Wet tegen doorverkoop kaartjes aangenomen

De Tweede Kamer is dinsdag akkoord gegaan met een wetsvoorstel dat moet tegengaan dat handelaren en ticketbureaus massaal entreekaartjes opkopen om die met zo veel mogelijk winst door te verkopen. Alleen de VVD, de ChristenUnie en de SGP stemden tegen.

Het initiatief is van de Kamerleden Arda Gerkens (SP) en Nicolien van Vroonhoven-Kok (CDA). De wet, die nog door de Eerste Kamer moet, verbiedt de tussenhandel niet.
Wel worden er beperkingen opgelegd. Zo mag de opslag op de originele prijs van een kaartje maximaal 20 procent bedragen. Als blijkt dat een consument toch te veel heeft betaald, kan hij het verschil opeisen bij een geschillencommissie. Ook een gang naar de rechter is mogelijk.

Verheugd
Kamerlid Gerkens reageerde zeer verheugd over de brede steun voor het voorstel. Ze hoopt dat de senaat het wetsvoorstel nog voor de Tweede Kamerverkiezingen in behandeling neemt. Volgens de Kamerleden verdienen momenteel enkele tientallen handelaren, velen met een eigen website, miljoenen met het opkopen van voetbal- of concertkaartjes of toegangsbewijzen voor musicals voor kinderen. Via computerprogramma’s, de inzet van studenten of in sommige gevallen via fraude, slepen ze vaak bakken met kaarten binnen om deze met woekerwinsten door te verkopen, stellen de parlementariërs. Met de wet moet de toegang tot cultuur en sport tegen een redelijke prijs wordt gewaarborgd.

Kanttekeningen
De beide Kamerleden hebben geruime tijd gedebatteerd met de rest van de Tweede Kamer over hun voorstel. Door enkele kritische kanttekeningen van ministers zagen ze zich genoodzaakt hun voorstel op punten aan te passen. Zo wilden ze aanvankelijk de Consumentenautoriteit een rol geven in de controle op de wet. Maar die bepaling is eruit gehaald. De beoogde maximale opslag voor tussenhandelaren bedroeg eerst 10 procent. Hoe effectief de wet wordt, zal moeten blijken. Gerkens zei dat er drie jaar na de invoering een evaluatie komt. ”Als het moet, kunnen dan aanpassingen worden gedaan.”

Bron: Nu.nl



Volg Hardtraxx op Twitter twitter.com/Hardtraxx en op Facebook: facebook.com/Hardtraxx

Bericht geplaatst op 07-04-2010 om 00:14 door Khadber | Translate:

Reacties (23)

Plaats reactie
Khadber 07-04-2010 @ 00:26:15

Goed dat die illegale handel eindelijk een beetje aangepakt word. De prijzen die bij sommige “ticketbureaus” gevraagd worden plus nog eens 30 euro “administratiekosten” zijn echt belachelijk asociaal.

Bezemsteel 07-04-2010 @ 00:52:15

Eindelijk.. Alleen weet ik niet of dit echt gaat helpen. Ze verhogen de prijs gewoon met 20 procent en gaan dan de verzend en service kosten verhogen om zo al dat geld binnen te halen.. Ik denk dat je nu meer kaarte op mp.nl krijgt, en die mensen vertrouw ik minder dan zo’n bureau. En je geld claimen bij zon soort BUMA instelling is ook verre van ideaal. Dat is sloom en je moet zelf bewijzen dat je te veel
hebt betaald. Maar de eerste stap in de goede richting is gezet

HardstyleLover90 07-04-2010 @ 01:16:37

Goede zaak! vooral die bureau die ze massaal opkopen om ze dan voor het dubbele weer doorverkopen zijn walgelijk! Als je nu wegens ziekte niet kan en je verkoopt je kaartje van bijv. Defqon dan door met een winst van 20 euro heb ik daar geen problemen mee ;)

stefaneke 07-04-2010 @ 07:26:22

lol, broer van een vriend van me had het 3 dubbele gekregen voor een kaartje voor reverze.

G1LL 07-04-2010 @ 07:33:55

Goede zaak dit hoor! Sommige prijzen zijn idd asociaal hoog!

Rik 07-04-2010 @ 08:17:27

goedzo

Oxbow 07-04-2010 @ 08:21:49

Moeten die linkse partijen weer moeilijk lopen doen :(
Ik bepaal zelf wel voor hoeveel ik me kaartje verkoop en bij tussenhandelaren koop ik sowieso niet

Lyst 07-04-2010 @ 09:02:30

Dus jij bent een van die oplichters -.-
@hardstylelover90 20% van 60 euro is 12 euro en geen 20 :p

GReddy 07-04-2010 @ 10:13:13

dat is mooi maar ik heb tot nu toe altijd nog via de normale weg gedaan en niet via een externe ticket bureau

Michiel 07-04-2010 @ 11:11:08

Het gaat als ik het bericht goed begrijp om bedrijven/websites. Als individueel persoon kan je gewoon zoveel vragen voor je kaartje als je wil. Echter als de websites de kaartjes voor 120% verkopen zal je minder snel je kaartje kwijt raken..

Vik 07-04-2010 @ 11:19:20

Zeer goede zaak! Het is echt absurd als je af en toe de prijzen ziet. Ook zijn de prijzen soms al bekend wanneer de officiële verkoop nog niet is begonnen en prijs van de organisator zelf nog niet eens is vrijgegeven. -_-

djpatt 07-04-2010 @ 12:07:04

dit betekent dus dat kaartjes persoons gebonden worden,

hele goeie zaak eindelijk weer eens hopelijk naar defqon

dood aan de mensen die expres teveel kaartjes kopen

HardstyleLover90 07-04-2010 @ 14:46:20

@ lyst: ik gaf een voorbeeld van een bedrag en ik bedoelde niet 20%, beetje rekenen heb ik op school wel geleerd :p

iSenSe` 07-04-2010 @ 16:00:28

zouden de andere sites nu gewoon van the webz worden afgehaald ?

Emiel 07-04-2010 @ 16:25:40

heel goed dat ze dit aanpakken.

de site die xblister gaf,
je betaald daar gewoon 145 euro voor een kaartje voor defcon1:|
dit is dus voorbeeld van de zoveele assosiale bedrijven die er zoveel winst op willen maken.

Overload 07-04-2010 @ 17:19:44

nicee! 10x beter dit!

Stefan 07-04-2010 @ 17:52:00

@ hardstylelover90

dat vind ik nog dom. moet je er perse winst op maken dan?
ik vraag gewoon hetzelfde terug en dan zoek ik wel een ander feest uit xd

Tel 07-04-2010 @ 19:12:03

Eindelijk! Sterf handelaren :mad:

E-rik 07-04-2010 @ 20:02:00

eindelijk !!! dit is wel beter :D toch nog iets aan politiek den haag haha

Dennis 07-04-2010 @ 20:34:06

Als ze kaarten hebben via die andere shops voor defqon1, verkopen ze die nooit voor 72 euro.. dan verdienen ze er niks meer aan. Deze wet moet eerst wat aanpakken voordat het echt gaat werken denk ik..;) daarnaast zullen de servicekosten wel de pan uit reizen.

Marino 08-04-2010 @ 12:31:39

De administratie kosten voor de kaarten van defqon waren al 6 euri 25… + 0.62 € voor het betalen met rabobank via Ideal… Die kosten kwamen er later nog bij op… dus kaartje voor defqon kost €59 + 20% (11.80) = €70.80 + e.v.t Afhaalkosten bij een handelaar 15 euri.. kom je als nog op 85 euri uit… dus persoon verkoop kaartje met een winst van ongeveer 35%..

Maar denkt politiek Nederland natuurlijk weer niet over na… want die servicekosten spekken de kas zo lekker..

- €6.50 Administratie kosten CJIB
- 25% Vliegtaks derbij ( als het aan de Rita ligt )
- €0.40 Per minuut ( ticketonline)( en dan 30 minuten in de wacht staan)

En zo kan iedereen wel iets bedenken waar hij of zij zich aan ergert ;)

Reageren