OM denkt voor Lowlands & Defqon aan ‘patseraanpak’

Het Openbaar Ministerie (OM) in Flevoland overweegt dit jaar op Lowlands en dancefestival Defqon.1 een ‘patseraanpak’ te introduceren. Festivalgangers met blitse auto’s en dure sieraden zullen dan moeten bewijzen, dat ze die ook kunnen betalen. Het OM wil naast de gebruikers ook de dealers aanpakken met een ‘wasstraat’, zo tekende dagblad De Stentor op. Lowlands is onaangenaam verrast door de berichtgeving over de controle van bezoekers. Volgens het OM betreft het slechts een idee en geen nieuwe aanpak.

De zogenaamde ‘patseraanpak’ wordt in de regionale krant geïntroduceerd door persofficier Jetty Bult van het OM. Zij opperde het idee in een raadscommissievergadering van donderdag 10 maart in Dronten, waar het onderwerp ‘evenementen’ op de agenda stond. Bult is volgens De Stentor erg te spreken over de aanwezigheid van het OM op het festival in Biddinghuizen: “We hebben een complete wasstraat ingericht. Er zit een secretaris, een officier van justitie en er is een pinautomaat. Als mensen weer buiten staan, zijn ze hun drugs kwijt én hebben ze afgerekend.”

Lowlands was volgens woordvoerder Bente Bollmann verbaasd de plannen uit de krant te vernemen. “Wij keken er nogal van op en gaan in overleg met het OM om te kijken waar dit vandaan komt en wat dit te betekenen heeft.” Volgens Bollmann biedt het festival wel altijd ruimte aan voorlichtingsacties door justitie. “Ze zijn kennelijk voornemens een andere aanpak te kiezen, maar dat is niet in overleg met ons gedaan.”

Brigit Haan, persvoorlichter van het Openbaar Ministerie Lelystad, benadrukt dat het om een idee gaat en niet om een nieuwe aanpak. Volgens Haan is het idee in de raadscommissievergadering geopperd naar aanleiding van de komst van Defqon.1. Het hardcore dancefestival verruilt op 25 juni 2011 het strand van Almere voor het festivalterrein in Biddinghuizen. “Ik denk dat het idee is geopperd omdat Lowlands te boek staat als veilig en dat we willen kijken of we dat breder kunnen trekken naar Defqon. De zogenaamde patseraanpak is natuurlijk niet nieuw. Het plukken van criminelen gebeurt dagelijks door het hele land, daar is bij wijze van spreken de wijkagent ook mee bezig.”

“Waarom zou je alleen gebruikers aanpakken en niet ook de dealers?”, vraagt Haan. “En onderzoeken waarom mensen in zo’n grote auto rijden?” De samenwerking tussen Lowlands en het OM bestaat al jaren. “In goed overleg met het festival worden overtreders opgepakt en meteen berecht door de officier van dienst in het zogenaamde ‘straatje. Ze komen dan weg met een boete of een taakstraf.” Het is dan aan de festivalorganisatie of die personen ook van het terrein verwijderd worden.

De in de commissievergadering besproken aanpak zou een ‘upgrading’ van dat straatje betekenen. Haan: “Maar dat verkeert nog in ideevorm. Het is nu in de media gekomen alsof het al een nieuwe aanpak zou zijn.” De persvoorlichter kan zich goed voorstellen dat Lowlands verbaasd is door de publicatie. “Maar het is logisch dat we het nog niet overlegd hebben, want het is nog maar een idee dat geopperd is in de raadszaal.” Haan heeft geen idee hoe het ontvangen is en hoe groot de kans is dat het ook tot beleid leidt. Ze legt wel uit dat toestemming van Lowlands niet per se noodzakelijk is, omdat de ‘patseraanpak’ buiten het festivalterrein op de openbare weg kan plaatsvinden. “Het is aan het OM en de politie om daar over te beslissen.”

Bron: 3voor23



Volg Hardtraxx op Twitter twitter.com/Hardtraxx en op Facebook: facebook.com/Hardtraxx

Bericht geplaatst op 16-03-2011 om 23:05 door Khadber | Translate:

Reacties (50)

Plaats reactie
Jorann 16-03-2011 @ 23:09:51

>.<

Mannonymous 16-03-2011 @ 23:15:28

Dus, als ik het goed begrijp is het OM nógal bevooroordeeld.
1. Bij hardere dance muziek wordt meer drug geconsumeerd dan op een festival als (b)lowlands (laat me niet lachen).
2. Als je een mooie auto, sieraden etc. hebt, ben je een dealer.
Politie staat..

Dwaass 16-03-2011 @ 23:20:46

triest zooitje

Grendiner 16-03-2011 @ 23:22:37

wtf jongee wasda nou voor klerezooi

Mannonymous 16-03-2011 @ 23:36:28

Met dat taalgebruik pakken ze je niet hoor!

Struikrover 16-03-2011 @ 23:39:28

Hebben jullie wat te vrezen ofzo? Is misschien wat overdreven maar als je geen “patser” bent, zul je hier toch geen last van krijgen? Laat maar komen hoor

djpatt 17-03-2011 @ 00:18:12

goeie zaak (Y)

wildenberg 17-03-2011 @ 01:54:21

whaha, is dit een grap ofzo :’)

Khadber 17-03-2011 @ 05:38:14

Prima zaak. Mensen van 19 met hun illegaal verkregen BMW moeten zich druk maken. De rest vd bezoekers hebben helemaal niets met dit van doen.

Delcone 17-03-2011 @ 06:06:21

LOl laat ze nou maar eerst is in het feest verdiepen voordat ze met deze crap komen :

Defqon.1. Het hardcore dancefestival verruilt op 25 juni 2011 het strand van Almere

Triest zooitje,en dan zeiken dat we geld te kort komen,maar dit kan wel :X

Woebe 17-03-2011 @ 07:13:52

Qoute:

Khadber

Prima zaak. Mensen van 19 met hun illegaal verkregen BMW moeten zich druk maken. De rest vd bezoekers hebben helemaal niets met dit van doen.

Wous1989 17-03-2011 @ 08:25:01

Lekker slim om het te melden haha.. alle dealers komen nu in een oude kever of een kadet:P

The Anim0l 17-03-2011 @ 08:32:36

Waarom zou je alleen gebruikers aanpakken en niet ook de dealers?

hahaha lachwekkend

sinds wanneer zijn gebruikers ook strafbaar

dit word helemaal niks :D

rolstoel-terror 17-03-2011 @ 08:59:54

Defqon.1. Het hardcore dancefestival

Jur 17-03-2011 @ 09:21:49

Dat moeten ze godverdomme eens in Rotterdam Centrum doen… om de 3 minuten rijden die Marokkaantjes en Antis met hun dikke M5, E350, A8 en weet ik veel wat, over het Schouwburgplein…

Neemt niet weg dat de blanke Nederlander ook op z’n sodemieter moet krijgen ;)

izestorm 17-03-2011 @ 09:29:22

Leuk om van te voren aan te geven: kom niet met een dikke auto als je hem hebt betaald met drugsgeld!! Denk dat dit een zeer succesvolle actie zal worden.

Inno 17-03-2011 @ 09:38:01

Ik vind dit nu weer overbodig inzetten van politie op een zaak waar weinig te halen valt.

Denk niet dat er veel grootschalige dealers naar defqon gaan eigenlijk…

De meeste mensen zorgen dat ze ‘t van te voren al hebben en zelf naar binnen tillen, op de buitenlanders na misschien.

En als het al wel zo is zijn ze nu gewaarschuwd idd xD

Evenals het inzetten van drugshonden op feesten als Qlimax. Er worden zo’n 150 mensen gepakt. Daarvan slepen ze misschien max 15.000 euro binnen… maar die drugshond(en) en agentjes zelf kosten veel meer.
Waste of tax money imo :)

qux 17-03-2011 @ 11:22:26

Patser hier patser daar…
Laat ons gewoon lkkr een feesie bouwen ! (FF een weekende uit snelle leven en lkkr genieten) q-dance weet wat te doen en doet het goed !!!

Oxbow 17-03-2011 @ 11:57:25

prima hoor deze aanpak, ik gebruik toch nooit drugs op feesten en ik heb ook geen nieuwe BMW dus gaat hoef me nergens zorgen over te maken. :D

Undertaker69 17-03-2011 @ 12:04:47

DIT GAAT HELEMAAL NERGENS OVER!! Patser aanpak? Waarom denk je dat dit nodig is bij een festival als Defqon?

Lachwekkend gewoon! En buiten dat is defqon geen hardcorefeest, DOMBOS!

Tingting 17-03-2011 @ 13:06:32

Damn, wou mijn mooiste Frankie morello aan doen,
beter neem ik het bonnetje mee -_-

HarderTonez 17-03-2011 @ 13:52:43

Idd hoezo zou je politie gebruiken voor dit soort zaken?
vind dit niet slecht zoon aanpak maar beetje over de top -_-

EN DEFQON1 IS GEEN HARDCORE FEEST! DUMBASSES!

DjaKaPa 17-03-2011 @ 14:35:12

Dit is echt pure poep.. Het is misschien een goeie zaak, maar het gaat om het idee;
”Volgens Haan is het idee in de raadscommissievergadering geopperd naar
aanleiding van de komst van Defqon.1.”, en; ”Ik denk dat het idee is geopperd
omdat Lowlands te boek staat als veilig en dat we willen kijken of we dat breder
kunnen trekken naar Defqon.”, Dus; Defqon is dus een boosdoener wat niet veilig
zou zijn? …
Sorry, maar ik kan er met mijn pet niet bij :p

Markos 17-03-2011 @ 16:12:26

Het ergste is nog wel dat ze zeggen dat LowLands veilig is en Defqon dus naar verwachting niet. Over vooroordelen gesproken, net alsof er op LowLands geen drugsgebruik is :confused: -_-

Heb je mooi je eigen kapot gewerkt om een leuke auto te hebben wordt je op elk festival lastig gevallen om zo’n onzin.

marsiascout 17-03-2011 @ 16:14:46

@HarderTonez:

Ik erger me er ook aan, maar voor mensen die er een hekel aan hebben is alles met boem boem erin hardcore.

Doyux 17-03-2011 @ 16:40:18

Wat moeten we hier nou weer van zeggen…..
Misschien moeten ze is naar de site van defqon.1 gaan…kijken welke area’s er allemaal zijn. Hoop dat ze dan snel tot de conclusie komen dat het geen hardcorefeest is :D

Timmer 17-03-2011 @ 17:36:41

Ben benieuwd wat de grens voor patser is!

Protoss 17-03-2011 @ 18:49:48

idd lol

nielstil 17-03-2011 @ 19:49:34

Gewoon dikke lamborghini huren voor een dagje xp

Jur 17-03-2011 @ 22:37:19

haha

W0uT3R 17-03-2011 @ 23:49:51

ik kan niet zo goed leven met t idee dat Defqon niet veilig zou zijn. Ga dit jaar voor m’n 4e keer en heb nog nooit een vechtpartij gezien. Overigens ook niet op andere feesten van Q… Daarentegen zie je dat bij een strandfeest in hoek van Holland de hooligans elkaar gaan opzoeken… Beetje scheef dat als er een hardstyle/hardcore/dance festival plaatsvindt, direct alle agenten uit de regio één vrije dag moeten opgeven en dat je als bezoeker als tuig naar binnen geleid moet worden. Juist als er zoveel politie op de been is voel ik me minder veilig. Op een gemiddelde Qlimax-Defqon-HardBass-Decibel etc. worden rond de 100 man met drugs gepakt. Terwijl als je binnen staat, je op elke hoek drugs kunt krijgen…

Ik vindt dit weer typische paniek-politiek waar Nederland al genoeg van heeft. Ambtenaren die beslissen op basis van vooroordelen uit de jaren ’90, omdat zij toen midden in de gabber-scene hun educatie kregen over wat harddance nou allemaal inhoudt… Compleet geen idee van wat er speelt in de scene en hoe ‘gevaarlijk’ we met z’n allen voor de maatschappij zijn… (Je ziet toch dat de meeste criminelen rap/hip-hop thuglife mensen zijn?)

Zirkumflex 18-03-2011 @ 09:31:07

Niet op in gaan, uiteindelijk worden er ongeveer 100 mensen opgepakt met drugs en kunnen wij de politie weer gaan uitlachen:)

Rawbin 18-03-2011 @ 10:38:31

Ben het volledig eens met Khadber!

Inferno 18-03-2011 @ 14:23:45

Jipie de feestgangers worden weer genaaid. Denk je van yes,we mogen los,staat er een team pannekoeken klaar,om met het vingertje te wijzen.

Jaapert 18-03-2011 @ 15:04:15

wtf

DJhp 18-03-2011 @ 15:35:23

Bangmakerij… :huh: Zal m’n brede patserloopje alvast afleren en m’n dikke BMW met gouden sneeuwkettingen thuislaten..

Jaapert 18-03-2011 @ 17:45:10

ja hoe wil je dit gaan fixen aan de hand van de auto waar iemand in rijdt. ik snap er echt geen zak van

derniels 18-03-2011 @ 18:05:13

Dit zijn juist feesten waar het meest hardwerkende deel van de bevolking op afkomt. Als ze dealers en patsers willen pakken kunnen ze beter naar bubling feesten gaan en dirty-dutch met al die marokkanen.
en lowlands komen heel veel hippies op af, meer hoef ik niet te zeggen.

Stefanoviic 18-03-2011 @ 21:46:55

whahahah wat een kansloze actie.. en het jammere eraan is dat wij er nog voor betalen ook .. ons belastingsgeld!

RoBinVdHaRdStYleR 18-03-2011 @ 21:50:36

lol mensen waarom reageren juullie hier zo moeilijk op? als jij je spulletjes gewoon kan betalen en bewijzen is dat toch goed?
Beetje raar dat veel mensen reageren van “OMG TRIEST ZOOITJE!!!” etcetc…
Vind het geen slecht idee maar het moet niet teveel tijd innemen bij controle.

C-Mind 19-03-2011 @ 08:06:05

Bikkels

Fokkeee 19-03-2011 @ 10:35:16

HAhahaha Owjeee ^^

Mannonymous 19-03-2011 @ 15:59:17

Ongeacht of het ‘goed’ of ‘slecht’ is. Het mág niet. Het OM mag niet mensen op uiterlijk targeten. Stond daarom ook nogal vreemd te kijken toen ik het las. Slechte zaak jongens. Whats next?

Overload 19-03-2011 @ 20:09:35

dat wordt dan maar niet een 1e klas treinkaartje (a)

KSwoosh 19-03-2011 @ 20:57:59

Goede zaak dit! En tja, als je et legaal hebt, dan heb je ook niks te vrezen.
Zou alleen wel jammer zijn als ze getunede auto’s ook hierin opnemen, want dat zijn er nogal wat binnen de HS/HC scene.

W0uT3R 20-03-2011 @ 15:43:53

@ overload

Helaas kun je niet met de trein naar defqon, haha

WIJNUH 20-03-2011 @ 21:52:56

Ik kan me er niet druk om maken. Dit is in feite gewoon handhaving van de wet, alleen dan op een nieuwe manier.

Overload 20-03-2011 @ 22:22:22

@W0uT3R ojawel hoor! trein naar harderwijk en dan met de bus richting walibi… :)

KontjeX 20-03-2011 @ 22:32:12

Hahaha!! Wat een koekerts!

En handhaving van de wet? Heb het eens nagepluisd en kom geen wettelijke grond
tegen waarin staat dat je op basis hiervan verder onderzoek mag doen als wout zijnde…
Maar goed, laat maar doen. Kunnen ze weer wat zaken seponeren…
En mochten ze het toch willen doen, ga dan lekker naar Extrema ofzo. Of moeten ze
dan weer te hard werken voor d’r centen??

Goed bezig!!

Rammelslakje 20-03-2011 @ 23:37:36

Dus wat veranderd er nu eigenlijk? Ik denk dat weinig Hardtraxxers in hun dikke BMW en gouden kettingen naar Defqon.1 gaan, of het nou op Almere Strand is of Biddinghuizen, dus dit is gewoon afschrikkerij. Elk jaar verzinnen ze weer wat nieuws om recreatief drugsgebruik tegen te gaan. Met 2 pilletjes onder je ballen is er volgens mij vrij weinig aan de hand en hoeven we ons dus nergens zorgen over te maken :)

Reageren