Vervolging illegale download, CD goedkoper

Het gratis downloaden van muziek, films en computerspelletjes moet strafbaar worden. Een Kamercommissie is het zat dat het auteursrecht vooral door jongeren massaal wordt omzeild, door nieuwe cd’s en films gratis van het internet te plukken.

Dat blijkt uit de initiatiefnota auteursrecht, die een werkgroep met leden van de CDA, PvdA, SP en VVD vandaag presenteert.
De Kamercommissie constateert dat het een sport wordt op internet films te kijken die nog niet uit zijn of nieuwe muziek in het bezit te krijgen zonder daar een cent voor te betalen. Zij roept de ministers Hirsch Ballin (Justitie) en Van der Hoeven (Economische Zaken) op daar hard tegen op te treden. Wanneer minderjarigen de fout ingaan, moeten hun ouders aansprakelijk worden gesteld.
Op dit moment is alleen het zogeheten uploaden strafbaar.

Legaal alternatief is eis bij straffen
De Haagse rechtbank oordeelde vorig jaar in een individuele zaak dat downloaden voor privégebruik strafbaar is, maar van een wettelijke strafbaarstelling is nog altijd geen sprake.
De commissie vindt dat de strafbaarstelling direct in moet gaan, zodra er een legaal alternatief is. Volgens de Kamerleden is het zaak dat er een licentiesysteem komt waarbij cd’s, dvd’s en computerspelletjes tegen betaling op internet worden aangeboden.
Bovendien willen de Kamerleden af van de thuiskopieheffing. Die heffing betaal je onder meer bij de aanschaf van cd’s en dvd’s, maar zou in drie jaar tijd naar nul moeten. Door die combinatie van maatregelen kunnen de prijzen voor consumenten omlaag, maar boekt de muziek- en filmindustrie winst omdat ‘diefstal’ eindelijk wordt aangepakt.
De commissie komt ook met diverse andere aanbevelingen om het ingewikkelde auteursrechtstelsel te verbeteren. Zo wil de werkgroep dat er één beheerorganisatie komt die alle inningen voor haar rekening neemt.
Ook pleiten de Kamerleden voor een geschillencommissie, die zich buigt over onenigheid over tarieven en inningen en een goed functionerend klachtenorgaan.

Bron: De Telegraaf



Volg Hardtraxx op Twitter twitter.com/Hardtraxx en op Facebook: facebook.com/Hardtraxx

Bericht geplaatst op 17-06-2009 om 09:30 door Khadber | Translate:

Reacties (70)

Plaats reactie
Khadber 17-06-2009 @ 09:32:56

Wel een goede zaak dat ze dan ook de kopieerheffingen eraf halen!

johnlienden 17-06-2009 @ 09:35:56

+1

En daarnaast ben je bij het kopen van CD’s altijd verzekerd van een hoge kwaliteit.
Niet dat ik niets download, maar er komen ook bij mij steeds meer legale cd’s

The S.T 17-06-2009 @ 09:37:24

ik ben het er niet mee eens, je moet gewoon kunnen downloaden.
is al heel lang zo.

Khadber 17-06-2009 @ 09:41:10

@ The S.T.
Je moet gewoon kunnen downloaden? Want?
Dit is een trend van de afgelopen 10 jaar.. Tegenwoordig zijn CD’s gewoon niet te betalen en is de drempel om het gratis van het internet te halen daardoor gewoon te laag. Als een CD/legale download de helft zou kosten, zouden veel meer mensen gewoon kopen als ik er zo over nadenk.

Lyst 17-06-2009 @ 09:47:46

Ah belangrijk, nu kunnen de (pop)artiesten een vierde porsche halen, als reserve voor als alle andere een lekke band hebben. 5000 euro per maand is meer dan zat, zodra ze daar de prijzen op aanpassen wil ik best betalen voor muziek.

The S.T 17-06-2009 @ 09:57:24

ik wil gewoon kunnen downloaden, niet afgschaffen man .
zijn echt wel mensen die cd’s nog kopen.
dom gedoe

Khadber 17-06-2009 @ 10:02:10

Goed argument S.T.
Misschien moet je de politiek in.. ;)

djpatt 17-06-2009 @ 10:09:17

en als je tracks wil kopen dan die komen niet op cd uit

dan ben je verplicht omdat via betaal sites te doen, maar dan kan je nog niet bewijzen dat die mp3s legaal zijn

kut idee, gewoon lekker blijven downloaden

p.s. ik koop gewoon vinyls hoor, daar niet van :P

Snor 17-06-2009 @ 10:15:08

Iemand die exact weet hoeveel die kopieerheffing is? Zal toch echt een hoop van af moeten willen ze mij over de drempel om te gaan kopen.

Khadber 17-06-2009 @ 10:15:22

Als je gewoon de opgestuurde betaalbonnen of je downloadhistory op de download site zelf gebruikt, kun jij in 1 oogopslag aantonen dat je tracks legaal zijn..

johnlienden 17-06-2009 @ 10:19:53

Alweer +1 voor Khad
Een factuur van je nieuwe porsche bewaar je ook netjes in je administratie of niet dan

TheNabster 17-06-2009 @ 10:23:32

leuke ideeën daar in den haag maar het valt niet te controleren.
uploaden is al illigaal op dezelfde manier als ze downloaden nu illigaal willen maken.
+ iedereen kan tegenwoordig wel photshoppen dus een nep betaalbewijs is zo gemaakt betreft legale download sites.
ik koop mijn muziek meestal via itunes maar mn films en mn pc games vis ik allemaal van de nieuwsgroepen. :p

Oxbow 17-06-2009 @ 10:25:19

Als die kut overheid na het roken in kroegen ook nog eens illegaal downloaden strafbaar maakt vind ik dat onze schijndemocratie meer en meer op een dictatuur begint te lijken.
Waarom stemmen we niet over zulke ingrijpende maatregelen? ohneee zo gaat dat niet in onze SCHIJNdemocratie wat als 3 partijen het willen dat zal het toch wel gebeuren, terwijl de meetste achterban van die partijen het er misschien niet eens mee eens is.
Waar gaat het toch heen met ons mooie Nederland?

Zinloos geluid 17-06-2009 @ 10:26:23

Leuk initiatief van de heren, maar hoe willen ze dit in gods naam gaan handhaven.
Ik zie niet hoe ze dat kunnen doen zonder mij privacy te schenden.
En ja, ik download ook illegaal muziek maar als ik iets echt leuk vind koop ik gewoon de muziek.
Ik heb gisteren de Thunderdome fightnight CD gekocht ook al stond hij al 3 dagen op mijn computer.
Vaak Rip ik zelf me CD,s zodat ik ze vanaf me mac kan luisteren, moet ik straks gaan bewijzen dat ik al de CD’s ook daadwerkelijk heb :S

Pantermaat 17-06-2009 @ 10:44:36

@ Khadhar,

Wat ben jij een perfect mannetje zeg! doe is niet zo schijnhelig man, laat gewoon iedereen lekker downloade! Ze pakken alles al af in dit land!

Dus niet zo zeiken ;)

The S.T 17-06-2009 @ 10:50:07

idd niet zo zeuren man ,
gewoon downloaden en lekker HARDSTYLE luisteren ! :)

Sunrise8 17-06-2009 @ 11:25:29

nee maar kijk cd’s kopen is leuk. maar de enige cd’s die ik koop zijn bijvoorbeeld defqon cd’s ofzo, omdat dit leuk is om te hebben. maar bijvoorbeeld vinyls of webversies van nummers zijn nergens te koop in de winkel, dus dan moet je ze wel downloaden. en het kost ook bakken met geld als je (zoals ik) dj bent en er elke week 10 nieuwe nummers uitkomen.

daarom is downloaden gewoon makkelijker en handiger. en hardstyle artiesten geven zelf aan in interviews dat ze weinig geld aan hun singels verdienen, maar dat dit meer promo’s zijn om geboekt te worden op een feest (uit het defqon.1 2009 boekje :P) dus zoveel rijker zullen ze er niet op worden en het boeit ze ook niet zoveel gok ik.

Hardstyleking 17-06-2009 @ 11:27:37

@ zinloos geluid, dat kunnen ze niet, ze maken dus de prijzen lager en hopen dat meer mensen die zooi kopen, verder zullen ze dan wel downloaders opsporen, maar dat zullen dan de mensen zijn die dat het meest actief doen. Oftewel er zal voor de enkeling vrij weinig veranderen.

Peetje 17-06-2009 @ 11:33:04

Ik heb al een aantal malen eerst de CD gedownload en later besloten de CD te kopen omdat ik deze in betere kwaliteit wou hebben.
Denk dat dit heel vaak voor komt (zeker bij nieuwe artiesten).
Wanneer het downloaden aangepakt zal worden zal dit dus ook negatieve gevolgen kunnen hebben voor de artiesten…

djpatt 17-06-2009 @ 11:34:31

vind dat je als dj wel gewoon moet betalen voor je muziek, anders ben je wel heel erg fake!!

dan zorg je dat die producers nog minder verdienen

met cds enzo heb ik geen moeite om die te downloaden, daar heb je niks aan als je ze koopt geen track is compleet dus heb je er ook niks aan

Kikvorsman 17-06-2009 @ 11:35:33

Ik betaal 500 euro in het jaar mijn mijn artiesten te zien draaien….en dan ook nog zeuren dat ik voor mijn muziekjes moet betalen….wordt een dure hobby dan :(

Jor-D 17-06-2009 @ 11:45:02

@kikvorsman, daar kies je zelf voor…

Khadber 17-06-2009 @ 11:53:32

@ Kikvorsman.. En die 500 euro per jaar gaan natuurlijk alleen maar naar de artiesten.. Natuurlijk niet, denk even na!

Locatie, licht, geluid en personeel kost veel meer dan de line-up.

Jesper-HardBeatz 17-06-2009 @ 12:04:46

Die gasten van de 2e kamer weet niet half hoe groot dat wereldje is.

naja, denk niet dat ze het ooit tegen kunnen gaan.
misschien dat ze FTD down kunnen halen, dan zijn wel bijna alle film-downloads verdwenen, muziek is een heel stuk groter.

denk aan lekkende promo’s, vrij gegeven tracks, Qdance die van alles uitzent..

;)

Qoncrete 17-06-2009 @ 12:05:57

Hoop schijnheilige lui hier die zelf downloaden tot ze er dood bij neervallen… Dan maar geen muziek als ik er voor moet betalen…

Nickk 17-06-2009 @ 12:36:13

De grootste inkomsten voor artiesten zitten hem in de optredens en sponsoring etc. Singleverkoop levert ze bar weinig op. geld daarvan gaat grotendeels naar platenmaatschappijen etc.

Films en games downloaden illegaal maken vind ik tot daar aan toe, muziek vind ik echt onzinnig.

Alsof een headhunterz gedwongen zou moeten stoppen omdat niemand zn singles koopt..

En verbieden is 1, handhaven is 2.

Chubby Fucker 17-06-2009 @ 12:45:47

hahaha sukkeltjes

voor elke site of downloadprogramma wat ze neerhalen staan er toch weer 10 op. Het is een strijd die ze toch never nooit winnen

Ik download zelf ook enorm veel met nieuwsgroepen, weet je hoe lekker ^^

San Miquel 17-06-2009 @ 13:11:01

Vinyl (l)

Ravenwood 17-06-2009 @ 13:33:35

spellen etc download ik, behalve als ik de spellen echt vaak speel, zoals Call of Duty series. ik download alleen muziek van andere genre’s (hardstyle, hardcore koop ik) of als de tracks al oud zijn, zoals tracks uit begin 2008. maar dan heb je altijd bagger kwaliteit.
films download ik ook altijd. maarja, als het verboden word, moeten ze nog een manier vinden om het tegen te gaan. want je hebt altijd van die slimme pietjes die weer een script ofzo maken. dus het is een beetje onzin als ze daar veel geld aan gaan uitgeven, want zoals eerder gezegd, dit is een strijd die niet gewonnen kan worden…

Kikvorsman 17-06-2009 @ 13:36:43

Khadber, dat weet ik echt wel xD het ging er ook alleen om dat het wel een erg dure hobby werd, maarja idd dat heb ik er ook cker wel voor over.

maar was er ook al niet zoiets in Frankrijk gaande? en daar krabbelen ze nu ook al terug. dus ik ik denk niet dat het gaat werken.

thommieboy 17-06-2009 @ 13:37:06

Ik durf te wedden dat die mensen in de politieke groepen zelf ook ftd gebruiken of andere programma’s om muziek/films/games te downloaden.
En dan tegen over Nederland gaat lopen zeuren dat ze alles willen opdoeken.
Het is een strijd die ze nooit winnen, maar ook de politiek gebruikt internet om dingen te downloaden.
Dus…………

djpatt 17-06-2009 @ 14:51:38

ik proef hier een ‘engels parlements schandaal’ haha

denk dat balkende de grootste hardstyle leecher is van de 2e kamer

Dorus ML 17-06-2009 @ 14:53:33

De strijd kan gewonnen worden, maar dan moeten de boetes en gevolgen zodanig hoog zijn dat de mensen vanzelf stoppen.

Persoonlijk vind ik dit wel goed, maar dan moeten de prijzen wel extreem worden verlaagd

Dennis Aka Mash 17-06-2009 @ 15:02:28

Sommige mensen snappen het ook echt niet he. Een mooi voorbeeld..

Kikvorsman zegt dat ie 500 euro per jaar voor festivals en dergelijke betaald. Snap je dan ook echt niet hoe dat kan? Artiesten verdienen tegenwoordig bar weinig met hun muziek. Daarom vragen ze meer voor hun optredens want anders kunnen ze hun hoofd niet boven water houden.

Logisch toch? En jij maar liggen zeiken dat de festivals zo duur zijn…

Nickk 17-06-2009 @ 15:05:08

@ Dennis; Geloof je dat nou werkelijk?

Als vanaf nu iedereen koopt, kost defqon ook volgend jaar gewoon 60 euro hoor. Sterker nog, het zal volgend jaar wel 62 of 63 euro worden ofzo.

Die prijzen staan compleet los van de single/album verkoop

Timmer 17-06-2009 @ 15:16:12

als ze met prijzen komen bv 10/12.50 euro voor een defqon cdtje:P zullen er veel cd’s gekocht worden… maar ja ik koop ze toch wel! verder download ik alleen livesets! :p

Pantermaat 17-06-2009 @ 15:58:41

@ Dennis Aka Mash

Volgens mijn snap jij het niet echt!
Ik heb toevallig contact met een zeer gewilde hardstyle dj die ik op afgelopen weekend op Defqon heb gesproken, en hij vertelde me dat je op Q-dance feeste bar slecht verdiend omdat toch iedere dj daar wil staan omdat je op die feeste het meest bekend word! heb nou alsjeblieft geen medelijde met die djs want die hebben het heeel goed kan ik je melden! dus wederom een verkeerd argument om niet te downloade!

Swilizm 17-06-2009 @ 16:04:12

achja, een beetje aan europa en de wereld proberen te laten zien dat we niet zo tolerant zijn!!! dat is namelijk zeer belangrijk, dat probeerden ze ook met het zero-tolerance beleid wat ik afgelopen zaterdag echt zeer duidelijk heb gemerkt bij defqon!! -_- niet dus…

wat al gezegd is, verbieden is 1, bestraffen 2…
beetje politieke hielenlikkerij bij sarkozy en en dergelijke..
verder vind ik het wel een eerlijk idee tegen over de artiesten, maar gewoon ook niet haalbaar…
ik groeide op inbellen naar internet en vlak daarna downloade ik mijn eerste songs.. het is en blijft erin geslepen bij de jeugd, 80% van de jeugd weet niet eens dat het illegaal is..

Dennis Aka Mash 17-06-2009 @ 16:13:10

@ Nickk: Dan kost het nog zo veel ja. Maar als er vanaf het begin af aan al wat aan werd gedaan aan dat iligaal gedownload dan was dat niet geweest dat weet ik zeker.

@ Pantermaat: Je kunt wel lullen dat je contact met iemand gehad hebt maar bewijs het maar is.. Als of ik zo maar iedereen geloof die zoiets ligt te roepen.

RJBanthum 17-06-2009 @ 16:15:18

Ik vind deze hele discussie zinloos, want iedereen weet dat het normaal zou zijn als je voor je muziek moet betalen. Iedereen hoort ook te weten dat de muziek industrie zo vernaggelt is doordat de geldstromen totaal niet transparant waren, waardoor er een stimulans kwam om te downloaden. Immers, waarom zoveel betalen als minder dan de helft voor de artiest is? Meer download -> cd’s duurder om te compenseren en zo wordt het probleem steeds groter en zijn we nu zover dat iedereen denkt het ‘recht’ te hebben om te downloaden. Dat is dus niet zo! Hopelijk dat met dit plan het idee weer terug komt achter de muziek: Een plaatje maken en hem zélf verkopen.

Laten we eerlijk zijn mensen: Muziek is een product, en daar moet je geld voor betalen. Eerlijk is eerlijk.

Dustydus 17-06-2009 @ 16:40:32

@ thommieboy Dat doen ze zeker ja.

ze kunnen het downloaden wel verbieden maar niet stoppen.

nieuws over nieuwsgroepen. per dag 2,2 Terabyte aan nieuwe dingen. en volgens mij iets aan 45 Petabyte aan downloads.

Lekker lagge als je dit allemaal kan controleerden als zelfs die 2,2 al niet lukt.

muziek zullen ze nooit kunnen stoppen of films. zonder privé te schenden. allemaal onder het kopje vakantie / fotos / film.

en als het allemaal weg is. kan je nog mp3 als jpg over het internet stuuren en dan weer naar mp3 zetten. dus zo zal het door blijven gaan :/

Ik geef al genoeg geld aan de feesten uit, maar ik ga niks betalen als illegaal niks kost en sneller is :$

:O Hoezo waar de minderjarigen de fout in gaan !!!!!!!
omg man jongeren doen ook alles fout he ? ouderen doen net zo goed mee met downloaden.

en x3 raden :P die dit bedachte die hebben het te druk om muziek te luisteren en film te kijken of begrijpen het downloaden niet XD :P

hhm zit net ff te denken dat ik niet illegaal bezig ben.
download steeds de live set van fearfm op de radio. en hak die in stukken en walla.

Pantermaat 17-06-2009 @ 17:07:04

@ Dennis Aka Mash

ja ik zal volgende keer een recorder meenemen naar defqon!
;)

Kaptain 17-06-2009 @ 17:11:15

Downloade die handel -.-

stantwente 17-06-2009 @ 17:15:14

Maar,
Downloaden is makkelyk en leuk,
maar de kwaliteit is meestal bagger..
Waarom zouden ze dan de boel verbieden?
als er albums zijn van bijv headhunterz Brennan heart D-Black & S-Te-Fan zou ik ze zowieso kopen..!?

noise 17-06-2009 @ 17:19:56

Je helpt de hele markt naar de tering zo omdat de drempel om nieuwe muziek te ontdekken groter word. Langzaam maar zeker worden verkopen steeds minder, maar dan ook de consumptie waarbij de algemene intresse in muziek en media dus wegvalt. Dit resulteert dan weer in minder festivals, kleinere festivals. Wat weer resulteert in minder muziek waar je minder verkopen van krijgt waardoor de interesse weer daalt etc…

http://www.dag.nl/multimedia/illegaal-downloaden-welvaart-199195

Snor 17-06-2009 @ 18:05:35

Voor iedereen hier die blaat dat singles/albums/films downloaden illegaal is (op dit moment!), jullie hebben gelijk maar ik denk toch dat jullie er een beetje naast zitten:
Het downloaden van een auteursrechtelijk beschermt album (als voorbeeld, album in deze inwisselbaar voor film/single/whatever) is NIET wettelijk strafbaar. Stichtingen als Brein kunnen civiele zaken aanspannen omdat het auteursrecht geschonden is maar het OM zal zo’n zaak nooit beginnen omdat je volgens de Nederlandse wet niet strafbaar bent.

Wanneer echter een wet als deze wordt aangenomen, kan het OM dus wel zulke zaken aanspannen en zullen ze een hoop rechten hebben aangaande inzicht in individueel internetverkeer (rechten die stichtingen als Brein dus niet heeft, waardoor Brein eigenlijk alleen maar de bron(nen) aanpakt en niet de eindgebruikers), om op deze manier bewijsmateriaal te verzamelen. De wet handhaven, naleven en straffen uitdelen zal dus een stuk minder moeilijk zijn dan de meesten hier laten denken.

Hier ligt echter ook het lichtpunt voor ‘ons’ als eindgebruikers, juist op dit punt is de situatie in Frankrijk op dit moment een beetje vastgelopen, omdat het OM inzicht heeft in AL je internetverkeer komt de privacy en de vrijheid van meningsuiting van de burgers in het geding. Wat dus door de grondwet verboden is ;)

RJBanthum 17-06-2009 @ 18:17:35

Tsjah, met de mensen die drugs verkopen etc. hebben we geen medelijden als hun huis wordt doorzocht naar drugs… We zijn ze liever kwijt dan rijk. Maar als het op download-materiaal aankomt roepen we opeens allemaal ‘privacy please!’ … Nu niet aanvoeren dat drugs veel erger is als illegaal downloaden. Dan moet je gehersenspoelde breintje maar eens grondig schoongespoten worden… Strafbaar is strafbaar! Het RECHT om te downloaden bestaat niet!

Zie toch eens voor je: 1 website, met alle tracks van het afgelopen jaar voor 60 euro in 320kbps quality! GODLY!

Kikvorsman 17-06-2009 @ 18:26:34

@ Dennis Aka Mash
snap jij echt niet dat dat ik dat WEL in de gaten heb xD, maar dat het totaal plaatje gewoon duur wordt als ik OOK nog moet betalen voor mijn tracks. misschien wel beter voor de dj’s maar niet voor MIJ xD

Kikvorsman 17-06-2009 @ 18:33:46

zou het luisteren van illegaal geuploade muziek op youtube dan ook strafbaar worden? of wat willen ze daar dan aan doen xD

Arthurhoihoi 17-06-2009 @ 19:11:24

@ The S.T.: Hhahahhahahaahahha :D

Hardstyleking 17-06-2009 @ 19:32:14

@ rjbanthum, dat is niet waar wat je zegt. Je kan alleen een huisdoorzoeking krijgen als je ergens van verdacht bent en er bewijs tegen je is.

_dp_ 17-06-2009 @ 20:49:55

Als de prijzen van legaal downloaden van muziek en van films naar een redelijk niveau zakken, hoor je mij niet zeuren.

Dj Skitzo 17-06-2009 @ 21:47:58

als het een waardig prijzje krijgt(1 – 1.5 euro per stuk) dan wil ik best wel stoppen met downloaden maar op dit moment, mij niet gezien

Koen 17-06-2009 @ 21:49:13

Livesets blijven toch legaal hopelijk. :$

Ach ja, mijn vinyls kan je toch niet digitaal kopieren. :D

Jur 17-06-2009 @ 22:39:01

Hetzelfde met programmeurs van virussen… ze hebben altijd één stapje voor…
Dweilen met de kraan open, ik wens ze veel succes!

Het valt me op dat de VVD, als enige rechtse partij, in deze de zijde kiest van links… dat zie je niet veel :D

djpatt 18-06-2009 @ 00:00:42

ach als je 2 vinytjes op een dag download dan pakken ze je heus niet, want dan is de 2e kamer zelf oook de lul

alleen de grote downloaders

Dustydus 18-06-2009 @ 00:43:55

@ noise. :P die heeft echt peg man als je als eerste gepakt word. de boete vind ik wel te ver gaan maarja.

@ Kikvorsman daar zat ik nou ook op te wachten thepiratebay pakken ze wel maar youtube niet.

@ djpatt :S met 80 per dag krijg je ook niks te hooren:/
tis pas als het reclame gaat maken dat je het gaat verkopen.

@ Koen liveset zijn legaal hier heeft de dj toestemming voor gegeven.

Vinyl die download staan gewoon op rapidshare in een rar file. die zien echt niet dat je een album aan het downloaden bent maar alleen een rar bestand.

mijn enigste rede als ik alles legaal zou gaan kopen, als ik zelf ging draaien en er geld mee ging verdienen.

Guide4U 18-06-2009 @ 01:05:39

ik zou al blij zijn als hardstyle.com eindelijk de lucht in is.
maar goed, morgen mbo examen doen dus: weltrusten !!!

Dustydus 18-06-2009 @ 01:41:17

hehehe net ff op die site gekeken maar ben dr niet helemaal mee eens dat de hardstlye van nu harder is dan vroeger :/ tis gewoon anders..

SilentDawn 18-06-2009 @ 09:09:06

Ik vind dit egt bullshit, als ze meer willen verdienen moeten ze steen goede nummers maken die vervolgens extreem veel gedownload worden. als dat gebeurd willen ze die artiesten op grote evenementen hebben en zo haal je je cash dan maar binnen he ^^

StylxZ 18-06-2009 @ 11:26:42

Laten ze eerst maar die prijzen omlaag doen, want hoe duur die shit nu is, dat is echt belachelijk.. Ik koop best vaan een CD’tje, maar download ook wel wat, gewoon omdat het te duur is om alles wat ik wil hebben te kopen.

bezemsteel 18-06-2009 @ 12:06:05

@Dustydus.. Met de jeugd wordt vooral bedoelt de 9-13 jarige van deze tijd. Die zijn niet meer gewend om te betalen voor een singel. Die lui downloaden zich scheel. Waar wij vroeger braaf een paar euro betaalde voor een singeltje uit de top 40, denken zij dat alle muziek gratis is. En dat is het probleem, want die lui kopen nu geen muziek, en zullen later ook geen muziek meer kopen. Een nummer in itunes kost 99 cent, dat is toch helemaal niks. Als die kids in de pauze gewoon geen mars eten hebben ze gewoon een nieuw nummer.
Aan dit probleem moeten ze in Den haag wat aan doen. Want zo gaat de muziek industrie kapot.

Dustydus 18-06-2009 @ 12:19:44

zit wel wat in ja :P/. toen ik nog jong was kocht ik nog wel eens cdtjes :P

Tom 18-06-2009 @ 18:16:35

gewoon downloaden en lekker HARDSTYLE luisteren !

Mol 19-06-2009 @ 14:30:44

Vind het achterlijk dat een vrouw 80.000 dollar boete krijgt per nummer. Ze downloade nummers van Gloria Estefan, No Doubt etc.. In het geval van hardstyle help je DJ’s echt een beetje rondkomen.. Maar met die namen, No Doubt,, die weten van gekheid niet meer wat ze met hun geld moeten doen!!!!!!! En dan ”schade berokkend door downloaden” ja hoor..

FRArnold 19-06-2009 @ 16:35:39

Over die DJ’s hoeven jullie je echt geen zorgen te maken! Daarbij hoef je je al helemaal geen zorgen te maken over feestorganisaties als Q-Dance of B2S!! Kijk die studio’s van die DJ’s joh, ik kom zelf regelmatig bij DB & STF over de vloer, aangezien het goede vrienden zijn van mijn broer, nou die hoor je er nooit over, dat er veel nummers van hun gedownload worden!!!! Die kennen op hun rente leven als ze hiermee klaar zijn! Ook al word er gedownload! Het is nooit allemaal te controleren! Lekker boeiend als er word gedownload, het hoort erbij, klaar!!! Laat de 2de kamer zich eerst maar bemoeien met dingen die veel belangrijker zijn in dit land op dit moment dan zich te bemoeien met het illegaal downloaden van muziek!

De kwaliteit als je iets download is natuurlijk veel minder dan het orgineel en daarom koop ik hetgeen wat ik echt goed vind gewoon orgineel! De rest download ik! En 60 euro voor een kaartje voor een topfeest, ach ja, voor een jaar lang naar Feyenoord (seizoenskaart, drinken, eten, alles er omheen), ben ik ook dik 500 euro kwijt! Het gaat erom dat je geniet!

Dus ik zou zeggen! Doe gewoon wat je niet laten kunt en live your life!!! Als je gepakt word is dat je eigen schuld, net zo hard zal dat voor mij gelden! Maarja joh, Ik hou van Hardstyle, en niemand houd mij tegen om mijn favoriete style te luisteren, Gratis en voor niks!

Dorus ML 19-06-2009 @ 16:39:47

@RJBanthum:
Tsjah, met de mensen die drugs verkopen etc. hebben we geen medelijden als hun huis wordt doorzocht naar drugs… We zijn ze liever kwijt dan rijk. Maar als het op download-materiaal aankomt roepen we opeens allemaal ‘privacy please!’ … Nu niet aanvoeren dat drugs veel erger is als illegaal downloaden. Dan moet je gehersenspoelde breintje maar eens grondig schoongespoten worden… Strafbaar is strafbaar! Het RECHT om te downloaden bestaat niet!

Alsof er zonder geschikte reden in iemand huis mogen komen om naar drugs te zoeken

RoBinVdHaRdStYleR 19-06-2009 @ 22:07:07

lol @ deze artikel :D Lets leech! o/
Ik maak zelf wel uit wie ik support!

Reageren