Review: Bad Habitz – Together / Unknown Origin

Bad Habitz, dit duo geeft hun nummers uit op hun eigen label, Bad Habitz Records en dit is de derde release op het label. Ik heb lang nagedacht of ik deze wel moest onderwerpen, uiteindelijk heb ik de beslissing genomen toch dieper op deze twee nummers in te gaan. Na vorig jaar het Fantasy Island anthem te hebben gemaakt verwachtte ik wel wat van deze twee heren.

Bad Habitz Records
Deze heren brengen hun platen op dit label, het staat wel erg cool om een eigen label te hebben, toch ben ik benieuwd of dit wel slim is. Ik denk dat ze op deze manier veel promotie mislopen. Ik weet niet of ze hun volgende release hieronder gaan uitbrengen, want tot nu toe is bekend dat hun volgende een samenwerking is met Calypso en Distractor. De vraag is of ze dit label voor solo-releases willen houden of toch uitbreiden.

1. Together
Dit is mijn favoriet van deze release, de plaat begint met een vocal die het volgende zegt:
‘’When it all got started we were steadily just getting rejected
It seemed like nothing we could do would ever get us respected’’
Ik weet niet of dit op de artiest zelf slaat, dus over het inhoudelijke kan ik weinig kwijt. Over de kwaliteit van de vocal heb ik wel wat aan te merken, het accent van het gesproken Engels vind ik niet sterk, toch slaat de vocal wel aan. In mijn ogen komt het alleen te vaak terug wanneer de track vordert. ‘’Let it ride’’ is ook een uitspraak die je hoort in deze track, deze geeft wel veel energie met de track mee en past goed bij de intro die volgt.

De energieke intro bevat leuke sounds en een bijpassende kick. Ik kan me voorstellen dat men los gaat op deze intro, zelf is dit ook een intro die mij goed bevalt. Na het eerste stuk van de intro wordt even kort het tempo eruit gehaald, door middel van de vocal, maar gelukkig niet te lang en klapt de tweede intro er goed op. Wel vervelend vind ik de break die hierna volgt. Deze duurt bijna een minuut en heeft een stuk zang. Een volle synth komt er vervolgens in en loopt over naar wat lieve belletjes. Wanneer de climax erin komt spreekt mij dit nummer weer een stuk meer aan, wel een erg vrolijke melodie die mij doet denken aan een andere melodie, maar dit mag de pret niet drukken. De outro komt er ook erg leuk in door de vocal te verslomen en naar beneden te pitchen.
Kortom, catchy vocals die in mijn ogen iets te vaak gebruikt zijn, waardoor deze vervelend worden. Energieke intro en een leuke, maar toch ook wel vrolijke, climax. Over het algemeen kan ik dit nummer toch nog wel becijferen met een zeven.

Oordeel: 7/10

2. Unknown Origin
Ik vind het jammer dat deze plaat samen met Together uitgebracht wordt, dat is het eerste wat ik wil vermelden. Over Together was ik goed te spreken maar voor Unknown Origin geldt het tegenovergestelde. Het begint al bij de mixintro die ik te lang vind doorgaan. Hierna volgt een sound die ik kan respecteren, maar dan moet deze wel degelijk gebruikt worden, zoals hij hier gebruikt wordt vind ik hem vervelend. De kick is iets wat simpel en staat mij hierdoor ook tegen.

Ik dacht toen ik deze voor het eerst hoorde: ‘Misschien dat het vanaf de break interessanter wordt’, maar toen hoorde ik de moskee sample die Headhunterz ook in Psychedelic heeft gebruikt, gelukkig niet zo lang, maar mijn gezicht betrok wel. Hierna volgde een verhaaltje over de Homo Sapiens, dit kon mij weinig boeien. Ook in deze plaat een erg vrolijke melodie, maar deze kan ik niet volgen, veel te ingewikkeld. In de climax veranderd deze melodie ook af en toe, dit is misschien wel de rede dat het verwarrend wordt. De kick had van mij ook wel iets meer laag mogen bevatten, zodat deze er iets meer uitspringt.
De outro is precies hetzelfde als de intro, dus ook deze bevalt mij niet.
Kortom, weinig positiefs te melden over Unknown Origin, de sound is erg leuk maar daar had veel meer mee gedaan kunnen worden om er een leuke intro van te maken. Deze plaat krijgt van mij toch een vijf, want hij is niet slecht, maar ook niet goed.

Oordeel: 5/10

Eindoordeel
Deze release is het zeker waard om aan te schaffen, maar dan is het voor Together en niet voor Unknown Origin, ik ben zeer benieuwd naar de samenwerking met Calypso en Distractor. Deze heren hebben het zeker in zich, dat hebben ze met Together wel bewezen. Ik kan niet wachten om meer van ze te horen.
Eindcijfer: 6/10

Deze nummers zijn te koop op Dance Tunes.

Review door: Joey “Showey” van der Linden