Review: Dj Thera – The New Era (THER-174) (Album)

Dj Thera - The new era

Deze week was de (hardcopy) release van het tweede album van DJ Thera. Na het succes van zijn eerste album Training Sessions, dat vooral uitblonk in diversiteit, kondigde Thera aan dat het nieuwe album vooral vast zal houden aan een bepaalde stijl, namelijk ‘ melodieus maar stevig’. Is dit gelukt?

01. DJ Thera – Under My Wing
De eerste track begint met een fraaie en gevoelige blokfluit-achtige synth. Daarna wordt er opgebouwd naar de mid-intro, met eerst verschillende FX-kicks en vervolgens een vrij onverstaanbare vocal. De opbouw is dan ook vrij lang, maar door de vele achtereenvolgende elementen niet storend. In de mid-intro zelf lijken de kicks wat bass te missen, ze dreunen niet echt lekker door. Verder is er veel aandacht besteed aan de details en achtergrondgeluiden in dit stuk, wat voorkomt dat het te standaard klinkt. De mid-intro is echter wel erg kort (25 seconden), zeker na zo’n lange opbouw ernaartoe. Ook de opbouw naar de climax gaat voor mij nét iets te langzaam. De duistere vocals matchen ook niet helemaal met de gevoelige synths op de achtergrond. Zodra de vocals (tijdelijk) stoppen en de synth de ruimte krijgt, wordt mijn aandacht echter wel getrokken. De climax klinkt degelijk, maar iets te chaotisch voor een melodieuze track, de synth zit zichzelf iets teveel in de weg. De kicks zijn niet storend, maar zullen me ook niet heel lang bijblijven. De wat rustigere tweede climax ligt me dan ook beter, hierin krijgen zowel de synth als de kicks wat meer de ruimte, het klinkt allemaal wat beter op elkaar afgestemd.
Het zal leuk zijn om deze zo af en toe voorbij te horen komen, maar het is geen track die ik uit mezelf vaak op zal zetten. 6,5

02. DJ Thera ft. Yuna-X – Starfleet
Deze track begint al meteen fijn, met de korte tonen die een lekkere drive meegeven. Ik ben een groot fan van de stem van Yuna-X, en ook in het eerste deel vind ik haar bijdrage zeker een toegevoegde waarde hebben. De mid-intro valt een beetje tegen, ik had liever gehad dat de lijn uit de intro / break met de korte tonen werd doorgetrokken, nu doet het geheel net iets te generiek en te weinig afwisselend aan.
De break is erg fijn. Yuna-X krijgt alle ruimte om haar stem te etaleren, slechts begeleid door een fijne achtergrondsynth. De break is aan de lange kant, maar zet wel een goede sfeer neer en het aantal elementen breidt zich iedere paar seconden uit, waardoor het nergens echt saai wordt. De melodie die aan het eind van de break en in de climax naar voren komt vind ik fijn klinken. De kicks lijken me wel erg bekend voor te komen van de vorige track, maar in combinatie met deze lead kan ik ze beter hebben. Om toch even een minpuntje te noemen; die verdwaalde pitchkicks na iedere 8 beats klinken wel heel willekeurig. In de tweede climax zijn de tonen iets te hoog naar mijn smaak, maar buiten dat is het een aardige variatie op de eerste climax, met wel weer dezelfde kicks. 8,4

03. DJ Thera – Ode to the Throne
De track wordt ingeleid met een fijne serie onregelmatige kicks. Ook in dit soort stukken is duidelijk te merken dat er aandacht is besteed aan de kleine details. De mid-intro vind ik wel heel erg algemeen, dit had net zo goed de intro van 100 andere tracks kunnen zijn. De break klinkt net niet helemaal fijn, de verschillende elementen (zoals de synths) sluiten niet helemaal lekker op elkaar aan. Bij de climax krijg ik een beetje hetzelfde gevoel, het klinkt voor mij niet als 1 mooi lopend geheel, maar meer als losse elementen die in elkaar zijn geschoven. De kicks komen in deze track wel wat beter tot hun recht, misschien juist wel doordat er zo veel elementen zijn die naar de achtergrond worden gedrukt. De tweede climax ligt mij ook hier wat beter, hier is een wat duidelijkere melodielijn te ontdekken. 5,3

04. DJ Thera – Citizens:
De intro is opnieuw leuk gedaan, zit weer boordevol elementen, waardoor je, zelfs als je de track voor de 5e keer hoort, nog nieuwe dingen ontdekt. De mid-intro klinkt aardig, het leunt volledig op de kicks maar die zijn ditmaal sterk genoeg om dit stuk te dragen. In de break heb ik tijdens de vocale delen moeite om mijn aandacht vast te houden, zodra die stoppen wordt er vlot opgebouwd met een leuke lead. De climax klinkt aanvankelijk vrij aardig, maar de kicks verliezen bijna al hun kracht als ze na 16 beats gepitcht worden. Hetzelfde geldt ook voor de tweede climax. Die pitchkicks zijn dan ook de voornaamste reden dat ik deze plaat niet snel nog eens aan zal zetten. Jammer, want de rest weet me wel redelijk te pakken. 6,2

05. DJ Thera & Regain – Never Say Goodbye
De schreeuwerige vocals in de intro van Never Say Goodbye doen me even vrezen, maar de vocalist blijft gelukkig (vooralsnog) voornamelijk een bijrol hebben. De mid-intro klinkt wel catchy, aardige drive ook. Alleen de kicks en die halve pitchkickrolls ken ik ondertussen wel.
In de break krijgen de vocalen een prominentere rol, maar het is positief dat het schreeuwerige niet omslaat in agressie. De trancy melodie met korte noten spreekt me wel aan, simpel maar effectief. Ook de climax vind ik wel fijn, om dezelfde reden. De kicks lijken wat korter te zijn, wat voor mij fijner klinkt. Maar ook hier geldt dat de pitchkickrolls, waar ik sowieso al geen fan van ben, behoorlijk random klinken. De tweede climax is meer een anticlimax, met ook hier een flinke drive. De outro is weer gelijk aan de intro, maar dat is in dit geval geen straf. Een zeer degelijke track, maar het mist iets wat het nummer uniek en herkenbaar maakt waardoor het over X maanden nog herinnerd zal worden. 6,8

06. DJ Thera – Wasteland
De intro van Wasteland bevalt me wel, met een fijne trancy synth die me sterk aan de Uninvited Bootleg doet denken. De mid-intro bouwt gelukkig voort op deze lead, en ondanks dat ik de kicks intussen wel ken heeft deze mid dan ook een vrij hoog herkenbaarheidsgehalte. De break is vrij lang, maar net niet té lang, er wordt wel duidelijk naar een climax toegewerkt. Die climax vind ik fijn, een simpele melodie met veel achtergronddetails. Echter begin ik zowel de kicks als die halve pitchkickrolls een beetje beu te raken. Voor de tweede climax geldt eigenlijk hetzelfde, de hogere synth zal menigeen kippenvel bezorgen. 7,4

07. DJ Thera – The New Era
De opbouw naar de mid-intro van de titeltrack is wat leger dan bij de andere nummers, en derhalve ook wat saaier. Een opbouw van ruim anderhalve minuut naar een mid-intro van nog geen 30 seconden is voor mij wat te lang. De mid-intro zelf is ook vrij standaard. Vanaf de break wordt de track echter interessant. Daar wordt er juist wel lekker snel opgebouwd, met een leuke lead. Ik vind de kicks in de climax niet zo fijn klinken (deels vanwege de pitch) in combinatie met de melodie, maar die melodie maakt wel een hoop goed. Opnieuw niet te ingewikkeld en onnavolgbaar, wat me wel ligt. De tweede climax is ook hier een leuke toevoeging, maar de kicks verpesten het grotendeels voor mij. 6,2

08. DJ Thera – Going Under
De intro is weer leuk gedaan, maar heeft helaas weinig te maken met de mid. De kicks in de mid-intro komen totaal niet door, en lijken niet helemaal goed afgesteld. De break blijft lange tijd vrij ‘leeg’, er gebeurt te weinig qua opbouw. Pas na een minuut wordt duidelijk welke richting de track opgaat, en die richting bevalt me wel. Fijne lead opnieuw, maar ik vind de synth niet helemaal vol klinken. Ook de kicks in de climax liggen me helaas niet, ze worden te veel naar de achtergrond gedrukt door de synth. Eigenlijk maken zelfs de FX-kickjes die het eind van de break ondersteunen meer indruk dan kicks in de climax. 5,9

09. DJ Thera – Bigger Bolder Better
Ook Bigger Bolder Better begint leuk en hoopgevend, maar op het moment dat er daadwerkelijk kicks verschijnen in de mid-intro valt het toch een beetje tegen. De kicks lijken weer wat aan de lange kant, wat ten koste gaat van de impact. De break begint redelijk minimalistisch, wat overigens niet iets negatiefs is. Het aantal elementen breidt zich langzaam uit, wat fijn klinkt. De climax klinkt ook niet verkeerd, opnieuw een vrij simpele melodie, maar ook weer met behoorlijk wat achtergrondgeluiden. Het valt me trouwens wel op dat de vocals direct voorafgaand aan de climax harder afgesteld lijken te staan dan de geluiden in de climax zelf, wat toch wel ten koste gaat van het totale gevoel van ontlading dat een climax zou moeten geven. De tweede climax maakt de synth wat meer ruimte voor de kicks, maar dat pakt in mijn ogen niet helemaal goed uit. 6,4

10. DJ Thera – Into the Light
De intro is (zoals bij nagenoeg iedere track) fijn en origineel, maar er volgt een wel hele lange break richting de mid-intro. De break is in vergelijking met de andere nummers ook behoorlijk leeg. Er wordt in mijn ogen ook niet echt een bepaalde sfeer neergezet. De mid-intro heeft kicks als enige hoofdelement, maar het zijn wel zeer degelijke kicks. De onregelmatige kickpatronen spreken me ook wel aan. De break naar de climax is wat voller en gaat ook sneller, met onder andere een veelbelovende volle synth. Hierin wordt in mijn ogen een stuk beter een bepaalde sfeer neergezet dan in de eerste break. De climax vind ik erg gaaf, de korte tonen geven veel drive mee. De kicks (en de bijbehorende patronen) zijn minder storend dan in de meeste tracks. Jammer dat uitgerekend dit nummer dan het eerste is zonder tweede climax.. 7,5

11. DJ Thera – Lightsaber
Lightsaber begint met een leuke combinatie van tonen in de intro, begeleid door duistere vocalen en FX-kicks. De kicks in de daadwerkelijke mid-intro zijn weer wat te lang, wat waarschijnlijk ten koste gaat van de hardheid als je ze live hoort. De korte tonen in het tweede deel van de mid voegen wel drive toe, en ook hier is dit deel weer volgestopt met achtergrondelementen. De break sluit niet echt aan op wat er daarvoor te horen was, maar verder klinkt het allemaal prima, weinig overbodige poespas. De climax begint ook al vrij snel en onverwacht. Het is na 11 tracks eigenlijk de eerste keer dat ik oprecht verrast werd. De climax zelf klinkt behoorlijk fijn, een goede wisselwerking tussen de melodie en de kicks. Dit vind ik in de tweede climax minder, hier neemt de synth te veel de bovenhand naar mijn smaak. 7,6

12. DJ Thera & Delete – Judgement
De mid-intro van Judgement klinkt als een fijne gecontroleerde chaos. De kicks ben ik niet zo’n fan van, ze proberen in mijn ogen te veel geforceerd hard over te komen. De break bouwt lekker snel op. De kicks in de climax zijn me wat te hol en lijken niet echt veel impact te hebben. Gelukkig bevat de track veel andere elementen die dat enigszins kunnen compenseren. In de tweede climax ligt de nadruk echter meer op de kicks, en deze vind ik dan ook minder fijn klinken. Als losse track zou deze me niet meteen zijn opgevallen, maar voor dit album vind ik het een toegevoegde waarde, al is het maar voor de variatie. 6,8

13. DJ Thera & Caine – The Alliance
De sfeer die wordt neergezet in de intro klinkt fijn, maar heeft zoals intussen gebruikelijk weinig te maken met de mid-intro. De mid zelf spreekt me niet echt aan, de kicks hebben weinig impact, ze ‘glijden’ teveel, en buiten de kicks gebeurt er weinig. Ook in de break wordt een fraaie, duistere sfeer gecreëerd. De anticlimax die volgt is echter vrij standaard, de kicks zijn niet krachtig genoeg om dit stuk van de track te dragen. Er volgt nog een tweede climax met melodie, maar ook die is nauwelijks bijzonder te noemen, met een lead en kicks die beiden niet echt uniek zijn. 4,7

14. DJ Thera – Meteorite
De intro duurt vrij lang. De mid-intro is iets totaal anders dan gebruikelijk. Ik kan niet precies m’n vinger leggen op wat het is; het lijkt een wall of bass, maar dat is het niet. Erg fijn vind ik die ‘ruis’ niet klinken, maar het is in ieder geval iets unieks. De break begint vrij standaard, maar vanaf het moment dat de synth erbij komt klinkt het toch wel fijn. De climax klinkt wel leuk, maar is er niet eentje die me nog jaren bij zal blijven, en is ook al vrij snel weer afgelopen. 6,1

15. DJ Thera & Ophidian – Post Apocalypse
De afsluiter is een collab met hardcore producer Ophidian. De mid-intro klinkt fijn, maar redelijk generiek. Hier vind ik die zogenaamde ruis, die ik in de vorige track storend vond, eigenlijk juist wel leuk klinken. De break is wat aan de lange kant, maar vanaf het moment dat de synth erin komt ben ik verkocht. Ondanks dat de lead an sich weinig bijzonders is, vind ik dit erg gaaf klinken. Hetzelfde geldt dan ook voor de climax, alhoewel ik de ruis hier wel enigszins storend vind. Het laatste stukje break voor de tweede climax is ook een leuke toevoeging, net als de hele tweede climax trouwens. Een sterke afsluiter van het album. 7,8

Conclusie
Ik kom uit op een gemiddelde van 6,6. Overall vind ik echter dat het album wel wat meer variatie had kunnen gebruiken. Thera kondigde al aan dat dit album grotendeels in 1 stijl geproduceerd zou worden. Variatie gaat in mijn ogen echter verder dan ‘Melodieus of Raw’. Er zit voor mij ook te weinig variatie in bijvoorbeeld de kicks, de (pitch)kickrolls, de synths, de mid-intro’s, de outro’s (die bijna allemaal identiek zijn aan de intro’s) en ook in de opbouw van de tracks. Daarnaast lijken de intro’s die bij bijna iedere track voorfgaan aan de mid-intro’s wel heel willekeurig gekozen, wat mij meerdere malen valse hoop heeft gegeven. De toegevoegde waarde van zulke stukken die verder vrijwel niets met de rest van de track te maken hebben ontgaat mij.

DJ Thera – The New Era is verkrijgbaar op http://www.fromthehard.com/. De digitale release is op 11 Mei.

Review door: Bouke

Bericht geplaatst op 04-05-2016 om 09:57 door The Venator | Translate: