Review: Hamunaptra & Ophidian – Beyond Dusk And Dawn (Official Ground Zero Hardcore Anthem 2014)

Voor het hardcore anthem van Ground Zero dit jaar hebben de twee hardcore grootheden Ophidian en Hamunaptra hun krachten gebundeld om een duister en sfeervol anthem te maken. Ophidian, die in een periode van 8 maanden 2 albums uitbracht (Waarvan één onder zijn experimentele alias Meander) is één van de grootste artiesten in de hardcore scene en het hart van menig hardcore liefhebber gaat sneller kloppen als je het hebt over nummers als zijn remix van Forgotten Moments en de iconische Butterfly VIP.

Hamunaptra is een DJ/producer die net als Ophidian zijn nummers heeft gereleased op Enzyme Records, het bekende hardcore label van DJ Ruffneck. Hamunaptra is er ook een tijdje uit geweest, voor de afgelopen Defqon was zijn laatste optreden in september 2011, nu is hij weer terug en gaat hij op Ground Zero laten zien wat zijn kwaliteiten zijn. Overigens is dit niet de eerste collaboratie tussen de twee heren, er werd al meerdere keren samengewerkt waarvan hun meest recente collaboratie uit 2012 stamt, genaamd Darkness Incarnate, deze sloeg goed aan bij het publiek en zodoende is daar nu een vervolg op, Beyond Dusk And Dawn.

Beyond Dusk And Dawn
Dan nu over de track, zoals veel Ophidian tracks begint de track met duistere vocalen, deze zijn afkomstig uit de serie From Dusk Till Dawn, het is meteen duidelijk dat er geprobeerd wordt een goede sfeer neer te zetten, dit lukt dan ook zeker.

De eerste mid-intro is pure hardcore zoals je het verwacht, deze duurt niet heel lang want al snel wordt de tweede mid-intro ingeluid met de vocalen ‘’Dark Matter’’ die tevens representatief zijn voor het thema van het feest. De tweede mid intro bestaat uit heerlijk zagende screeches die toonaangevend zijn voor de drive in de track. Halverwege de mid intro pitchen de kicks omlaag en dat zorgt voor wat variatie in de mid intro. De break bevat dezelfde vocalen als die in de intro ten gehore werden gebracht. De sfeer wordt goed en duidelijk neergezet, iets waar zowel Ophidian als Hamunaptra bekend om staan, ook in deze track laat dat niet te wensen over.

In de break komen de screeches die ook al in de mid intro te horen waren weer naar voren, een element dat in Darkness Incarnate ook centraal stond in de track. De climax bestaat uit screeches die enigszins te vergelijken zijn met de screeches uit de mid intro, het bevat enorm veel drive. Er worden een aantal verschillende kicks gebruikt en de screeches veranderen regelmatig van toonhoogte. Halverwege de climax komen er ook vocalen bij, zo wordt het tweede deel van de climax ingeluid met de vocalen ‘’today we will rise and the world will be ours’’ gevolgd door een aantal kick rolls. De climax duurt vrij lang en geen moment verdwijnt de energie. De outro staat gelijk aan de eerste mid intro waar gespeeld wordt met verscheidene kicks. Zo is dit een geweldige track en bovenal een geweldig anthem, de sfeer zit goed in elkaar en de track verveelt geen seconde.

Beyond Dusk And Dawn
Kicks 9/10
Mid intro 8/10
Melodie N/A
(Anti)Climax 8/10
Outro 7/10
Sfeer 10/10
Drive 9/10
Algehele beoordeling 8.5/10

Conlusie:
Het hardcore anthem van Ground Zero dit jaar is absoluut een geweldige plaat, Ophidian en Hamunaptra hebben andermaal laten zien wat ze in huis hebben. Bij een duister en donker nachtfeest hoort een duister en donker anthem en dat hebben deze twee heren zeker geleverd. Het is te hopen dat we in de toekomst nog veel van Hamunaptra gaan horen want met deze opvolger van Darkness Incarnate heeft hij samen met Ophidian laten zien waar hun sterkte ligt. Deze track is absoluut anthem waardig en zal ongetwijfeld een succes worden.

Review door David ‘Mr Lellebel’ Frijda

Bericht geplaatst op 20-08-2014 om 15:10 door Fekete | Translate: