Zeker vijftien doden bij Loveparade Duisburg

Het dodental bij de Loveparade in Duisburg is opgelopen tot zeker vijftien. Dit heeft de publieke omroep WDR zaterdagavond gemeld op gezag van de Duitse politie.

Daarnaast vielen ongeveer honderd gewonden. 45 van hen zijn er slecht aan toe. Eerder werden er tien doden gemeld.

Volgens de WDR kwam het tot de paniek nadat de toegangspoorten van het festivalterrein waren gesloten omdat het voormalige spoorwegemplacement overvol was.

Degenen die nog op toegang stonden te wachten, zijn met luidsprekers opgeroepen naar huis te gaan.

Centraal station
Het treinverkeer van het station van Duisburg vlak bij het festivalterrein van de Loveparade is langzaam hervat. Het station was gesloten omdat na een massale paniek veel mensen op de rails waren gaan lopen. Ook zijn 120 bussen opgetrommeld om de feestgangers naar huis te brengen.
Volgens Duitse media zijn 1,4 miljoen bezoekers afgekomen op de Loveparade, terwijl het terrein geschikt is voor ‘slechts’ 500.000 bezoekers. Onder de zeker vijftien doden zijn negen vrouwen en zes mannen, aldus de politie.

Feest
Het feest is om veiligheidsredenen niet afgebroken. Veel feestgangers die niet wisten dat er doden zijn gevallen, dansten gewoon door. De nooduitgangen van het terrein zijn geopend om het mogelijk te maken dat de mensenmassa langzaam afvloeit.
Een feestganger klaagde dat hij de politie heeft gewezen op de dreigende paniek in de tunnel, maar dat geen maatregelen zijn genomen.

Noodnummer
Zo’n drie uur na de ramp op de Loveparade was nog niet bekend of er Nederlanders onder de zeker vijftien doden zijn. De Duitse politie heeft een noodnummer geopend voor bezorgde familieleden: 0049-203/94000.

De Loveparade is een van de grootste evenementen in het kader van Ruhr.2010: het Ruhrgebied is dit jaar Culturele Hoofdstad van Europa.

Bron: nu.nl
Foto: spiegel.de



Volg Hardtraxx op Twitter twitter.com/Hardtraxx en op Facebook: facebook.com/Hardtraxx

Bericht geplaatst op 24-07-2010 om 20:34 door Jor-D | Translate:

Reacties (47)

Plaats reactie
Lyst 24-07-2010 @ 20:39:30

Paniek omdat mensen er niet meer in kunnen? Ik snap het niet helemaal

Q-dance4live 24-07-2010 @ 20:51:16

Zal wel weer een dreiging zijn geweest van iets of iemand!! Damn!
Het zal nu wel afgelopen zijn met de Loveparade… eindelijk in 2007 weer terug, en nu dit :(

rodger88 24-07-2010 @ 21:14:43

echt heel triest zoiets!!!!
Probeer je eens in te denken je gaat lekker dagje feesten tot dat………

heel veel sterkte voor vrienden, nabestaanden en de andere feestgangers

dutch_hardstyle 24-07-2010 @ 21:54:44

Ik hoorde er eerder van, ik zag het toevallig op youtube staan “kijk Loveparade Live” ofzo iets. Maar toen ik erop klikte kwam er dit te staan: “Due to the tragical accident at the Love Parade we decided to stop the live stream. Our hearts go out to the casualties and their families.”
Ik snapte er natuurlijk niets van. Maar dit is wel echt verschrikkelijk!
Sterkte iedereen!

Duitse 24-07-2010 @ 22:06:11

ik kom uit duisburg. horror. maar ik ben fit. jammer jammer =(

De boaa 24-07-2010 @ 22:31:28

Geloof dat het was omdat er paniek was in een tunnel..
Zeer triest dit allemaal.

Hoeksemad 25-07-2010 @ 00:13:07

Zeer spijtig dat dit gebeurd is.

Wesz 25-07-2010 @ 00:24:47

Was te druk in de tunnel en zo werden mensen dood geduwd, om het kort uit te leggen (gehoord van me ouders)
Wel slecht van de organisatie dat ze geen rekening hadden gehouden met Veel mensen + Tunnel = ?
Wel heer erg jammer dat dit kon gebeuren :(

Gerome91 25-07-2010 @ 00:28:35

ja die tunnel was echt veelste klein, en het was allemaal ontiegelijk slecht geregeld

hdhessel 25-07-2010 @ 00:49:27

gelukkig ben ik niet geweest

HardstyLennert 25-07-2010 @ 01:18:49

Gecondoleerd :sad:

x_Loonaa 25-07-2010 @ 02:01:29

de kracht van een grote massa in een kleine ruimte is echt veels te groot, eenmaal paniek en je doet er niks meer aan…als ik het goed gelezen heb was er ruimte voor 500k maar waren er 1,2m…dat moet echt horror geweest zijn :cry:

SanderM 25-07-2010 @ 02:16:02

Een aantal bezoekers heeft geprobeerd over een versperde, smalle noodtrap bij het terrein te komen. Anderen klommen op een soort luidsprekersteiger. Sommige klauteraars vielen acht tot tien meter naar beneden en kwamen bovenop de mensenmassa terecht, waarop er paniek uitbrak, aldus de politie

“De burgemeester van Duisburg, Adolf Sauerland, verdedigde de veiligheidsplannen als steekhoudend. Ook volgens paniekonderzoeker Michael Schreckenberg, die had deelgenomen aan de voorbereidingen, was de tunnel groot genoeg. Hij zei dat meerdere rampscenario’s waren doorgenomen. Er zijn echter altijd mensen die zich niet aan de spelregels houden, verwees Schreckenberg naar de jongeren die op de onveilige trappen klommen. ,,Dat mensen van boven vielen”, was een scenario dat niemand had voorzien.

G1LL 25-07-2010 @ 02:27:40

Echt heel erg dit, ondertussen zijn d’r al 17 mensen overleden ipv 15!

Opperhoofd 25-07-2010 @ 07:33:24

@ iedereen: Wat is hier nu precies zo erg aan?

Zijn jullie zelf slachtoffer? Zijn er geliefden van jullie slachtoffer?

Zo niet, waar maak je je dan druk om?

Ten tweede; wat is het nut van ‘sterkte’ en meer van dat soort dingen plaatsen op een website?

Jullie hebben het idee dat de nabestaanden op Hardtraxx komen om de ‘steunbetuigingen’ te lezen, en daar dan ook wat aan hebben?

Ik begrijp dat allemaal niet zo goed hoor mensen.

En hoe komt iedereen aan die ’500k’ personen als max?

Volgens de organisator én de eigenaar van het terrein konden er makkelijk meer terecht op dat terrein dan er nu aanwezig waren dus dat was het probleem niet, maar was de niet goed afgestemde toestroom van massa’s mensen door de toegangstunnel het probleem.

Gerome91 25-07-2010 @ 09:32:29

@Opperhoofd

zo veel als er nu waren konden er echt niet op, je kon op momenten niet lopen en als er een
kar doorheen probeerden te komen werd je tege de muur gedrukt van de drukte, daarom reden ze ook bijna niet
en bij de Love Stage stond je met 5 a 6 man op een vierkante meter en kon je je handen niet eens in de lucht doen.
Dus het was veel en veelste vol.

Opperhoofd 25-07-2010 @ 10:02:46

@Gerome91: Het komt dan niet in je op om gewoon naar huis te gaan?

Is ‘denken aan je eigen veiligheid’ niet punt één?

Te vol, te gevaarlijk… verlaat het terrein.

Wel blijven = achteraf niet zeuren. Heel simpel.

Eigen risico.

dutch_hardstyle 25-07-2010 @ 10:06:26

@ Opperhoofd
Gast, doe niet zo zielig. wat moeten we anders zeggen? Ha, leuk dat ze overleden zijn! geweldig! pff. doe ff normaal.
En de meeste van ons waren er niet bij en op de meeste site’s stond dat er maar plaats was voor 500.000 personen. Wij weten ook alleen maar wat ons vertelt wordt.

CollinDj 25-07-2010 @ 10:25:11

Opperhoofd triest kereltje!

Jur 25-07-2010 @ 10:34:40

En de grootste loser uit de scene is weer terug.

Het was de afgelopen tijd weer prettig op Hardstraxx zonder het ge-QQ, ge-:’) en gebash op anderen maar blijkbaar zijn mensen hem op lsdb weer even zat en komt ‘ie hier weer vervelen.

Khadber 25-07-2010 @ 10:53:32

Ik hoorde het gisteren na thuiskomst van mijn vakantie op het journaal. Bizar dat het zover moet komen. Aan de andere kant kun je de schuld niet meteen bij de organisatie neerleggen zover ik weet. Die hadden onder andere opgeroepen om niet meer naar het festival te komen en zijn op meerdere manieren bezig geweest om dit soort dingen te voorkomen.

letwan 25-07-2010 @ 11:01:15

mmmm een vriend van me is naar daar gegaan, maar k ben er vrij overtuigs van dat hem nix is overkomen

Opperhoofd 25-07-2010 @ 12:16:45

@dutch_hardstyle: Wat een trieste reactie, vraag ik je om te lachen om slachtoffers?

@Jur: Scene? En waarom zuig je de verhalen weer uit je duim?

@Khadber: Net wat ik zeg; is het te druk, kom dan niet en/of ga naar huis wanneer je daar al bent. Daar is zelfs voor opgeroepen.

Denk aan de veiligheid voor jezelf en voor anderen. Maar mensen schijnen dat niet helemaal te snappen.

Opperhoofd 25-07-2010 @ 12:21:17

@CollinDj: Intelligente reactie man, lekker onderbouwd ook. :)

Hou het even gezellig wil je?!

Lief_Feestbeesie 25-07-2010 @ 13:03:47

Er was maar 1 toegang en 1 uitgang op het terrein op te komen en weg te gaan en toen al die mensen bij die tunnel aankwamen brak de chaos uit…

Echt verschrikkelijk toen ik het gister hoorde via de radio…Dat zoiets waar je voor je plezier heen gaat zo moet eindigen…Met mijn gedachten bij al die mensen die dit meegemaakt moeten hebben…

DjaKaPa 25-07-2010 @ 13:10:24

Nog één ding en dan houden we ermee op, lijkt mij zo ;)

@ Opperhoofd: Ik snap voor een deel wel jou standpunt, maar het gaat meer om het idee achter
het woord ”sterkte”… snap je, dat jij (en meerdere) erbij stil staan dat zulke dingen (helaas) gebeuren.

maargoed, triest dat dit kon gebeuren natuurlijk, hopen dat dit nooit meer zal gaan gebeuren.. :(
enne… Sterkte! ;)

maarten1410 25-07-2010 @ 13:15:16

Echt bizar dat dit is gebeurd. Zag gister nog de reactie van Mental Theo bij nova, helemaal ontdaan. Een vriendin van mij was er ook bij en ik heb nog niks van haar gehoord. Begin me nu toch wel een beetje zorgen te maken…

Sterkte voor de mensen die er waren of er iemand tussen hadden staan.

Wesz 25-07-2010 @ 13:56:18

Bericht van Charly Lownoise:

Om 17:30 uur zijn we echt klaar met onze set en omdat Theo meteen door moet naar een volgende locatie en ik vier uur vertoeven op een parade met zoveel mensen om mij heen tegenwoordig welletjes vind, besluiten we allemaal het terrein ‘Alte güterbahnhoff’ in Duisburg te verlaten. Op onze weg door de menigte richting de tunnel waardoor we tevens zijn aangekomen stoot Theo mij aan en zegt “Ramon, als hier op dit moment iets gebeurt ontstaat er een bizarre chaos.” Terwijl zijn woorden nog doorgalmen in mijn hoofd, zie ik links een jongeman zitten met z’n hoofd half tussen zijn knieën en zijn handen samengevouwen. Zijn benen zijn zwart van modder of rook. Zijn shirt is kapot getrokken en ik denk “Loop ik op de set van een oorlogsfilm?” Rechts staat een vrouw te huilen in de armen van een man. Niet zomaar huilen, maar met totale overgave. In diep verdriet. Dit raakt mij. Door de keiharde muziek dringt het tragische van wat hier gaande is nog niet tot mij door. Het lijkt meer op een surrealistische bewegend schilderij waarop hemel en hel naast elkaar afgebeeld zijn. Bij het volgende beeld wordt mij ineens duidelijk wat hier aan de hand is. Nog geen minuut later gaat een koude rilling vanaf mijn kruin tot mijn tenen door mijn lijf. Het lijkt alsof een bom ontploft is. Een Duitse vrouw naast mij denkt precies hetzelfde en gilt het uit. Overal zie ik rugzakjes van bezoekers staan, zwart en besmeurt. EHBO personeel rent heen en weer of buigt zich over met folie bedekte lichamen van gewonde mensen. Ik zie mensen op de grond liggen, lijkbleek, ogen halfopen, in een houding die duidt op een geweken levensgeest. Politiemensen en militairen in groene gevechtstenue vormen een menselijke haag ter afscherming van het getroffen gebied. Ik zie afwisselend angst en paniek in hun ogen. Terwijl brandweer en ambulances met gillende sirenes aan komen rijden, grijpt een heel erg naar gevoel mij bij de keel. Vanaf dat moment wil ik zo snel als mogelijk weg van deze plek. Ineens ben ik heel alert. Wakker! Ik zeg tegen de mensen die bij mij zijn dat we zonder in paniek te geraken zo snel mogelijk richting uitgang moeten komen. Mocht hier een bomaanslag aan de gang zijn, dan kan er een vervolg komen. Lopend door de tunnel die ons oostwaarts en weg van de plek voert zitten mensen wezenloos en in shock voor zich uit te staren. Ambulances blijven met gillende sirenes af en aan rijden door de tunnel. Na een paar honderd meter bereiken we het einde van de tunnel, daar waar we vijf uur eerder binnenkwamen. De hekken zijn afgesloten. er staan echter nog duizenden mensen te wachten om te worden binnengelaten tot het festivalterrein.

Nog geen 20 minuten later lopen we op de Königstraße richting mijn geparkeerde auto en beginnen de speculaties over de oorzaak van deze ramp. Veel vragen. Weinig antwoorden. Pas in de auto wordt via ‘Eins-Live’, de plaatselijke radiozender die de gehele dag uitzendt vanaf het festivalterrein, bekendgemaakt dat er een massapaniek ontstaan is in de toegang en tevens uitgangstunnel. Vele honderduizenden mensen wilden via die ene ingang en dus tevens uitgang naar en van het terrein. Hierbij zijn mensen in de verdrukking geraakt en probeerden te vluchten via muren en trappen. Maar in een tunnel zit je als ratten in de val! Wat een fout van de organisatie!! Ongelooflijk. Ik bedoel, het Ruhrgebied is één van de dichtstbevolkte gebieden van Europa. Op een mooie dag als deze zaterdag in juli is het logisch dat een wereldberoemd festival als ‘Love Parade’ meer dan een miljoen mensen gaat trekken. Zo’n slecht voorbereiding en organisatie vind ik heel erg triest. En ik hoop dat de gemaakte fouten tot op de bodem worden uitgezocht.

Rammelslakje 25-07-2010 @ 13:59:41

Wat verschikkelijk dat zoiets heeft kunnen gebeuren…

Crackie 25-07-2010 @ 15:19:03

Jemig zeg, triest dat er zoiets kan gebeuren hopelijk word er veel geleerd van zon fout!
jammer dat ze pas kunnen begrijpen wat er fout is gegaan na zoiets.

Sterkte

Dustydus 25-07-2010 @ 16:26:41

Jonge Jonge wat een fout !

Sluit als eerst de ingang van de tunnel af dat er niemand extra in komt, daarna de rest naar buite brengen.

@ Opperhoofd Laat hun. als er 10 van jou maten bij zate piepte jij wel anders.

Rik 25-07-2010 @ 16:37:54

:(

Qre8ive 25-07-2010 @ 16:49:28

Dustydus… die dodelijke gevallen waren niet IN de tunnel maar erbuiten

Jor-D 25-07-2010 @ 19:15:27

“De organisatie van het evenement heeft inmiddels laten weten dat de Loveparade niet meer gehouden zal worden.”
http://www.nu.nl/binnenland/2299592/nederlander-22-overleden-bij-loveparade.html

Project 141 25-07-2010 @ 20:42:26

vind ik ook altijd zon bullshit man: omg omg omg er is een nederlander bij omgekomen, nu is het pas echt groot nieuws. was met die vliegramp ook al zo -_-

SanderM 25-07-2010 @ 21:06:40

Dat is dan ook een heel groot verschil 74 Nederlanders die in 1 x omkomen of 1 Nederlander. Ik denk niet dat dit daarom zoveel publiciteit in Nederland voor is.

rodger88 25-07-2010 @ 22:08:00

Het gaat niet om of er een nederlander bij zat of niet maar om het principe.

Stel je gaat naar defqon en er gebeurt zoiets!!!!

Dan kunnen we allemaal wel weer roepen dat dit niet had mogen gebeuren en word er meteen weer iemand aangewezen die fout zat,
Daar hebben we allemaal nix aan.
Het enige wat je nu kunt doen is meeleven met de nabestaanden van de overledenen en de gewonden die er zijn gevallen.
En verder ook heel blij zijn dat je er niet bij bent geweest, of er heelhuids uit bent gekomen.

@ Opperhoofd.
Jij bent echt te erg gewoon.
Ik ben geneigd om iets heel lulligs te gaan zeggen, maar ik ga me niet verlagen tot de categorie mensen waar jij bij zit! :cry:

Qre8ive 25-07-2010 @ 23:05:04

Rodger88 … zoiets gebeurd op defqon niet want dat is fatsoenlijk georganiseerd.

Mag verder misschien hard klinken, maar ik leef alleen mee met diegene die gewond of gestorven zijn door het achterlijke kuddegedrag van mensen. Degene die gestorven zijn doordat ze naar beneden vielen… sorry, maar dan hadden ze maar nergens op moeten klimmen. Beetje zelfde iemand zonder rijbewijs in een auto stapt en zichzelf per ongeluk doodrijd… ook tragisch maar wel eigen schuld

hdhessel 25-07-2010 @ 23:18:17

ik hoorde net @ house festival in venlo Da Hool – Meet Her At The Love Parade
toen kreeg ik ff een momentje van ow kut

frankhardenberg 25-07-2010 @ 23:45:31

+1 voor Khadber, Opperhooft & Qre8ive!
je kan zeggen wat je wil over opperhooft trouwens maar hij heeft gewoon gelijk en er gaan dagelijks honderden mensen dood in Nederland en omdat dit in het nieuws is gaat iedereen zo doen van oooh wat erg, ja is t ook maar t is de orde van de dag, alleen dat het op deze manier gebeurt is dan wel weer raar

Gerome91 26-07-2010 @ 11:40:14

@ Opperhoofd we zijn ook gegaan naa het allemaal even te hebben aangekeken,

ik bedoel ik ga niet voor mijn plezier 2 uur voor niks in de trein hangen en me dan
weer omdraaien.

maarja toen wij dus gingen was het net gebeurd.

Mannonymous 26-07-2010 @ 12:46:58

Dit hadden ze echt op 10000 kilometer kunnen zien aan komen..
500-750k mensen en dan gek opkijken als er zoiets gebeurd..

Dustydus 26-07-2010 @ 13:04:35

@ Qre8ive klopt maar daardoor wel de paniek.

watcherob 27-07-2010 @ 16:24:51

Ik heb totaal geen verstand van het organiseren van een feest en hoe je stromen mensen moet leiden. Maar 1 groot terrein zonder uitvalswegen, helemaal ingesloten tussen een snelweg en het spoor met maar 1 tunnel dat ingang én uitgang is. Je hoeft geen verstand te hebben van feest organisatie om te zien dat dit wachten is op grote problemen.

Daarbij komt nog dat de organisatie in hun paniek het terrein heeft afgesloten NA de tunnel, hoe vreselijk achterlijk kun je zijn. Doe het dan in ieder geval VOOR de tunnel.

Ik vind het terecht dat er sprake is van een strafrechtelijk onderzoek tegen de organisatie want dit is echt mismanagement van de ergste soort.

Hard4Life 28-07-2010 @ 10:39:16

Hoe rot kan het wel niet zijn
je gaat naar een feestje om je te amuseren en
dan hoor je ineens dat er doden zijn gevallen
+het was er veel te druk ,
dat kan je toch geen feest meer noemen xS