensen zich er nutteloos mee bemoeien :P. Naar mijn idee zou een verdeling van Early, Nu & Raw wel goed zijn…

Early Hardstyle: De ‘oude’ hardstyle sound, kan ook in deze tijd geproduceerd worden (denk aan theracords)
Nu Hardstyle of Mainstream Hardstyle: De ‘nieuwe’ toegankelijkere sound
Raw Hardstyle: De rauwere/donkere sound

SoleX 17-05-2010 @ 11:54:28

full-on hardstyle… hoop dat mensen dat niet gaan overnemen :S

iSenSe` 17-05-2010 @ 12:05:28

noem het dan ook niet meer ;-)

Swilizm 17-05-2010 @ 12:15:18

zo van *uhh* wat een bult tekst op deze pagina.. :idea:

ik luister gewoon (l)

MeesterJ 17-05-2010 @ 13:19:51

toch opvallend dat de tegenstanders van splitsing over het algemeen qua argumenten niet verder komen dan hardstyle = hardstyle…
o wacht, dat is helemaal geen argument!
Ik ben erg blij dat deze tegenstanders hardstyle kunnen waarderen, welke vorm dan ook, maar het nivo van debatteren, discussieren etc is bedroevend te noemen.

DevXes 17-05-2010 @ 13:53:16

MeesterJ

Het feit dat jij opsomt wat er word gezegd, en zelf geen enkele vorm van inbreng brent zegt mij al genoeg over het discussie niveau van jou. ^^

Naar mijn idee zal Raw wel een goede subgenre zijn, maar waarom dan nog een Ander subgenre
alles wat er niet in zit heb je dan toch ook al te pakken, zegmaaar ? ;)

MeesterJ 17-05-2010 @ 13:58:53

DevXes

als je verder kijkt dan je neus lang is zie je pakweg in het midden van deze hele stroom berichten een post van mij van ongeveer 30 regels lang.
Kijk eerst rond voordat je hoog van de toren blaast

Christina Aquilera 17-05-2010 @ 14:16:17

je kan hier wel argumenten geven, maar via de comments hier zal je nooit een ander kunnen overhalen tot een andere mening. Aangezien je niets meer bent dan een lapje tekst. je kan 2 dingen doen:

Je druk maken en hier je frustraties proberen te uiten (zal niet veel effect hebben)
of
Gewoon feesten en niet zo zeuren en genieten van hardstyle, welke hardheid dan ook

evasive 17-05-2010 @ 14:18:09

ik vind dat hardstyle(=melo) en rawstyle(hardere hardstyle) het lekkerst klinken, dat headhunterz dan met zo’n rare naam komt vind ik echt belachelijk! ligt totaal niet lekker in de mond.. daar had ie over na moeten denken

Lyst 17-05-2010 @ 14:24:31

Met die instelling zal er inderdaad nooit iets veranderen en liggen alle veranderingen in de handen van de grote commerciële partijen in de scene.
Ik geniet alleen van early hardstyle (oeps er bestaan geen subgenres dus: ik geniet alleen van de oude hardstyle die tegenwoordig ook nog gemaakt word, als ze maar dezelfde elementen bevatten als early) en er zijn bijna geen early (lees de bovenstaande zin nog een keer voor de mensen tegen subgenres) feesten. Ik heb niks met nustyle (ik bedoel de nieuwe hardstyle die voornamelijk bestaat uit melodieeen, pitchkicks en breaks, in 2007 ontstaan is door een aantal nieuwe DJ’s en daarmee een totaal nieuw publiek hebben aangetrokken), en aangezien dat nustyle (lees de bovenstaande zin nog een keer.) tegenwoordig de scene volledig domineert, vind ik dat early (je begrijpt mijn punt hopelijk al) een eigen naam moet hebben zodat het naast nustyle (…) kan bestaan en een eigen scene kan opbouwen.

God wat zijn die termen handig.

Christina Aquilera 17-05-2010 @ 14:35:40

het ligt hoe dan ook in hun handen:) Je zou wel zelf een early organisatie kunnen opbouwen en early feesten organiseren. Dan doe je ECHT iets om je eigen style op te bouwen! Maar zolang een muzieksoort niet genoeg aanhangers heeft zal het toch doodbloeden.. hoe erg je het ook vind..

Lyst 17-05-2010 @ 14:59:19

Je kunt geen early feesten organiseren. Early bestaat niet, want hardstyle=hardstyle.
Toch??

frankhardenberg 17-05-2010 @ 16:07:47

Lyst jij maakt je echt veel te druk
endie laatste reactie slaat nergens op
maar goed ik zie wel hoe het gaat ik kan er zelf toch niks tegen doen
hopelijk groeit Theracords uit tot 1 der grootste labels en kunnen we iig daarvan nog Early achtige shizzle verwachten
ook B-Front & Ran-D blijven vast wel lekker rauw!
en Fusion is sowieso wel fijn, of t nou met of zonder melodie is
maargoed conclusie is dat je hier kan praten wat je wil maar je bereikt er niks mee en om nou die nu fan mannetjes die Hardstyle = Hardstyle zeggen te overtuigen…
dat lukt echt niet want die zijn toch verrekte eigenwijs, is altijd zo met mensen die niet veel verstand van iets hebben.

Qre8ive 17-05-2010 @ 16:22:08

@frankhardenberg… Lyst en ik willen gewoon zeggen dat mensen niet moeten mauwen “hardstyle = hardstyle”… alsof we zeggen dat het niet zo is. Welke naam dan ook, het zal allemaal een onderdeel zijn van hardstyle. Kortom geen splitsing dus maar onderverdeling.

Anyways B-Front heeft het al over Raw Hardstyle, Zatox zal in ieder geval de term Rawstyle blijven gebruiken… dus ‘t komt vanzelf wel :) .

Als we nou alle commerciële blije shit gewoon Mainstream Hardstyle noemen ipv NuStyle dan hoeven die 100% nu fan mannetjes zich niet beledigd te voelen (wat ze blijkbaar doen gezien de reacties…). Daarnaast dan nog Early en Raw Hardstyle en je hebt een leuke onderverdeling die naar mijn idee niet beledigend zijn naar wie dan ook.

MeesterJ 17-05-2010 @ 16:46:48

goed gezegd!

aangezien we geen steek verder komen ondanks verwoede pogingen, mezelf daar ook bij gerekend, is t miss goed om het hierbij te laten? Onze kant het verhaal is nu toch wel zeer helder verwoord door een aantal mensen en de andere kant komt idd niet ver met de beargumentering, dus het lijkt me nu een doodlopende straat …

NoiseHunterZ 17-05-2010 @ 17:05:51

van blije molodie hardstyle tot rauwe hardstyle ik kan het allemaal wel luisteren en er op losgaan ik vind neit dat je de naam moet veranderen

en om het nou fan mannetjes te noemen de mensen die naar die blijde shit luisteren,,,,

frankhardenberg 17-05-2010 @ 17:11:03

ik zeg slotje er op laat de mensen de reacties maar lezen meer valt hier niet aan toe te voegen..
;)

Qre8ive 17-05-2010 @ 17:27:06

Jammer dat sommige mensen nog steeds gewoon niet snappen wat de bedoeling is :s . Blijkbaar is het moeilijk om het eens goed te lezen.

Allerlaatste samenvatting:

Onderverdelen van Hardstyle naar:
Early Hardstyle
Mainstream Hardstyle
Raw Hardstyle

LET OP: Het heeft niets met het veranderen of opsplitsen van de naam HARDSTYLE. Samen vormen deze stromingen (Early, Mainstream, Raw) dan gewoon HARDSTYLE.

Net zoals dat je gele, blauwe, rode, etc M&M’s in 1 zak hebt, het zijn verschillende kleuren… maar zijn samen gewoon nog M&M’s


Zo degene die het nu nog niet snappen hebben echt een steekje los zitten :P

MeesterJ 17-05-2010 @ 17:32:17

daarom ook mijn voorstel

als ik me nog meer irriteer dan krijg je ongepaste opmerkingen die te maken hebben met pubers, iq-lozen, etc.

Ricky Martin 17-05-2010 @ 18:05:45

Qre8ive, jouw samenvatting moet iedereen dus maar aanvaarden als eindconclusie……;) Maar die onderverdeling boeit me niet verder, maar ik zou niet mainstream gebruiken als je het toch wilt verdelen, aangezien raw of early net zo goed mainstream kan worden (als het grote publiek dat zo wil) gebruik dan melodic of euphoric hardstyle:)

keesachterstevoren 17-05-2010 @ 18:36:43

Kvind het bullshit … hardstyle = hardstyle of het nou melodieus is of dat het nou rammen is. Echt weer zo’n hokjesgeest. In een keer is er een “anti melodie” groep ontstaan , terwijl dit altijd al aanwezig is geweest in hardstyle ( ok in het ECHTE begin niet maar dan doel ik op de tijd dat technoboy opkwam) … Ik vind beide stijlen de bom dus i rest my case.

Qre8ive 17-05-2010 @ 18:39:12

@Ricky Martin, Ik geef een conclusie van de stelling gezien het blijkbaar niet duidelijk was bij de meeste mensen. Dan valt er ook niet fatsoenlijk te discussieren. Dus… als mensen een fatsoenlijke reactie hebben op de stelling (voor of tegen)… vooral plaatsen. Mensen die alleen maar “hardstyle = hardstyle” roepen … hou je reactie graag bij je, maakt het wat overzichtelijker :) .

@admins van Hardtraxx… geen idee om hier een topic over te maken? Kunnen het altijd proberen :P

dutch_hardstyle 17-05-2010 @ 18:46:04

Hou het dan maar op RawStyle! (Y)

D-tail 18-05-2010 @ 01:01:34

ik denk dat er te veel mensen (net zoals ik) er iets te veel van aan trekken en misschien wel een stapje terug moeten zetten.. zoals de muziek maar blijft gaan.. als er uberhaupt maar hardstyle blijft

@ Lyst:
je hebt ook wel gelijk, maar ik kan me soms een beetje ergeren aan de manier van reageren op fora, niet alleen deze.. alle.. maar zal ook wel komen doordat alles geschreven staat en daardoor dingen sneller opgevat worden zoals de lezende persoon het wil zien..

ik hou me hier lekker buiten vanaf nu.. want egt hand heb ik er toch niet in.. gezond is het ook niet om me er druk om te maken.. maar hou het gewoon chill.. we zijn eenmaal allemaal hardstylerz (grof gezien)

Groete..

EDIT: @Qre8ive, Mooi gezegd (M&M) komt er ook een Mainstream top 40 dan? :P en Raw top 40? :P

Qre8ive 18-05-2010 @ 08:55:22

@D-tail… het is en zal de HARDSTYLE top40 blijven… wat voor substromingen er ook komen, de overkoepelende naam zal altijd hardstyle blijven :)

p4trickjuhhh 18-05-2010 @ 14:05:42

luister eens naar de muziek van tiesto of andere trance artiesten.
Die platen vroeger en nu waren ook heel anders snap niet wat ze zeiken dat raw en melodic snap ik nog wel en early das altijd logisch dat het onderverdeeld word.
maar nu-style wat voor een halfbakken nichtendichter heeft dat bedacht zeg!
ik luister nu ook al ondertussen 6jaartjes en mij hoor je ook niet klagen ik vind de stromingen die nu aan het ontwikkelen zijn zelfs vet!
Hoe relax is het om op een feest te bepalen ja nu loop ik even naar de raw stage want ik heb zin om even wat harder te raggen:P
Als er maar een soort hardstyle podium is dan kan dat niet als bijv headhunterz er staat.
GHF zijn gewoon azijnpissers die alles zoals vroeger willen hebben maar snappen niet dat het leven gewoon doorgaat.
En als je alleen early wil blijven luisteren prima maar val ons daar niet mee lastig;)
En geef die eendagsvliegen ook een keer de kans om van hardstyle te proeven.
Want je zou maar die eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben ^^

Dustydus 18-05-2010 @ 19:17:48

@ p4trickjuhhh jij snapt um

Als je ff zin hebt om te raggen op een feest kan dat bij de raw stage. en je hoeft je niet te ergeren aan die kut intro’s xD

Maarja jullie vinden wel early normaal, wen hier dan ook maar aan :)

Lyst 18-05-2010 @ 20:07:59

@Patrickjuhh
Van mij mogen ze ook best een early-raw-melodic onderverdeling maken. Maar wat ik niet snap is dat een raw en melodic onderverdeling volgens jou wel logisch is, maar de onderverdeling early – nustyle niet. Terwijl er grotere contrasten zijn tussen early en nu dan tussen melodic en raw (beide zijn nustyle btw).
En er mag volgens jou wel een raw stage komen, zodat jij harder kan raggen, maar geen early stage, omdat mensen die van early houden azijnpissers zijn?
Oh en early wordt vandaag de dag ook nog gewoon gemaakt, ookal is het in mindere getale dan voordat de nustyle ontstond. Het heeft dus niks met “het leven gaat door” te maken, maar met een (sub)genre dat voorheen hardstyle was en wat wij helemaal te gek vinden. Sterker nog, als het nustyle een nieuw genre was geworden in 2007, omdat het weinig te maken had met de elementen van hardstyle, dan had early gewoon nog hardstyle geheten en was dat hele “in het verleden leven” niet aan de orde.
En over tiesto gesproken, die platen van vroeger zijn ook een ander genre dan de platen van nu. Het soort trance dat tiesto vroeger maakte, bestaat nog steeds wel, maar is tegenwoordig meer “underground” gezien club/house domineert bij de massa.

ps leer je ook eens inleven in andere mensen, ik krijg een beetje het idee dat iets wel/niet mag omdat jij een genre wel/niet leuk vind.

p4trickjuhhh 18-05-2010 @ 21:54:30

@ lyst nee zo bedoel ik het niet ik bedoelde dat er natuurlijk een onderverdeling tussen nu en early mag komen vind early op zijn tijd ook prima om op los te gaan!
alleen waarom dit gedoe nu pas en niet al in 2007?
dit begrijp ik niet tis nou zo’n beetje mosterd na de maaltijd verhaal als het toen al niet zo naar ”jullie” smaak was waarom nou dan ”klagen”?
en early hardstyle was vroeger nog geen early dat was toen gewoon hardstyle net zoals nou de zogenaamde nustlyle de hardstyle is.
maar naar mijn belevenis is q-dance der tog al een beetje mee bezig op qlimax wat ik me herriner was isaac tog echt early aan het draaien;)
klonk goed eerlijk gezegd ^^

Noisecontroller92 18-05-2010 @ 23:31:34

Een splitsing is niet te voorkomen. Dat hebben we eerder gezien toen House zich evolueerde in Hardcore en Hardcore splitste zich op in de Hardcore zoals we die nu kennen en in Hardstyle. Hardcore is op dit moment de meest opgesplitste stroming die er bestaat denk ik. Je hebt Darkcore, Terror, Speedcore, Early Hardcore enz.
Nu is Hardstyle aan het evolueren. Je ziet dat veel mensen een kant gaan kiezen. Met name artiesten maar ook fans doen dit. Zo is er het nieuwe label A2 Records van de Alpha Twins. Dit label staat vooral voor de rauwere ‘raw-hardstyle’.
Daarnaast sprak Headhunterz laatst in een interview met een Amerikaans verslaggever over een nieuwe style die hij aan het ontwikkelen is. Ik denk dat hij dit bedoelt met de ‘Full-on-Hardstyle’. Dit wordt de wat meer melodieuze kant van Hardstyle.
Ik vind dat zo’n naam spontaan moet ontstaan. Zo is dat eerder ook gebeurt toen Hardcore ontstond en ook toen Hardstyle ontstond.
Overigens vergeet iedereen hier te noemen dat er nog een andere (ik denk grote) ontwikkeling is. Namelijk Dubstyle. Dit is Hardstyle met veel Dubstep invloeden. Klinkt vet moet ik zeggen.
Ik vind het een goede ontwikkeling dat labels maar ook festivals een onderscheid maken tussen deze nieuw ontstane stromingen. Zo wordt het voor de fans overzichtelijker en kunnen de aparte stromingen beter doorgroeien.

Lyst 19-05-2010 @ 00:05:05

Dubstep is een hype waar je over een jaar niks meer van hoort en is ook geen subgenre van hardstyle.

@patrick, de term nustyle is 3 jaar geleden al geintroduceerd, maar tot op de dag van vandaag niet geaccepteerd door de massa. De term nustyle was ook bedoeld als een nieuw genre naast hardstyle (dus geen subbgenre), een aantal mensen vinden dit nog steeds, maar ik vind dat het daar nu te laat voor is.
Ik denk dat destijds de djs en organisatoren niet de stap aandurfden naar een nieuw genre, omdat hardstyle al een redelijke naam had opgebouwdm

Tripod2640 21-05-2010 @ 14:06:50

Wrm al die zever, hardcore blijft gwn het beste!! Persoonlijke mening(voor er daar ook weer op gezaagd wordt :p )!!
En als je muziek goed vind, denk ik niet dat het zoveel uitmaakt wat andere mensen er als etiquette op plakken….

Duitse 22-05-2010 @ 12:35:48

Wat is nu-style in 2020? :p

NaarDeQlote 22-05-2010 @ 12:48:21

toen-style :p

nanzz 29-05-2010 @ 08:40:29

Vind het jammer dat we alles maar in hokjes meot duwen!! :(

Let’s just call it HARDSTYLE!! :D

Reageren