Zeg nee tegen de BTW!

Onze nieuwe regering heeft het plan opgevat stevig te gaan snijden in de cultuurbudgetten.
Maar naast deze bezuinigingen heeft het kabinet zich ook voorgenomen om de btw op theater- en concertkaarten te verhogen van 6% naar 19%.

Dat betekent dat wanneer u nu € 23,= betaalt voor een toegangsbewijs, dat straks € 26,= zal zijn!

Deze belastingverhoging van de toegangsprijs gaat u niet terugzien in de voorstellingen. Ook de service van het theater zal niet veranderen. U betaalt simpelweg meer voor hetzelfde!

Dit mag niet gebeuren!

Steun daarom onze petitie en stem mee op:
www.zegneetegendebtw.nl



Volg Hardtraxx op Twitter twitter.com/Hardtraxx en op Facebook: facebook.com/Hardtraxx

Bericht geplaatst op 23-10-2010 om 13:23 door freddyadu8 | Translate:

Reacties (25)

Plaats reactie
M-Blastz 24-10-2010 @ 13:29:16

gelijk ff getekend.
dit kleine beetje geld is toch wel te veel als het niet nodig is…

TheRecon 24-10-2010 @ 13:48:47

WOWWWWWWWWWWWWWWWW 3 euro :cry:
omg. waar maken mensen zich druk om :D

roberttt 24-10-2010 @ 13:51:36

even getekend :D

frankhardenberg 24-10-2010 @ 14:43:21

@therecon
als je nu is even goed leest….
kaartje van 23 euro is 3 euro extra, maar als je een kaartje wil kopen van 60 dan is het al bijna 10 euro wat je extra moet betalen
als je vaak na een feest gaat kom je aan t eind van de jaar al op zon 100 euro kosten extra.
maar ik had het gister al ondertekend :)

Oxbow 24-10-2010 @ 15:01:30

idioot plan dit!
beter kappen ze gewoon helemaal met geld voor ontwikkelingshulp en laten ze dit in stand
eigen volk gaat voor toch! ^^

Maestro N 24-10-2010 @ 16:18:10

haha lekker belangrijk, dit was toch wel te verwachten ofniet;p

Bartje87 24-10-2010 @ 16:45:42

Het verbaasde me eerlijk gezegd dat het nog geen 19% was. Volledig terecht ook dat het daar naartoe gaat. Nu is het weer eerlijke concurrentie met de gewone horeca en andere entertainment.

@ Oxbow
Wat mij betreft stoppen ze ook met geld voor ontwikkelingshulp, maar ze kunnen/willen niet verder zakken dan de OESO norm van 0,7% van het BNP.

Opperhoofd 24-10-2010 @ 18:40:34

Bartje87; eindelijk eens een intelligente reactie.

Concerten, evenementen en feesten zijn tenslotte geen ‘eerste levensbehoeften’, maar pure luxe ‘goederen’.

mikeman1 24-10-2010 @ 20:21:52

Dan verlagen ze de prijs voor het kaartje toch.
Zodat ze met de verhoging weer hetzelfde zitten :P

Ebbie 24-10-2010 @ 23:32:36

@mikeman1
Dan kunnen de evenementen-organisaties de kosten toch niet meer dekken.. Die BTW gaat namelijk naar de overheid. Faalopmerking.

watcherob 24-10-2010 @ 23:52:16

Laat die verhoging maar komen. Er zal toch bezuinigd moeten worden. Liever op evenementen tickets dan de zorg of het onderwijs. Kunst en cultuur is een luxe product.

Martinos 25-10-2010 @ 00:45:51

Wel mooi dat dit onderwerp onder ‘feesten’ staat :p
@ watcherob; spijtig, maar waar. Bovendien gaat het argument dat het bezoekersaantallen voor Q-Dance nauwelijks op: die feesten raken toch wel uitverkocht.
Voor kleinere feesten is het wel een behoorlijke tik. Maar zoals jij al zei Watcherob; liever bezuinigen op mijn feestjes, dan op de ouderenzorg van mijn grootmoeder. (is even een voorbeeld, he? ^^ )

Opperhoofd 25-10-2010 @ 10:03:44

@Martinos
Maar ik bezuinig weer liever op de ouderenzorg van jouw grootmoeder dan op feesten.

6% of 19%; ik zal er niet minder om slapen.

Kevin-Raw 25-10-2010 @ 13:17:49

Ga eerst lekker de ministers minder salaris geven!!! *#$*#uitbuiters

Hardstyleking 25-10-2010 @ 13:51:29

Mag hopen dat ze dit eerst hebben doorgerekend, het positieve effect van meer mensen die op een lagere prijs afkomen weegt misschien wel meer op tegen het effect van prijsverhoging met minder mensen. Maar de overheid kennende zal dit wel niet het geval zijn.

Het geld wat ze trouwens uit de bezuinigingen van cultuur halen is zo miniem weinig dat het een aantal miljoenen oplevert en meer schade doet in de sector dan noodzakelijk, oftewel het argument van het gaat anders ten koste van de zorg van je oma gaat niet op

@ Kevin-Raw, je bedoelt zeker ga ze eerst eens meer salaris geven? Want ze verdienen in verhouding met hun functie belachelijk weinig

Bartje87 25-10-2010 @ 18:49:10

@Hardstyleking

Je haalt een interessant punt aan wat betreft die prijselasticiteit. Houd er alleen wel rekening mee dat het geen gesloten systeem is. Dat mensen misschien stoppen met geld uitgeven aan kaartjes houd niet in dat ze dat geld helemaal niet uitgeven.

Dat het de sector schade toedoet is dus sowieso waar, maar anderzijds zullen andere sectoren er wel bij varen en zal er netto ook wel meer geld binnenkomen bij de regering.

@ Kevin Raw
Ik geloof best dat jij minister wil worden voor minder geld, maar solliciteer dan ook even voor zo’n positie.

watcherob 25-10-2010 @ 19:08:06

@Kevin-Raw
Hoe cliche kun je zijn met je opmerking. Ministers verdienen naar het werk wat ze doen niet veel. Kijk naar Wouter Bos, die verdient nu bijna 4x zoveel in zijn nieuwe baan met 4 dagen in de week in plaats van 7.

@Hardstyleking
Ik denk dat dat wel meevalt. De prijzen stijgen al jaren gestaag en iedereen blijft het morrend gewoon betalen dus dat verandert echt niet als de btw omhoog gaat. Als ze 5 jaar geleden hadden gezegd dat je nu 60-65 euro betaald voor een feest had je ze ook voor gek verklaard. Hetzelfde met drank prijzen. Iedereen betaalt het toch wel dus de sector hoeft zich echt geen zorgen te maken.

WIJNUH 26-10-2010 @ 10:59:26

19% is een normaal BTW-tarief hoor. Het zijn de kaartjes die zo fucking duur zijn, waardoor je meer belasting betaalt dan wanneer er een redelijke kaartprijs is. En zoals eerder gezegd hier, bezuinig dan maar op kunst/cultuur ipv onderwijs/zorg/pensioenen

Opperhoofd 26-10-2010 @ 11:57:51

Kan iemand mij uitleggen waarom jullie het begrip bezuinigen en belasting-verhoging door elkaar halen?

Meer belasting betalen is geen synoniem voor bezuinigen hoor vrienden (van elkaar).

En Bartje87, PM mij die cijfers even als je wilt. Die cijfers over de schade die het aan de sector toebrengt.

Bij voorbaat dank!

Josh-T 26-10-2010 @ 12:14:51

3-5 euro meer betalen vind ik echt niet zo erg eigenlijk.

Wat erger is is dat de gemeentes hier in de omgeving afgelopen zomer voor 2 outdoor hardstyle en hardcore feesten de vergunningen hebben gecanceled met allemaal zeiksmoesjes. Vergeleken daarbij ga ik niet janken om 5 euro.

Hardstyleking 26-10-2010 @ 13:55:34

Bezuiniging treft ook kunst zonder subsidie
Gepubliceerd: 15 oktober 2010 15:06 | Gewijzigd: 23 oktober 2010 10:09
Door onze kunstredactie
Rotterdam, 15 okt. Het uitje van de hardwerkende Nederlander wordt er niet goedkoper op. Ook liefhebbers van André Rieu en Frans Bauer zijn slachtoffer van de beoogde bezuinigingen op kunstsubsidies, zegt Erwin van Lambaart, directeur van Joop van den Ende Theaterproducties.

Populaire genres als musical, cabaret en lichte muziek worden hard getroffen.

Volgens Van Lambaart is de aangekondigde btw-verhoging van 13 procentpunt op theaterkaartjes een klap voor ondernemers. Hij stelt dat de theaters de btw-verhoging alleen kunnen opvangen door de kaartjes gemiddeld 13 procentpunt duurder te maken. Andere mogelijkheden zijn er volgens Van Lambaart niet.

De kaartverkoop loopt nu al dramatisch terug, aldus Van Lambaart. „Vorig jaar hadden we 7 procent minder bezoekers; dit jaar zou het wel eens 10 tot 12 procent kunnen zijn.” Dat zal er ook toe leiden dat het kabinet veel minder aan deze maatregel gaat verdienen dan het denkt.

“Als het aan het kabinet ligt, stijgt het btw-tarief op zowel theater- als concertkaarten van 6 procent naar 19 procent. Deze verhoging geldt niet voor sportwedstrijden, iets dat de kunstensector flink tegen het zere been stuit.”

genoeg informatie?
Even om aan je uit te leggen Opperhoofd. Als je een subsidie hebt en je haalt deze weg, dan bezuinig je daar dus op. Als dit een belastingsubsidie is, verhoog je dus de te belasting! Graag gedaan

Opperhoofd 26-10-2010 @ 22:17:30

@Hardstyleking

Waar zijn nu de feiten? Het hele stukje is gebaseerd op wat iemand denkt dat er zal gaan gebeuren.

En het tweede punt; het gaat erom dat het belastingtarief zal worden verhoogd van 6% naar 19%, maar wat is de link met bezuinigen? Dat is mijn vraag.

In Nederland doen ze het namelijk verkeerd; in plaats van uit te geven naar de inkomsten, willen ze hier inkomsten naar wat ze uitgeven.

Bezuinigen is geld wegnemen, belasting verhogen is meer inkomsten genereren.

Haal die twee dingen dus niet steeds door elkaar.

Hardstyleking 26-10-2010 @ 23:05:45

Fijn ga jij die cijfers dan zoeken. Het stuk is idd gebaseerd op wat iemand denkt dat er gaat gebeuren, maar wel iemand met veel ervaring in de industrie, die ook al aangeeft dat het aantal bezoekers dus al 7 procent is gedaald. Maar goed als jij het beter weet he.

Maar ik snap niet wat er zo moeilijk is om te begrijpen aan de link met bezuinigen. Je GEEFT een subsidie van 13 procentpunt aan de sector om de prijs laag te houden. Haal je die subsidie weg, dan bespaar je geld.
Maar je genereert er inderdaad ook extra geld mee zoals die gast zei.

Bartje87 28-10-2010 @ 18:04:50

Bezuinigen is inderdaad niet altijd het goede woord, maar wel het meest makkelijk als je wilt aangeven dat je per saldo minder uit wilt geven aan een bepaald ministerie.

Overigens hebben eigenlijk alle culturele sectoren een prijselasticiteit tussen de -1 en 0.
Bron: http://www.vscd.nl/publicaties/download/271
Gemiddeld iets van -0,4. Dat betekent dus dat een prijsverhoging van 1% leidt tot een omzet daling van -0,4%. Als gevolg van een prijsverhoging van 12,3% (BWT verhoging van 6 naar 19%) zou je dus een omzetdaling van 4,9% kunnen verwachten.

Als die Van Lambaart denkt dat die daling van 7%(die niet de schuld is van de overheid) van vorig jaar structureel is dan zou je dus maximaal een daling van 7+4,9= 11,9% kunnen verwachten wanneer de BTW verhoging is ingevoerd. En hij zegt ook 10 tot 12% dus dat lijkt me helemaal geen gekke inschatting.

Maar zelfs dan verdient de overheid nog, de prijsverhoging van 12,3% weegt op tegen die maximaal 12% omzetdaling. Bovendien geeft die 12% bezoekers hun geld ook nog eens ergens anders uit waar er ook gewoon 19% BTW geheven wordt.

Al met al vind ik het gewoon een prima maatregel, en de cultuursectoren mogen nu gaan laten zien hoe creatief ze werkelijk zijn. En de gewone horeca en bijvoorbeeld de dierentuinen kunnen nu weer eerlijk concurreren met Q-dance en Walibi.

Josh-T 29-10-2010 @ 18:25:13

een ding snap ik niet: “Ook liefhebbers van (…) Frans Bauer”