Review: DJ Thera – Welcome (With Delete) / The Coast (Is Clear)

Het was juni 2013 en Theracords was ondertussen toe aan haar 99e release. Deze release bestaat uit twee tracks die de stijl van DJ Thera karakteriseren, snoeiharde kicks in combinatie met een pakkende melodie. Het idee achter de plaat Welcome is als je erover nadenkt eigenlijk heel logisch, Theracords heet Delete ‘welcome’ bij het label. Welcome wordt al sinds januari gedraaid en wordt door menig liefhebber ook al omschreven als plaat van het jaar. Met deze track viert Delete ook zijn eerste officiële release op Theracords na het overstappen van zijn Australische label Spoontech. Deze 99e release bestaande uit een snoeiharde beukplaat en een anthem van een gloednieuw feest is een langverwachte release die de goede reeks van kwaliteits releases op Theracords voortzet.

Welcome (Feat. Delete)
Welcome is het eindresultaat van een langverwachte samenwerking tussen DJ Thera en Delete. Delete is een producer die zijn stijl kenmerkt door keiharde diepe slopende, oftewel ‘gated’ kicks en DJ Thera door de drive die hij kan meegeven in zijn tracks, zodoende moest een samenwerking tussen deze twee heren wel een daverend succes worden. En daar is ook geen twijfel over mogelijk, deze track wordt al maanden lang met veel enthousiasme ontvangen.
De track bestaat uit een snoeiharde intro die onwijs veel drive bevat, de sounds van DJ Thera zijn duidelijk te horen. Na de eerste intro komt het vetste deel van de track: de mid intro. De mid intro wordt ingeluid door de vocalen: ‘’Welcome’’ vervolgens gaat dit over in een onwijs harde kick die vermoedelijk een combinatie van Thera en Delete kicks is, waar het in de eerste intro voornamelijk nog bestond uit Thera kicks.
Deze mid intro is vooral live een fenomeen, het geeft deze track nog dat extra beetje drive mee. Na een korte break komt een duidelijke DJ Thera melodie aan het gehoor, simpel doch effectief.
De climax is helaas niks vergeleken bij de snoeiharde intro, wat in dit geval meer zegt over de mid intro dan over de climax.
Wat jammer is aan de track is het gebrek aan Delete sounds, waar je bij het idee van een DJ Thera & Delete collab wellicht zou denken aan een bijdrage van Delete in de vorm van zijn keiharde kicks of meeslepende synths, lijken die helaas in deze track achterwege te blijven. Zo is dit een eerste succesvolle collaboratie tussen de baas van Theracords en de nieuwe aanwinst. Vooral live is deze plaat een genot, met als hoogtepunt de snoeiharde mid intro die de hele zaal sloopt.

Welcome (Feat. Delete)
Kicks 8/10
Mid intro 10/10
Melodie 6/10
Climax 7/10
Outro 10/10
Sfeer 7/10
Drive 9/10
Algehele beoordeling 8/10

The Coast (Is Clear) (Hardshore Anthem 2013)
Dan de tweede plaat van de release, aanvankelijk zou deze er niet bijzitten maar die is er alsnog later bijgekomen. Het is het officiële anthem voor een nieuw concept genaamd Hardshore. Aangezien Theracords haar eigen stage hostte op het feest was een officieel anthem wel gepast.
De track bevat een goede stevige intro met goede kicks. De intro is zonder twijfel het sterkste deel van de track. Ook bij deze track is de melodie een kenmerkende sound van DJ Thera. Helaas klinkt de melodie vrij inspiratieloos. De climax is een anti climax die een paar leuke haperingen in de melodie bevat, verder dan dat is er weinig speciaals aan. De 2e climax bevat gewoon de melodie, maar helaas is die met harde Thera kicks erbij ook niet veel aan. De outro is vrijwel identiek aan de intro. Dit is absoluut de minste track van de release, het lijkt een beetje alsof hij snel in elkaar is gezet. Helaas bevat deze track absoluut niet de sfeer en magie dat bij een anthem hoort. Dit is ook zeker een van DJ Thera’s zwakste tracks.

The Coast (Is Clear)
Kicks 7/10
Mid intro 6/10
Melodie 3/10
Climax 4/10
Outro 6/10
Sfeer 3/10
Drive 5/10
Algehele beoordeling 5/10

Conclusie:
Zo is dit een goede eerste release voor nieuwkomer Delete, Welcome is absoluut een hele sterke plaat die vooral door de mid intro nog net dat extra’s heeft. Helaas voegt The Coast (Is Clear) weinig tot niks toe aan de release en was dit zonder deze track een betere release geweest.

De tracks zijn te koop op Beatport.com, Hardstyle.com, Junodownload.com, TrackItDown.net.

Voor meer informatie, zie theracords.com.

Review door David ‘Mr Lellebel’ Frijda