Youtube blokkeert muzieksectie voor UK

Youtube heeft besloten om een hoop muziekvideo’s te blokkeren voor het hele Verenigd Koninkrijk na overleg met de PRS.

De PRS (info hier), de Engelse versie van de Buma/Stemra hebben ruzie met elkaar over de gratis te verkrijgen video’s van muziek, en geven elkaar de schuld. Patrick Walker, hoofd van de afdeling contracten zei in een youtube video dat: “alle ‘premium’ muziekvideo’s worden geblokkeerd tot er een nieuw contract met de PRS komt dat wel ‘economisch haalbaar’ is. Wij moeten nu voor het contract vele malen meer betalen. Dusdanig veel, dat we een aanzienlijk bedrag moeten betalen voor elke keer dat het nummer afgespeeld word.” Verder claimt Walker dat hij ook niet precies weet welke video’s nou premium zijn en dus onder dit contract vallen.

PRS op zijn beurt zegt dat Youtube op het moment veel te weinig betaalt in vergelijking met wat artiesten aan inkomsten mislopen door onder andere het beluisteren via youtube. Youtube zou in het midden van de onderhandelingen deze blokkering al actief gemaakt hebben vanwege “urgente maatregelen”.

Eerder was streamingsite Pandora ook al de pineut en moest zijn muziekvideo’s blokkeren voor publiek, ook vanwege de PRS. Pandora is echter een stuk kleiner dan Youtube. De vraag komt nu op: als Youtube, de markleider in online steaming, niet genoeg geld kan verdienen om de contracten te betalen, wie of wat kan dat dan wel?
Sommige bedrijven, zoals Warner Music Group, heeft zijn muziekvideo’s al van youtube afgehaald uit protest. Ze zouden te weinig geld krijgen uit de totaal behaalde winst.

Bron: fok.nl



Volg Hardtraxx op Twitter twitter.com/Hardtraxx en op Facebook: facebook.com/Hardtraxx

Bericht geplaatst op 11-03-2009 om 21:10 door Khadber | Translate:

Reacties (13)

Plaats reactie
Dennis Aka Mash 11-03-2009 @ 21:41:53

Al die muziek er af gooien! Dat moeten ze doen! Youtube is er niet voor bedoeld en het moet er ook niet voor gebruikt worden.

Khadber 11-03-2009 @ 21:58:20

Niet helemaal mee eens Dennis..
Het kan zeker helpen om artiesten door te laten breken of een plaatje te hypen.. Maar tegenwoordig zie ik hele albums en DVD’s er staan.. Dat keur ik ook af..

qorbatjov 11-03-2009 @ 22:08:19

Idd bovendien.. denk je dat die artiesten niet genoeg geld verdienen? Dan maar een huis van 6 miljoen.. lol.

Wesley 11-03-2009 @ 22:38:41

Hele dvd’s en films op youtube is idd overbodig, maar zeker wel een goed middel om nieuwe nummers te promoten. Geen voledige versies dan natuurlijk ;)

Sunboom 12-03-2009 @ 02:11:59

Ik denk niet dat veel artiesten veel inkomsten mislopen door YT hoor. Mensen die serieus op YT muziek luisteren (en dus niet alleen maar nieuwe nummers checken), zijn sowieso al minder ‘liefhebbers’, want blijkbaar hebben ze totaal geen last van de lage kwaliteit. Dat zijn dus ook niet het soort mensen dat muziek gaat kopen. Met andere woorden: als YT weg is pakken ze er gewoon LimeWire bij.

Verder vind ik het extreem chill dat ik bijna alle hardstyle tracks (en ook andere genres) kan horen op YT. Op sites als Beatport, Juno en DT kun je namelijk maar een preview horen van een minuut of 3, soms nog minder. Op YT kan ik de hele track checken, wat ik dan ook vaak doe voor ik een nummer koop waar ik niet helemaal zeker van ben.

Lyst 12-03-2009 @ 09:48:35

Waarom denken die artiesten dat ze recht hebben op zoveel geld? Omdat ze een beetje kunnen zingen/spelen/draaien? 3000-4000 euro per maand is meer dan zat. Alle reizen worden vrijwel allemaal vergoed dus. Had je maar bankdirecteur moeten worden.
Eens zien wie er nog muziek blijft maken (vooral in de popmuziek) als er niets verdiend mee wordt. Zul je tenminste mensen met een hart voor muziek overhouden.

Jens 12-03-2009 @ 19:52:08

Wat is dat nu voor zever.
Jongens toch …

Timmer 12-03-2009 @ 20:39:44

Ik vind dit zeker goed!! ik koop zelf al mijn cd’s en dvd’s gewoon het echte!! niet allemaal van die onzin maar dan krijg je van die rukkers die het allemaal van youtube afhalen :( en dan is het vaak ook nog van die commerciele klote hardstyle waar naar gekeken word,,,

Hardstyleking 12-03-2009 @ 23:35:31

@ lyst, dat is nou de wet van vraag en aanbod

Donovanray 12-03-2009 @ 23:57:34

Dood aan al die jankers van de muziek industrie :P… zo die zit :D Ze verdienen juist veel meer geld door joeptoep… want ze kunnen mooi nieuwe nummers hypen en nieuwe artiesten hypen… en nu lopen janken… donder a.u.b. een heel eind op… naar mars bijv.

Lyst 13-03-2009 @ 10:49:33

@ Hardstyleking, vraag en aanbod?
Ze proberen hier vraag te creeeren door muziek van internet te halen.
Er is momenteel een bepaalde vraag – aanbod verhouding, alleen die grijpkasten zijn nooit tevreden,

Dustydus 13-03-2009 @ 16:02:57

Gooi dan net zo goed heel het internet dr af dit is toch niet tegen te houden, tegenwoordig heb je het eerder illegaal dan legaal miss moeten ze daar iets aan doen.

D-tail 16-03-2009 @ 10:18:30

als ik nog niet zeker ben dat ik een album wil kopen, luister ik eerst ff de promo’s op youtube. dat overtuigt mij en dan knal je je portomonee op de balie, maar wat al gezegd is, verdienen die artiesten niet al genoeg?

Reageren